یکشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۰
بازنویسی آثار برگزیده در چاپ‌ مجدد، اقبال آن را تداوم می‌دهد

محسن صادق‌نیا، نویسنده برگزیده حوزه دفاع مقدس معتقد است که برخی کتاب‌های برگزیده این حوزه برای انتشار مجدد، با توجه به تحول فرهنگ جامعه باید پس از چند سال، بازنویسی شوند تا بار دیگر مورد اقبال پایدار قرار گیرند.

محسن صادق‌نیا که دو کتاب «هفت» و «تاوان شیرین» به قلم او در جایزه‌های ادبی حوزه دفاع مقدس رتبه برتر را به خود اختصاص داده‌اند، درباره تاثیر این جایزه در دیده شدن این کتاب‌ها نزد مخاطبان به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: به یقین برپایی چنین جایزه‌هایی در شناخته‌شدن آثار بی‌تاثیر نیست.

وی در این‌باره افزود: البته دیده شدن اثر به میزان حمایت ناشر از کتاب پس از برگزیده شدن هم بستگی دارد. به یقین با چاپ مجدد، کتاب برگزیده امکان بیشتری برای شناخته شدن خواهد یافت. همچنین برگزارکنندگان می‌توانند با حمایت مالی، زمینه چاپ بعدی اثر را فراهم کنند.

صادق‌نیا در پاسخ به این سوال که دوام این اقبال به آثار را وابسته به چه عواملی می‌دانید؟ توضیح داد: مهم‌ترین نکته، محتوای کتاب است. برخی آثار حوزه دفاع مقدس به گونه‌ای نوشته شده‌اند که تنها در سال‌های کوتاهی پس از انتشار مورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرند و محتوای آن‌ها برای انتشار مجدد نیاز به بازنویسی هرچند مختصر دارد زیرا فرهنگ مردم دچار تحول شده و دیگر متن این آثار را بر نمی‌تابند.

وی از بی‌رقیب‌بودن و رسانه‌ای شدن کتاب پس از برگزیده شدن اثر به عنوان دو عامل دیگر در دوام محبوبیت آن نام برد و افزود: ناشر با رسانه‌ای‌کردن موفقیت اثر می‌تواند کتاب مولف برتر را به مخاطبان معرفی کند. در مورد کتابی مثل «دا» چنین اتفاقی رخ داد. علاوه بر این،  «دا» تا زمانی پر فروش بود که آثاری چون آن منتشر نشده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها