شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۱
نظافت: شعر معاصر در دانشگاه‌ها جایگاه شايسته خود را نيافته است

مجید نظافت، شاعر و برگزیده پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر، معتقد است که شعر به مقوله‌ای تخصصی تبدیل شده است. وی با انتقاد از تدریس نشدن شعر معاصر در دانشگاه‌‌ها گفت: مساله شعر امروز این است که بدانیم مردم تا چه حد با آن آشنایی دارند و این آشنایی آیا به انتخاب دقیق شاعر مردمی منجر می‌شود یا خیر.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نظافت درباره هفتمین دوره جشنواره شعر فجر گفت: انتخاب شاعر مردمی از نگاه مردم که در این دوره از جشنواره صورت می‌گیرد، کار چندان جالبی نیست، چراکه اگر در جشنواره فیلم فجر این کار صورت می‌گیرد، به آن دلیل است که از یک سو فیلم مقوله‌ای بصری است و از سوی دیگر مردم مدام با سینما و تلویزیون در ارتباط هستند.

وی ادامه داد: متاسفانه مقوله شعر در سال‌های اخیر جایگاهی در میان مردم ندارد و به مقوله‌ای تخصصی تبدیل شده است. حتی دانشکده‌های ما هنوز به شعر امروز نرسیده‌اند و شعر معاصر در دانشگاه‌ها تدریس نمی‌شود و در نهایت شاید بتوان گفت در دانشگاه‌ها تازه به شاعری مانند سهراب سپهری رسیده‌ایم و دیگر شاعران جایگاهی ندارند.

این شاعر افزود: این‌که مردم تا چه حد با شعر معاصر آشنا هستند و این آشنایی آیا به انتخاب دقیق شاعر مردمی منجر می‌شود یا خیر، موضوعی پیچیده است و جای بحث دارد.

وی ریشه این مشکل را در نوع مدیریت جشنواره دانست و اظهار کرد: جشنواره هر سال با یک مدیریت جدید روبه‌رو می‌شود و هر مدیر طرح‌های جدید خود را دارد. به نتیجه رسیدن این طرح‌ها نیز نیازمند زمان است، اما این تغییر مدیریت هر ساله، مانع از به نتیجه رسیدن طرح‌ها می‌شود.

نظافت گفت: به هر حال جشنواره شعر فجر به پله هفتم خود رسیده و نسبت به دیگر جشنواره‌های فجر اگر نگوییم نوپا، اما هنوز خردسال است. هرچند پرداختن به شعر به عنوان هنر نخست و رسمی کشور، اقدامی ارزشمند است و نفس حرکت جشنواره‌ها در این زمینه غنیمت است؛ چراکه جشنواره ها تنور ادبیات را گرم می‌کنند.

وی توضیح داد: اگر بازار شعر گرم شود، فرهنگ و هنر نیز در این سرزمین ارتقا می‌یابد، اما فراموش نکنیم که هر جشنواره‌ای فراز و فرودهایی دارد و برهمین اساس شایسته است دبیرخانه‌ای دایمی برای این جشنواره‌ها و از جمله جشنواره شعر فجر در نظر گرفته شود، تا اهداف و کمبودها و نیازهای جشنواره تا سال بعد به دست فراموشی سپرده نشود.

برگزیده پنجمین دوره جشنواره شعر فجر با تاکید بر ضرورت تغییر فضای جشنواره و بازتر شدن آن اظهار کرد: در حال حاضر جشنواره شعر فجر تا حد زیادی به جشنواره شعر انقلاب نزدیک است. اگر می‌خواهیم این جشنواره ملی و حتی در سطح بین‌المللی باشد، باید همه اقشار شاعران را از طیف‌ها و گروه‌های مختلف در نظر داشته باشیم.

وی در پایان افزود: توجه به تمامی گروه‌های شعری باید به‌گونه‌ای باشد که بيشتر شاعران از شرکت در جشنواره رضایت‌مند باشند و شعر به معنای دقیق کلمه داوری شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط