روزنامه شهروند/ ممیزی عامل رکود ادبیات است
شهروند امروز در صفحه «هفت اقلیم» خود گفت و گوی قباد آذرآیین با «ایسنا» را منعکس کرده است. این روزنامه می گوید: به اعتقاد آذرآیین، دلایلی که باعث شد ما نتوانیم خودمان را یک لژیونر ادبی در دنیا نشان دهیم اغلب به داخل کشور و همان مساله ممیزی یا سانسور برمی گردد چرا که ما نتوانسته ایم حتی در داخل کشور به آن گونه ای که باید آثارمان را ارائه بدهیم. اگر مساله ممیزی برطرف شود آثار وقتی به چاپ می رسند ترجمه و مطرح می شوند، بنابراین ممیزی مهمترین عامل رکود ادبیات ما محسوب می شود.
روزنامه جام جم/ واکنش به گزارش دیروز خبرگزاری «ایبنا»
جام جم امروز در صفحه آخر خود یادداشتی تحت عنوان «کتاب و هاشمی و خاتمی و احمدی نژاد» را در پاسخ به گزارش خبرگزاری «ایبنا» منتشر کرده است. این روزنامه در این یادداشت می گوید: در خبرگزاری ایبنا گزارشی با عنوان « دولت هاشمی بیشترین و دولت احمدینژاد دارای کمترین شمارگان کتاب/ جدول آمار 35 سال گذشته» منتشر شده بود که البته بر اساس آمارهای رسمی و موجود ادعای دقیق و درستی است اما نکته اینجاست که چرا از میان آمارها و شاخص های متعدد مطالعه ناگهان شاهد تهیه این گزارش و قرار گرفتن آن در صدر خبرهای یک خبرگزاری هستیم که رابطه مستقیمی با وزارت ارشاد دارد، آیا بررسی دیگر شاخص های مطالعه که گاه بسیار مهم تر هستند و مقایسه آن در دولت های مختلف، همین نتایج را در بر خواهد داشت یا ارائه این تک شاخصه حکایت همان نادیده گرفتن لیوان پر از نوشیدنی است و دیدن سر خالی آن؟ بگذارید با هم مروری کوتاه داشته باشیم به برخی آمارهای حوزه کتاب و کتابخوانی در سال های گذشته، در سال پایانی دولت آقای هاشمی یعنی 1376 تعداد کل کتاب های منتشر شده، حدود 15 هزار جلد بوده است و در سال پایانی دولت آقای احمدی نژاد این رقم به 64 هزار جلد می رسد که رشدی بیش از چهار برابر داشته است.
روزنامه شرق/مشروطیت در قاب «طلوع قانون»
شرق امروز تنها روزنامه ای بود که به مناسبت 14 مرداد سالگرد مشروطیت ضمیمه ای با عنوان «طلوع قانون» را منتشر کرده و به بررسی کتابهایی که در این خصوص نوشته شده اند پرداخته است. این روزنامه در یکی از صفحات خود مروری بر بخش تاریخ نگاری کتاب «انقلاب مشروطه ایران» داشته است. به گفته شرق؛ در مهمترین گفتار از بخش تاریخنگاری انقلاب مشروطه در مجموع دیدگاهی مطرح شده است که عمدتا معطوف به روشهایی است که براساس آن، تاریخنگاران بررسیهای خود را پیش بردهاند. در این گفتار به مفاهیم فرایندها و عملکردهای تاریخنگاران توجه شده و این نظر مطرح است که تامل درباره عملکردهای تاریخنگاران فعالیتی بسیار پیچیدهتر از صرف توجه به مباحث رایج بین دادهها و تاویل یا تحقیق و تحلیل است. به باور نویسنده، این امر مستلزم توجه جدیتر به زمینهها، دغدغهها و تاثیراتی است که عملا انتخابهای تاریخنگاران را در منظورکردن یا نادیدهگرفتن یا برتریدادن چهرهها و حوادث خاص شکل دادهاند. نویسنده در این بخش مفهوم «ظرفیت» را بهمنظور بررسی عملکردهای هریک از تاریخنگاران به کار میگیرد و بر این باور است که تاریخنگاری انقلاب مشروطه ایران نیز عملا بیانگر «ظرفیت و توانمندی» جمعی و فردی نویسندگان آن بوده است.
این روزنامه همچنین به معرفی ویژگی کتاب «مشروطه ایرانی» نوشته ماشاالله آجودانی پرداخته است. در این گزارش می خوانیم: ماشاءالله آجودانی در کتاب «مشروطه ایرانی» از منظر تناقضی که در مشروطیت ایران تشخیص میدهد، به نظریات سیاسی اندیشمندان عصر مشروطه و رویدادهای سیاسی این دوره میپردازد. او میکوشد تا از این منظر پرتویی بر بحران تجدد در ایران بیندازد. او تناقض موجود در مشروطیت را نیز ناشی از تلاقی فرهنگ و تمدن نوین غرب با احکام و معتقدات اسلامی میداند و ویژگی اصلی تناقض و بحران تجدد را در این مییابد که روشنفکران تجددطلب و دیگر متفکران مشروطهخواه در تلاشی برای بهسامانآوردن این تلاقی و نیز غرابتزدایی از مفاهیم غربی، به تقلیل اصول و مبانی تجدد (مدرنیته) غربی و از این طریق، ایجاد اینهمانی میان این اصول و مبانی با احکام و ارزشهای اسلامی پرداختند. از نظر وی اتخاذ چنین راهکاری از سوی این گروه از روشنفکران و متفکران به انحراف فکری و در پی آن، رویدادهایی انجامید که بهطور موثری در به بنبست کشیدهشدن و تعطیلی مشروطیت در ایران نقش یافت.
روزنامه اعتماد/حسین پناهی و شعرهایش
اعتماد امروز در صفحه آخر خود یادداشتی در باره شعرهای حسین پناهی بازیگر سینما و تلویزیون منتشر کرده است. به گفته این روزنامه، شعر پناهي، فوران شعف و شگفتي است، شك در هستي، در روابط آدمها، در آنچه به چشم ميديد و نميديد. از انسان آغاز ميكند و ميرسد به خدا. رابطه منطقي در شعر پناهي قابل ردگيري نيست، چرا كه از اساس همهچيز را به سخرهاش ميگيرد، روابط علي و معلولي را به بازي ميگيرد و جايگاه شان را عوض ميكند. پناهي به يك معنا، برهم زننده هر نوع نظم از پيش تعيين شدهيي است. طنز تلخ- خيلي تلخ و گزندهيي هم به كار ميگيرد كه خواننده را به حيرت وا ميدارد.
روزنامه آرمان/ کمبود فیلم های اقتباسی از منظر یک داستان نویس
آرمان امروز در صفحه «ادبیات» خود خبر از انتشار اشعار قدیمی سید محمود سجادی را از خبرگزاری «مهر» انعکاس داده است. این روزنامه در این خبر می گوید: سید محمود سجادی از شاعران معاصری است که اولین مجموعه شعرش در قالب نیمایی سروده شد. مجموعه ای نیمایی که خود نیما یوشیج با دیدن «کندوهای بیشهد» چند آفرین هم نثار سجادی کرده است. حال اشعار قدیمی وی که طی دهههای 40 و 50 در مجلات ادبی کشور چاپ شده بودند، در کتابهایی با عنوان «از میکائیل فرشته اعظم تا گاوآهن شکسته آدم» و «در گذرگار همیشه و همواره» توسط انتشارات نوید شیراز منتشر میشود.
این روزنامه همچنین در ستون «نظرگاه» خود گفت و گوی خبرگزاری «ایسنا» با منیرالدین بیروتی داستان نویس، را در رابطه با کمبود فیلم های اقتباسی انعکاس داده است. بیروتی در این گفت و گو درباره اقتباس ادبی و کمتعداد شدن فیلمهای اقتباسی می گوید: من فکر میکنم این موضوع به هر دو طرف قضیه برمیگردد؛ هم به این برمیگردد که کارگردانهای ما احتمالا کمتر آثار ادبی را میخوانند، هم به اینکه در ادبیات ما در این سالها آثار درخشانی نبوده که چنان جنبه دراماتیکی داشته باشد که سینماگران را به خودش جلب کند.
روزنامه مردم سالاری/خبر انتشار یک کتاب
مردم سالاری امروز در ستون «اخبار» خود خبر گفت و گوی «کافه آرت» با مدیر انتشارات سرزمین اهورایی در خصوص انتشار کتاب دوم «انتولوژی شاعران» را انعکاس داده است. این روزنامه می گوید: کتاب دوم انتولوژي شاعران امروز که کتاب اولش پيشتر توسط همين انتشارات ،چاپ شده بود، در حال طي کردن آخرين مراحل فني است و به زودي آماده انتشار ميشود.شعرهاي اين کتاب را هيات داوراني متشکل از هرمز عليپور،ابوالفضل پاشا،رويا تفتي، بهاره رضايي و روجا چمنکار ،انتخاب کردهاند.
روزنامه فرهیختگان/ نگاهی به مجموعه داستان «بازی های من و شانس عزیزم»
فرهیختگان امروز در ستون «داستان نومچه» خود نگاهی به مجموعه داستان «بازی های من و شانس عزیزم» نوشته علی کرمی داشته است. به گفته این روزنامه: خلق داستان خوب تا همیشه دو مرحله بیشتر نخواهد داشت: ١-صاحب اثر به وقت خلق دوستش داشته باشد و با آن تفریح کند. ٢-مخاطب پس از خلق دوستش داشته باشد و با آن تفریح کند. علی کرمی بیش از هر نویسندهای که میشناسم با دنیای داستانش صادق است. نه حواسش را به تکنیک میدهد، نه به مفاهیم عمیق انسانشناسی و نه داستان را ظرف زورآزمایی میداند. ایدئولوژیاش چیزی بیشتر از تجربه زیستیاش نیست. او تمام حواسش را میدهد به خلق داستان. شاید کمتر کسی پیدا شود که بعد از خواندن هر دو مجموعه داستان او، بهویژه «بازیهای من و شانس عزیزم» بتواند ادعا کند از داستان لذت نبردم یا به وقت خواندن آنها لحظات خوشی نداشتم. سادگی اصلیترین تکنیک کرمی در خلق این داستانهاست. همیشه به این جمله ایمان داشتهام که نبوغ در عین سادگی است. کرمی در این مجموعه داستانها را به ترتیب قد چیده است؛ «آن شب مرگآور»، «ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرو» و «توپ گلفخونی تنها...» بهترین داستانهای این مجموعه هستند.
نظر شما