دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۶
«ذهن روسی در نظام شوروی» خواندنی شد

کتاب «ذهن روسی در نظام شوروی» مجموعه مقاله‌ها، نوشتارها و گفت‌وگوهای آیزایا برلین، فیلسوف شهیر قرن بیستم بریتانیایی با ترجمه رضا رضایی منتشر شد. مقالات این کتاب درباره جامعه، فرهنگ، هنر و ادبیات روسی در دوران زمامداری استالین است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیزایا برلین در سال 1909 در لتونی که آن زمان در قلمرو روسیه بود، به دنیا آمد و در سال 1997 در آکسفورد بریتانیا چشم از جهان فرو بست. 

بسیاری از منتقدان از برلین به عنوان یکی از پرکارترین فیلسوفان سیاسی قرن بیستم یاد می‌کنند که آثار متعددی در زمینه‌های پژوهشی گوناگون از موسیقی و ادبیات گرفته تا سیاست و شاخه‌های گوناگون فلسفه، نگاشته و منتشر کرده است. 

کتاب «ذهن روسی در نظام شوروی» مجموعه چند مقاله، گزارش و گفت‌وگوهایی است که آیزایا برلین در سفر خود به شوروی فراهم آورده است. برلین تا زمان حیات خود هیچگاه این نوشتارها را منتشر نکرد، تا این‌که 6 سال پس از مرگش این کتاب با همت و ویراستاری «هنری هاردی» تدوین و منتشر شد. 

فصل‌های مختلف این کتاب به ترتیب عبارتند از «هنر روسیه در دوره استالین»، «سفر به لنینگراد»، «ادیب بزرگ روس»، «گفت‌وگوهایی با آخماتووا و پاسترناک»، «باریس پاسترناک»، «چرا اتحاد شوروی خود را عایق کاری می‌کند»، «دیالکتیک مصنوعی»، «چهار هفته در اتحاد شوروی»، «فرهنگ روسیه شوروی» و «بقای روشنفکران روس». 

در فصل نخست برلین، به بررسی و تحلیل انواع هنرها و ادبیات در شوروی زمان استالین و روابط هنرمندان و ادیبان با همدیگر می‌پردازد. فصل دوم نیز گزارشی است از سفر این فیلسوف در سال 1945 به شهر لنینگراد. فصل سوم کتاب نیز زندگینامه و همچنین معرفی و شرح آثار و اندیشه‌های اوسیپ ماندلشتام، شاعر، ادیب و منتقد شهیر روسی و خالق آثاری چون «طبیعت واژه‌ها»، «دفترهای مسکو» و «گفت‌وگویی درباره دانته» به قلم آیزایا برلین منتشر شده است. 

فصل چهارم شرح گفت‌وگوهای برلین با آخماتووا و پاسترناک آمده و فصل پنجم نیز به معرفی و شرح و بررسی آثار و تفکرات باریس پاسترناک برنده نوبل ادبی در سال 1958 و نویسنده رمان «دکتر ژیواگو» اختصاص دارد. 

برلین در فصل ششم به بررسی دلایل هراس مسوولان شوروی از ارتباط با غرب می‌پردازد. «دیالکتیک مصنوعی» با عنوان دوم «ژنرال استالین و هنر حکومت» فصل هفتم کتاب است که در آن درباره چگونگی به ثمر رسیدن انقلاب کمونیستی در شوروی و همچنین طرز نگاه و دید استالین به مقوله حکومت مباحثی مطرح شده است. 

فصل هشتم نیز شرح خاطرات سفر نویسنده به اتحاد جماهیر شوروی در اواخر سال 1945 است. برلین این مطلب را در سال 1956 به مرحله نگارش درآورده بود. فصل نهم نیز به بررسی ساختارها و روابط فرهنگی و زیرساختارهای این حوزه، در شوروی اختصاص دارد؛ و در نهایت فصل انتهایی کتاب نیز نوشتار کوتاهی درباره معرفی و همچنین وضعیت روشنفکران روسیه – به ویژه در زمان حکومت استالین ـ درج شده است. 

این کتاب پیشگفتاری به قلم «استروب تالبوت» دارد و همچنین مقدمه را نیز هاردی، ویراستار و تدوینگر این کتاب نوشته است. لازم به ذکر است که زندگینامه تمام شخصیت‌های فرهنگی، ادبی و هنری چون باریس پاسترناک، آنا آخماتووا و اوسیپ ماندلشتام که در این کتاب از آن‌ها نام برده شده، در بخش انتهایی کتاب توسط«هلن راپاپورت» به چاپ رسیده است. 

«ذهن روسی در نظام شوروی» با عنوان دوم «فرهنگ روسیه در دوره کمونیسم» نوشته آیزایا برلین و ترجمه رضا رضایی با شمارگان هزار و 100 نسخه، 415 صفحه و بهای 18 هزار و 500 تومان از سوی نشر ماهی روانه کتابفروشی‌ها شده است. 

کتاب‌های «آزادی و خیانت به آزادی»، «سرشت تلخ بشر»، «مجوس شمال»، «کارل مارکس» و چند کتاب دیگر از  آثار ترجمه شده برلین به فارسی است. 

رضا رضایی پیش‌تر کتاب‌های «کارل مارکس» و «مجوس شمال» برلین را به فارسی برگردانده بود. 

همچنین کتاب «در جست‌وجوی آزادی» مجموعه گفت‌وگوهای رامین جهانبگلو با آیزایا برلین با ترجمه خجسته کیا از سوی نشر نی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط