سه‌شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۵
نظری: هفتمین شعر فجر، سومین نقطه عطف جشنواره است

فاضل نظری، شاعر، از سه نقطه عطف در طول هفت دوره برگزاری جشنواره شعر فجر یاد کرد و هفتمین دوره از برگزاری آن‌را سومین نقطه عطف جشنواره دانست. به باور او در این دوره، جشنواره شعر به نوعی تغییر ماهیت می‌دهد و برای دوره‌های بعد آماده‌تر خواهد شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نظری درباره این دوره از جشنواره شعر فجر گفت: تاکنون سه نقطه عطف اساسی در کارنامه جشنواره شعر فجر وجود داشته است که نخستین آن‌ها برگزاری جشنواره و آغاز چنین حرکتی است. در حقیقت دوره نخست و دوم جشنواره در این محور جای می‌گیرند و جشنواره در حال تجربه شیوه‌های برگزاری‌اش بود.

وی ادامه داد: نقطه عطف دوم از دوره سوم آغاز می‌شود. دوره‌ای که جشنواره تجربه تازه‌ای را طی می‌کند و در این دوره از 110 شاعر فارسی‌زبان هم روزگار ما قدرداني می‌شود. جشنواره شعر نسبت به دیگر جشنواره‌های فجر خیلی دیر برگزار شد و به نوعی یک بدهکاری فرهنگی را در زمینه قدرداني و تجلیل از شاعران احساس می‌کرد و سعی در جبران آن داشت.

این شاعر از هفتمین دوره جشنواره شعر فجر به عنوان نقطه عطف سوم یاد و تشریح کرد: در این دوره به نظر می‌رسد جشنواره می‌خواهد تغییر ماهیت بدهد و برای دوره‌های بعدی‌اش آماده شود. بر همین اساس با توجه به نکته‌های تازه و نیازهای یک جشنواره برتر برنامه‌های آن اتفاق می‌افتد. از جمله آن‌که مقدمات توجه به کتاب‌های شعر در این دوره فراهم شده و گویا قرار است از سال آینده فقط به کتاب شعر توجه شود.

وی توضیح داد: تجلیل از حامیان شعر که یکی از بخش‌های جنبی این جشنواره است، دیگر اقدام مناسب این دوره از جشنواره به نظر می‌رسد. صرف‌نظر از نام این بخش، توجه به دیگر بخش‌های مرتبط با شعر اقدام ارزنده‌ای است. همان‌گونه که در جشنواره فیلم به هر یک از عوامل فیلم به‌ طور مستقل جایزه‌ای اهدا می‌شود، در شعر هم می‌توان به طراح جلد یک مجموعه شعر یا بهترین ناشر شعر نیز توجه کرد.

نظری در پایان یادآور شد: از سوی دیگر انتخاب بهترین شاعر از نگاه مردم و مخاطبان نیز اقدام درخوری است که در این دوره از جشنواره اتفاق می‌افتد. هر چند هر یک از این بخش‌ها مخالفان و موافقانی دارند، اما به هر حال جشنواره امسال برای بهبود و ورود به فضای تازه‌ای در دوره‌های بعدی گام برداشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط