پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۳
یادگاری که در این گنبد دوار بماند

عموم طبقات او را به راستی گفتار و درستی کردار و احاطه کامل بر احادیث و اخبار می‌ستودند، به‌طوری که نوشته‌اند شیعه و سنی در اخذ فتوی به وی مراجعه می‌کردند و در این باره مورد وثوق و اعتماد هر دو فرقه بود. به همین دلیل، ملقب به «ثقه‌الاسلام» شد. او نخستین دانشمند اسلامی است که به این لقب خوانده شد و به حق که شایسته این لقب بزرگ هم بود.-

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) ـ امروز پنجشنبه (19 اردیبهشت 1392 ه.ش و 28 جمادی‌الثانی 1434 ه.ق) مصادف با سالروز ولادت مشهورترین دانشمند فقیه و محدث نامی شیعه در نیمه اول سده چهارم هجری، ثقه‌الاسلام محمد‌بن یعقوب‌بن اسحاق کلینی رازی معروف به «کلینی» یا «شیخ کلینی» است.

اصالت کلینی ایرانی و از روستای «کلین» واقع در ۳۸ کیلومتری شهر ری و ناحیه جنوب غربی جاده قم نزدیک به تهران، حسن‌آباد کنونی است. 

جایگاه کلینی در جهان اسلام
ثقه‌الاسلام کلینی در عصر امام حسن عسکری (ع) متولد شد و با چهار سفیر و نماینده خاص حضرت امام زمان (ع) که در طول غیبت کوتاه آن حضرت رابط بین شیعیان و امام زمان بودند، هم‌عصر بود.

با این که آن چهار تن از فقها و محدثین بزرگ شیعه بودند و شیعیان آن‌ها را به جلالت قدر می‌شناختند، کلینی مشهورترین شخصیت عالی‌مقامی بود که در آن زمان میان شیعه و سنی با احترام می‌زیست و به‌طور آشکار به ترویج مذهب حق و نشر معارف و فضایل اهل‌بیت عصمت (ع) همت می‌گماشت.

کلینی در امانت و عدالت ، تقوی و فضیلت ، حفظ و ضبط احادیث که همه از شرایط یک فرد محدث موثق جامع‌الشرایط بوده است، مانند نداشت. به گفته علامه محمد‌تقی مجلسی، وی در میان تمام دانشمندان ما و آن‌هایی که از او روایت کرده‌‌اند، همچنین در نظم و ترتیب کتابش «کافی» بی‌نظیر بوده و این مزایا دلیل است که وی از جانب خداوند متعال تاییدات خاصی داشته است.

استادان «شیخ کلینی»
کلینی در ری و قم و بغداد و کوفه و دیگر نقاط دور و نزدیک ممالک اسلامی که امروز درست روشن نیست، در نیمه دوم سده سوم هجری، دانشمندان بزرگ و فقها و محدثین بسیاری را ملاقات کرد و از خرمن معلومات و محفوظات آنها خوشه‌ها چید و از آنان به دریافت اجازات نایل گشت که این اجازات هم در آن زمان‌ها از آن بزرگمردان به چنین رادمردی بسیار با‌ارزش بوده است. در کتب رجال و تراجم نزدیک به چهل نفر از فقها و محدثین را نام می‌برند که از استادان و مشایخ اجازه وی به‌شمار رفته‌اند و کلینی نزد آن‌ها شاگردی کرده است.

کتاب‌شناسی شیخ کلینی
شیخ اجل طوسی و نجاشی دانشمند رجالی کتاب‌های زیر را جزء تالیفات کلینی به شمار آورده‌اند:

رجال
کتاب رد بر قرامطه: قرامطه، فرقه ای بودند که عقیده داشتند اسماعیل پسر حضرت صادق (ع) امام غایب است و در حقیقت همان اسماعیلیه نخستین بودند. علت تسمیه آن‌ها به قرامطه یا قرمطی این است که اولین بار شخصی به نام  قرمط  از مردم حومه کوفه چنین دعوی را کرد و پیروان او به نام وی خوانده شدند. قرامطه به مرور ایام سخت به انحراف در عقیده و اعمال کشیده شدند و بر ضد عموم مسلمین شورش‌های بسیاری کردند. 

تعبیر رویا
مجموعه شعر - مشتمل بر قصائدی که شاعران در مناقب و فضایل اهل‌بیت عصمت و طهارت گفته‌اند.

«الکافی»
«الکافی» مهم‌ترین اثر کلینی بلکه جامعه شیعه است و مشتمل بر سه بخش است؛ اصول کافی، فروع کافی و روضه کافی که در مجموع دارای 16هزار و 199 حدیث است که از رسول اکرم (ص) و ائمه معصومین (ع) روایت شده‌اند.

کافی نخستین کتاب از کتب چهارگانه و معتبر حدیث و منبع فقه شیعه است که تقریبا از یازده قرن پیش تاکنون ماخذ نخستین کتب فقه و حدیث ما و مدرک و مرجع محدثین و فقها و مستند مجتهدین بزرگ شیعه امامیه در استنباط احکام شرعی است و از لحاظ کیفیت و محتوا و زمان، بر سه كتاب ديگر مقدم است.

سه کتاب دیگر عبارتند از «من لایحضرالفقیه» تالیف محمد‌بن‌علی‌بن بابویه قمی معروف به شیخ صدوق و «تهذیب» و «استبصار» هر دو تالیف شیخ‌الطائفه محمدبن‌حسن طوسی معروف به شیخ طوسی.

کلینی برای جمع‌آوری اخبار و احادیث کتاب کافی مسافرت‌های بسیاری انجام داد و به شهرها و نقاط شیعه‌نشین کشورهای دور و نزدیک اسلامی سفر کرد و به ملاقات راویان احادیث و ناقلان آثار ائمه اطهار (ع) و محدثین بزرگ و فقهای عالی‌قدر شیعه و استادان اجازه و مشایخ روایت رفت. به گفته نجاشی، در مدت بیست سال مجموع اخبار و احادیث صحیح و معتبر پیغمبر خاتم (ص) و ائمه معصومین (ع) را جمع‌آوری کرد و سپس قسمت‌های لازم را برگزید و آنها را مهذب و مرتب کرد و سرانجام کتاب «کافی» را به‌وجود آورد.

شیخ کلینی با تالیف کتاب «کافی» حقی بزرگ بر جامعه شیعه امامیه دارد و به ویژه دانمشمندان ما را در سطوح مختلف تا ابد رهین منت خود ساخت.

شیخ مفید دانشمند بلند‌مرتبه شیعه (وفات ۴۱۳ هجری) در کتاب «تصحیح‌الاعتقاد» صفحه ۲۷ می‌نویسد: «کافی از بزرگترین کتب شیعه است و دانشمندان ما بیش از هر کتاب دیگری از آن سود برده‌اند.»

شهید اول محمد‌بن مکی مقتول (وفات 786 هجری) در «اجازه ابن خازن» نوشته است: «و کتاب «کافی» در حدیث که شیعه امامیه مانند آن تالیف نکرده است.»

ملا محسن فیض کاشانی از «کافی» این‌گونه یاد می‌کند: «در میان کتب اربعه حدیث شیعه از همه شریف‌تر و موثق‌تر و کامل‌تر و جامع تر کتاب کافی است که نسبت به سایر کتب اربعه مشتمل بر احادیث اصول دین و پیراسته از زیادت‌ها و ناهمواری‌هاست.»

علامه مجلسی ( ره ) که بهترین شرح کافی از اوست، نوشته است: «کتاب کافی از لحاظ ظبط درست و جامعیت، بهترین کتاب اصول اولیه حدیث شیعه و بهترین و بزرگترین تالیفات فرقه ناجیه شیعه امامیه در این زمینه است.» 

کلینی احادیث کافی را در اصول اعتقادی و فروع عملی اسلام و اخلاق و آداب زندگی به‌عنوان یک دوره کامل برنامه‌ریزی برای یک زندگی سعادت‌مندانه اسلامی بر اساس مذهب اهل بیت عصمت و طهارت (ع) گرد‌آورده و در آن زمان‌ها آن‌را برای استفاده شیعیان کافی دانسته است.

نگاهی به شرح‌ها و حاشیه‌ها و ترجمه‌های کافی
کتاب گران‌قدر کافی تاکنون بیش از60 بار از سوی بزرگان محدثین و فقهای شیعه به عربی و فارسی شرح و ترجمه و تلخیص و تحشیه شده است. شرح‌ها گاهی چندین جلد بزرگ را تشکیل داده‌اند. همچنین همه یا قسمت‌هایی از این کتاب به زبان‌های فارسی و اردو و ترکی و... ترجمه شده و بعضی از آن‌ها به چاپ هم رسیده است.

مشهورترین و شاید بهترین شرح کافی که مورد توجه علما و دانشمندان ما قرار دارد، چهار شرح به زبان عربی و یک شرح به زبان فارسی است که عبارتند از:

شرح اصول کافی: تالیف فیلسوف بزرگ نامی صدرالمتالهین شیرازی (وفات سال ۱۰۵۰ هجری)

شرح اصول کافی: تالیف فقیه بزرگوار ملاصالح مازندرانی (وفات سال ۱۰۸۰ هجری)

شرح کافی و سایر کتب اربعه: تالیف حکیم و محدث و فقیه عالی‌قدر ملامحسن فیض کاشانی (وفات سال ۱۰۹۱ هجری) به نام «وافی» که در سه جلد بزرگ به قطع رحلی و چاپ سنگی منتشر شده است.

شرح اصول کافی: علامه نامی ملا محمدباقر مجلسی ( ره ) مولف دایره‌المعارف «بحارالانوار» با عنوان «مرآت‌العقول» که تا‌کنون چندین‌بار چاپ شده است.

ترجمه و شرح کافی به فارسی: به قلم فقیه و محدث بزرگوار ملا خلیل قزوینی که مورد استفاده علما و طالبان علم بوده و هست و در سال ۱۳۰۸ هجری در لکنهو چاپ شده است. 

این پنج شرح مهم و مشهور کافی در حدود هشتاد سال از سده یازدهم هجری انجام گرفته و پیش از همه فیلسوف نامی صدرالمتالهین شیرازی به شرح آن همت گماشته است.

وفات و مرقد شیخ کلینی
ثقه‌الاسلام شیخ کلینی این محدث عظیم‌الشان که در دنیای آن روز اسلام، چشم و چراغ شیعه و سند افتخار دانشمندان بغداد بود، پس از آن همه رنج و کوشش و تالیف و تصنیف و رواج و رونق مکتب اهل بیت عصمت و طهارت (ع) سرانجام در سال ۳۲۸ یا ۳۲۹ (ه.ق) که مصادف با مبدا غیبت کبرای امام زمان (عج) بود، در همان شهر بغداد چشم از جهان فانی بست و مرغ روح بلند‌پروازش به آشیان جنان پرواز کرد. آرامگاهش امروز در ناحیه شرقی نهر دجله زیارتگاه مسلمانان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط