سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۵:۲۰
«نقش‌های هندسی در هنر اسلامی» به بازار آمد

انتشارات سروش کتاب « نقش های هندسی در هنر اسلامی» نوشته عصام السعید و عایشه پارمان را با ترجمه مسعود رجب نیا منتشر و روانه بازار كتاب كرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) انتشارات سروش کتاب «نقش های هندسی در هنر اسلامی» نوشته عصام السعید و عایشه پارمان را با ترجمه مسعود رجب نیا منتشر و روانه بازار نشر کرد.

از میان هنرهای تجسّمی اسلامی، نقش هندسی که نخست در معماری روزگار کهن (به ویژه در مصر) با دسترسی نداشتن به معیارهای اندازه گیری دقیق برای انتقال نقشه ساختمان ها به کار برده می شد و تنها با ریسمان و چندپاره چوب بهره گیری از آن میسّر می شد اهمیت یافت و به پایه‌ای برای پیدایش نقش های دلکش و دلاویز اسلیمی تبدیل شد.

در این کتاب، اصول و شیوه پرداختن این نقش ها نمودار شده و زیبایی‌های مندرج در بناهای اسلامی که بخش عمده‌ای از آن در ایران موجود است به تصویر کشیده شده است.

هدف این پژوهش پیگیری چگونگی پی بردن انسان ها به اندازه ها و تصور کلی شکل های هندسی ترکیبی و فرآیند به کار گیری آنها در رشته های گوناگون هنر اسلامی است.

این اثر که در هفت فصل به نگارش در آمده و مباحثی چون آدمی و اندازه، الگوهای هندسی در طرح های اسلامی، معماری، خوشنویسی اسلامی، عروض در شعر عرب، موسیقی در جهان اسلام، و تحلیل الگوها در هنرهای عملی را مورد ارزیابی قرار داده و هریک را با مثال‌های قابل لمس در ذهن مخاطبان به تصویر می کشد.

کتاب «نقش های هندسی در هنر اسلامی» در 168 صفحه مصور  با شمارگان یک هزار نسخه و قیمت 85 هزار ریال از سوی انتشارات سروش روانه بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها