یکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۹
زارعیان کتاب جامع «روابط عمومی» را می‌نویسد

داوود زارعیان، استاد و نویسنده حوزه ارتباطات از نگارش کتاب جامع «روابط‌ عمومی» با نگاهی به اصول و مفاهیم روابط عمومی در مفهوم خرد و کلان خبر داد.-

زارعیان با اعلام این خبر به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: اکنون در دانشگاه‌های کشور، درسی با عنوان روابط عمومی تدریس می‌شود که دربردارنده نکات و مفاهیم زیادی است و استاد مجبور می‌شود برای تدریس کامل این درس از هشت منبع مختلف استفاده کند.

وی با بیان این‌که کتاب جامع روابط عمومی می‌تواند به نیازهای درسی و آموزشی دانشجویان پاسخ کاملی بدهد، افزود: حوزه‌های عملی و پژوهش، برنامه‌ریزی و روابط عمومی الکترونیک به صورت پراکنده با زبان‌ها و ادبیات مختلف در کتاب‌ها وجود دارد و این موضوع موجب سردرگمی بسیاری از استادان و دانشجویان شده است.

زارعیان گفت: مفاهیم درسی و آموزشی مورد نیاز دانشجویان و فعالان روابط‌ عمومی به صورت جامع در این اثر بیان شده است. همچنین در این کتاب تلاش می‌کنم ساختار و کارکرد روابط عمومی در ایران را به صورت بومی و ایرانی به رشته تحریر درآورم و به جای الگوبرداری از نمونه‌های خارجی به ساختارهای بومی کشور توجه کنم.

وی آشنایی با چگونگی برگزاری همایش و نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی با توجه به الگوهای بومی را یکی دیگر از مطالب این کتاب دانست و عنوان کرد: روابط عمومی فعال در کشور باید با استفاده از امکانات و موقعیت داخلی کشور، زمینه برگزاری همایش و نمایشگاه را با بهترین کیفیت فراهم کند، امکانی که کمتر به آن‌ها توجه می‌شود.

زارعیان با تشریح مباحث و مطالب کتاب، گفت: پس از مقدمه، تعاریف و مفاهیم اصلی روابط عمومی مخاطبان در بخش دوم کتاب با چهار تکنیک‌ مختلف روابط عمومی آشنا می‌شوند.

وی با اشاره به این تکنیک‌ها، افزود: پژوهش و افکارسنجی، طرح و برنامه‌ در روابط عمومی، اجرا یا برقراری ارتباط با روابط عمومی و ارزیابی، چهار تکنیک ارایه شده در این کتاب است که در هر یک از این بخش‌ها ویژگی‌ها و کارکردهای هر تکنیک به همراه مثال‌های کاربردی و نقش آن در روابط عمومی بیان شده است.

به گفته زارعیان، در فصل سوم نیز به موضوع روابط عمومی الکترونیک اشاره شده و کلیاتی درباره این حوزه، تکنیک‌ها و روش‌های کاربردی روابط عمومی الکترونیک و روابط عمومی همراه بررسی شده است.

وی درباره فصل چهارم کتاب نیز توضیح داد: نگاهی به جایگاه روابط عمومی در کشورهای مختلف دنیا، معرفی ساختارهای مناسب روابط عمومی و پیشنهاد الگوهای عملی برای فعالیت روابط عمومی‌های کشور آخرین مطالب این کتاب را شامل می‌شوند.

این نویسنده حوزه رسانه با بیان این‌که روابط عمومی در کشور ما با چند مشکل عمده روبه‌رو است، گفت: این مشکلات به دلیل ساختار سازمانی قدیمی و نامناسبی است که نهادها و سازمان‌های کشور به آن دچارند و مشکل دیگر آسیب در زیرساخت‌های روابط عمومی در ایران از نظر آموزش و نیروی انسانی است.

زارعیان آسیب‌های اقتصادی را از دیگر مشکلات موجود در فعالیت روابط عمومی‌ها دانست و عنوان کرد: کارگزاران روابط عمومی برای این‌که عملکرد بهتری داشته باشند، نیازمند بودجه هستند تا بتوانند کارهای خوب و مناسبی ارایه کنند.

وی ارایه کار عملی را از دیگر ویژگی‌های این کتاب دانست و گفت: برای این‌که دانشجویان پس از مطالعه کتاب حس عملی و کاربردی داشته باشند، در بخش‌های مختلف کتاب، کار عملی پیش‌بینی شده است.

زارعیان همچنین درباره زمان انتشار کتابش توضیح داد: با توجه به بالا بودن حجم کار و لزوم دسته‌بندی مناسب برای مفاهیم و اطلاعات این اثر، پیش‌بینی می‌کنم کتاب برای اردیبهشت‌ماه سال 93 همزمان با هفته روابط عمومی از سوی انتشارات «سیمای مشرق» منتشر و رونمایی شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط