به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «سرگذشت بازارهای شمال در ایران؛ گیلان، مازندران و گلستان» با عنوان فرعی دیروز و امروز بازارهای شهری، سنتی و هفتگی، پژوهش گروهی معاونت پژوهشی بنیاد ایرانشناسی که تا روز هشتم نمایشگاه سی و ششم عنوان پرفروش را به خود اختصاص داد.
کتاب در چند بخش تدوین شده است. بخش نخست به بازار رشت، کالبدهای اصلی و فرعی و عناصر بازار رشت، شکلگیری و ویژگیهای عناصر کالبدی و فضاهای تجاری بازار، بهره دوم: عناصر اصلی اقتصادی و ارتباطی بازار، فصل دوم: سازمان اقتصادی- اجتماعی و نیروی انسانی بازار رشت. بهره اول: ویژگیهای سازمان اقتصادی بازار، بهره دوم: عناوین و گروهبندی فعالیتهای بازار، فصل سوم: نظام صنفی در بازار رشت، بهره اول: دیروز و امروز اصناف بازار، بهره دوم: وضعیت کنونی اصناف بازار، فصل چهارم: کارکردهای بازار رشت، بهره اول: کارکرد فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بازار، بهره دوم: کارکرد خدماتی- رفاهی و گردشگری بازار، بهره سوم: کارکرد ارتباطی بازار، بخش دوم: بازار ساری، فصل اول: روند شکلگیری و ویژگیهای عناصر کالبدی و فضاهای تجاری بازار، بهره دوم: عناصر اصلی اقتصادی و ارتباطی بازار، فصل دوم: سازمان اقتصادی- اجتماعی و نیروی انسانی بازار ساری، بهره اول: ویژگیهای سازمان اقتصادی بازار، بهره دوم: عناوین و گروهبندی فعالیتهای بازار، فصل سوم: نظام صنفی در بازار ساری، بهره دوم: وضعیت کنونی اصناف در بازار، فصل چهارم: کارکردهای بازار ساری، بهره اول: کارکرد فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بازار، بهره دوم: کارکرد خدماتی- رفاهی و گردشگری بازار، بخش سوم: بازار گرگان، فصل اول: کالبدهای اصلی و فرعی و عناصر بازار گرگان، بهره اول: شکلگیری و ویژگیهای عناصر کالبدی و فضاهای تجاری بازار، بهره دوم: عناصر اصلی اقتصادی و ارتباطی بازار، فصل دوم: سازمان اقتصادی-اجتماعی و نیروی انسانی بازار گرگان، بهره اول: ویژگیهای سازمان اقتصادی بازار، بهره دوم: عناوین و گروهبندی فعالیتهای بازار، فصل سوم: نظام صنفی در بازار گرگان، بهره اول: دیروز و امروز اصناف بازار، بهره دوم: وضعیت کنونی اصناف بازار، فصل چهارم: کارکردهای بازار گرگان، بهره اول: کارکرد فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بازار، بهره دوم: کارکرد خدماتی –رفاهی و گردشگری بازار، بخش چهارم: بازارهای هفتگی، بازارهای هفتگی استان گیلان، بازارهای هفتگی استان مازندران، فصل سوم: بازارهای هفتگی استان گلستان، بخش پنجم: پیوستها، فصل اول: اسناد بازار، بهره اول: اسناد بازار ساری، بهره دوم: اسناد بازار گرگان، فصل دوم: کتابنامه.
کتاب پیش رو در آغاز به معرفی کالبدهای اصلی و فرعی بازارهای شهری و سپس سازمان اقتصادی، اجتماعی و نیروی انسانی و به ویژه نظام صنفی پرداخته است و سپس برخی از صنوف فعال بازارها که خواه ناخواه در معرض دگرگونی هستند را مطالعه و نیز کارکردهای خاص بازار را بیان کرده است. بازار در تمدن اسلامی، به ویژه در ایران، افزون بر کارکرد اقتصادی، وجوه فرهنگی، سیاسی و اجتماعی را نیز با خود به همراه دارد. مفهوم بازار در بیشتر فرهنگها و تمدنها، مترادف با فعالیت اقتصادی نقش اساسی ایفا میکنند. با این حال نمیتوان تنها این عنصر را سازنده شاکله بازار دانست. روشن است که بازار در این فرهنگ و تمدن خاص، فراتر از صرف اقتصاد عمل میکند؛ در واقع بازار از سطحیترین تا ژرفترین لایههای پدیده اجتماعی نفوذ میکند و کارکردهای آن در همه طبقات جامعه از سطح به عمق و به شکلهای گوناگون ظهور و بروز دارد.
نظر شما