در آیین رونمایی از کتاب «قرآن و قبله» عنوان شد
ادبیات محمدرضا حکیمی در کتاب «قرآن و قبله» به وحدت اسلامی میانجامد
به گفته سخنرانان حاضر در آیین رونمایی از کتاب «قرآن و قبله»، محمدرضا حکیمی، مولف این اثر تلاش دارد تا از «فرهنگ» حرکت کند و به «سیاست» و «استعمارزدایی» برسد. نگاه او کلان است و میکوشد همه جهان را در یک نظریه به هم مرتبط کند. از ادبیات او اتحاد شیعه و سنی و وحدت اسلامی بیرون میآید.
روایات ضعیف و تفاوت اسلام اصیل و بدلی
حجتالاسلام بیآزار شیرازی با بیان این که استاد محمدرضا حکیمی یکی از شخصیتهای بزرگ جهان بشریت است، گفت: وی کتابهای گرانقدر و فراوانی نوشته و کتاب «الحیاة» یکی از آثار ارزنده اوست.
وی با اشاره به اینکه کتابهای حدیث ما کمتر غربال شده است، ادامه داد: ما در باب حدیث کتابی که تمام احادیثش صحیح باشد نداریم. چون گاهی اوقات برخی مخالفان به برخی روایات ضعیف استناد میکنند و میگویند این روایات مورد نظر ماست در حالی که این گونه نیست.
وی افزود: استاد حکیمی در «الحیاة» روایات را به سبک امروزی جمعآوری کرده و ارزش این کتاب هر روز برای ما آشکارتر میشود چرا که ایشان شیعه اصیل هستند.
به گفته بیآزار شیرازی، در ادیان هم آنهایی که اصالت دارند به دلیل اصالتشان از مسائل به سادگی نمیگذرند در صورتی که آنهایی که بدلی هستند از مسائل راحت میگذرند.
وی به تفاوت بین اسلام اصیل و بدلی اشاره کرد و گفت: اسلام اصیل مردم را به وحدت دعوت میکند و معتقد است که اساس اسلام توحید است در صورتی که اسلام بدلی مردم را به فرقهگرایی و تفرقه دعوت میکند.
این استاد حوزه و دانشگاه، حکیمی را یکی از علمای اصیل دانست که از ابتدا مردم را به وحدت دعوت کرده است. و افزود: ما با همکاری هم کتابی با عنوان «مشعل اتحاد» نوشتیم. این کتاب اثر بسیار جالبی درباره وحدت مسلمانان است که امام همواره در سخنانشان بر آن تاکید داشتند. نکته مهمی که در این کتاب است تاکیدی است که استاد حکیمی بر استعمارشناسی دارد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه ملتهای مسلمان از خواندن کتاب تاریخ غافلاند اظهار کرد: حکیمی در ابتدای کتاب «مشعل اتحاد»، فرازی از نهجالبلاغه را بیان میکند که چگونه مسلمانان تا وقتی با هم متحدند به هم نزدیک و همدل هستند و زمانی که متفرق میشوند قدرت و عزتشان را از دست میدهند.
حجتالاسلام بیآزار شیرازی با بیان این که استعمار همواره تلاش میکند میان مسلمانان تفرقه بیندازد چرا که حیات استعمار در تفرقه است، یادآور شد: علامه حکیمی نیز بر مساله وحدت تاکید دارد چون شیعه اصیل است.
به گفته وی افراد دانا و حکیم همواره مردم را به وحدت و یکپارچگی دعوت میکنند در صورتی که افراد جاهل مردم را با شعارهای سبعانه به تفرقه دعوت میکنند و این به نفع استعمارگران است.
وی گفت: علامه حکیمی بحث استعمارشناسی را مطرح کردند و من نیز پیشنهاد میکنم که رشته استعمارشناسی در دانشگاه مذاهب اسلامی تدریس شود.
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی عنوان کرد: استعمار کتابهای تفرقهانگیز را چاپ میکند تا بتواند به اهدافش برسد. پس باید درسهای استعمارشناسی تدریس شود تا همه آن را بشناسند.
وی همچنین بیان کرد: حکیمی در کتاب «قرآن و قبله» مساله غزه را به عنوان عاشورا مطرح کرده و این به دلیل آن است که غزه چهره کریه استعمار و صهیونیستها را به ما نشان دهد.
از اشتراکات بنویسید
عزیز الله بابایی از علمای اهل سنت نیز در بخش دیگری از این مراسم با بیان این که نویسندگان باید از اشتراکات میان مسلمانان بنویسند تا امت اسلامی به سمت آنها بروند، گفت: اکنون ما اشتراکات زیادی داریم که یکی از آنها قدس است که نخستین قبله مسلمانان است. قدس سالهای سال است که اسیر است. قدسیت قدس به دلیل این نیست که محل نزاع میان صهیونیستها و فلسطینیهاست بلکه قدس ایستگاه صعود حضرت محمد، حضرت موسی و عیسی و محل نزول انجیل و تورات بوده است.
وی ادامه داد: قبله نخست مسلمانان اکنون وضعیتی دارد که اولویت نخست جهان اسلام است. وحدت امت اسلام اگر محقق شود ثمرات زیادی دارد که یکی از آن ثمرات آزادی فلسطین از دست رژیم اشغالگر صهیونیست است. بنابراین دشمنان وحدت اسلامی و آزادی قدس تلاش میکنند آتش جنگهای طایفهای و مذهبی را شعلهور سازند تا کشورهای اسلامی را تجزیه و آنها را به لقمههای کوچک در برابر صهیونیستها تبدیل کنند و این کار را با دست خود مسلمانان انجام میدهند. آنها درواقع مسلمانان را تجزیه میکنند.
وی تاکید کرد: یک بار دیگر برخورد با غده سرطانی که وحدت جهان اسلام را تهدید میکند باید در اولویت همه مسلمانان باشد. پیروزی غزه مقدمه آزادی قدس و مسجدالاقصی است. همه مسلمانان باید دست به دست هم بدهند و اولویتشان را به این مسائل بدهند. متاسفانه برخیها مسائل دیگر را در اولویت قرار میدهند. در واقع برنامه صهیونیستها فقط غزه نیست بلکه برنامهشان از نیل تا فرات است.
سه گروه از اندیشمندان
حجتالاسلام احمد مبلغی نیز در بخش دیگری از این مراسم صاحبان اندیشه را در اسلام به سه دسته تقسیم کرد و گفت: دسته نخست مربوط به صاحبان اندیشه جزئی و قطعهای، دسته دوم به صاحبان اندیشه مجموعهای و جزیرهای و دسته سوم به صاحبان اندیشه منظومهای مجمعالجزایری تقسیمبندی میشوند. دسته نخست هیچ گونه ارتباطی با دو گروه دیگر ندارند و صرفاً یک مجموعه را جدای از مجموعههای دیگر فهم میکنند.
به گفته وی، این دسته همیشه اندیشه را به صورت جزئی و بریده و جدا از اندیشههای دیگر میبیند. دسته دوم وضعیت متکاملتر و مثبتتری از دسته نخست دارد و اندیشهها را در ارتباط با هم میبیند و اندیشهها را به صورت جزیرهای به هم پیوند میدهد. این دسته اندیشههای اسلام را فهم میکند و از دیگر بخشها غافل است. کسانی که شیعه هستند و فقط شیعه را میبینند و مناسبات شیعه و سنی را درک نمیکنند، در این دسته قرار میگیرند.
وی درباره اندیشههای دسته سوم گفت: این دسته به صورت سیستمی و منظومهای به مسائل نگاه میکنند و نگاهشان مجمعالجزایری است؛ یعنی اسلام را به عنوان مجمعالجزایری میبینند که بین آنها رابطه وجود دارد و همه در راه یک هدف هستند. این گونه از صاحبان اندیشه تعدادشان کم است. اینها کسانی هستند که از یک اندیشه به اندیشههای دیگر میروند و هدف و مغز اندیشههای دیگر را به سرعت میخوانند. اینها کسانی هستند که از کربلا به غزه راه پیدا میکنند. آنها کسانی هستند که از مقاومت تاریخی شیعه، مقاومت اسلامی را میخوانند.
مبلغی همچنین گفت: اینها کسانی هستند که از اندیشههای شیعی به فرقهگرایی نمیرسند بلکه به وحدت مسلمانان میرسند. اینها قبله را هدف وحدت مسلمانان میدانند و آن را هدف وحدت الهی قلمداد میکنند. این افراد، اسلام را سیستمی میبینند که در پس هر اندیشه، اندیشههای دیگر را در ذهن آنها تداعی میکنند. این افراد محال است که از یک اصل و فرع شیعه یا سنی به وحدت اسلامی راه نبرند. برای اینها قطعیت وحدت اسلامی همانند قطعیت روز روشن است.
به گفته وی ما مسلمانان متاسفانه از مذهب سوء استفاده و برداشت میکنیم در حالی که باید به سمت اندیشه سوم حرکت کنیم.
وی با اشاره به این که یکی از شخصیتهای برازنده دارای اندیشه سوم استاد محمدرضا حکیمی است، توضیح داد: او یک شیعه است اما از ادبیات او امت و اهل سنت و اتحاد شیعه و سنی و وحدت اسلامی بیرون میآید. او از فرهنگ حرکت میکند و به سیاست و استعمار زدایی میرسد. نگاه او کلان است و همه جهان را سعی میکند در یک نظریه به هم مرتبط کند. وی با نگاه شیعی نگاه امت اسلامی و جهانی دارد و از ظلم فاحش و عجیب و غریبی که بر فلسطین میرود سخن میگوید و عجیبتر آن که جهان دم فرو بسته است.
مبلغی در پایان گفت: این ملت مظلوم تنها جرمشان این است که به عنوان سدی در برابر ظلم ایستادند. آنها تاوان خاکریز اول جهان اسلام در برابر صهیونیستها را میدهند. از این رو باید یک همبستگی عجیب و بزرگ درباره فلسطینیان صورت گیرد.
در پایان این مراسم از کتاب «قرآن و قبله» رونمایی شد.
نظر شما