دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۳
شکارسری: جایزه‌ای قابل‌ توجه‌تر‌ به برگزیدگان شعر فجر اختصاص داده شود

حمیدرضا شکارسری، شاعر و منتقد، پیشنهادهایی را به لحاظ ساختاری و محتوایی برای نحوه برپایی جشنواره شعر فجر مطرح کرد. وی در گفت و گو با «ایبنا» ایجاد دبیرخانه دایمی برای این جشنواره همراه با جلب نظر ديدگاه‌هاي مختلف شعری و اختصاص جایزه‌ای قابل‌ توجه‌تر به برگزیدگان را از ضروریات برگزاري اين جشنواره دانست.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، شکارسری درباره جشنواره شعر فجر توضیح داد: به ‌طور کلی معتقدم برپایی جشنواره‌ها و کنگره‌های شعری ارزشمند است؛ چراکه به ایجاد فضاهای فرهنگی در جامعه منجر می‌شود و از سوی دیگر باعث دلگرمی شاعران خواهد شد.

وی در ادامه توضیح داد: این جشنواره‌ها موتور متحرکی برای کار شاعر و انعکاس کار او در جامعه و میان مخاطبان به حساب می‌آیند. بنابراین نقش جشنواره‌ها مثبت است، اما مساله اصلی‌تر چگونگی برگزاری و شرایط برگزاری جشنواره‌ها و کنگره‌های شعری است.

این شاعر با اشاره به هویتی که جشنواره‌ها برای خود کسب می‌کنند، اظهار کرد: هویتی که جشنواره شعر فجر تاکنون به دنبال آن بوده، همانند هویتی است که دیگر جشنواره‌های هنری فجر در پی آن بوده‌اند، اما فراموش نکنیم که آن‌ها، به نوعی گل‌درشت، جشنواره‌هایی هستند که در هریک از آن شاخه‌های هنری در ایران برگزار می‌شوند.

وی افزود: به عبارت دیگر آن جشنواره‌ها نقطه عطفی میان سایر جشنواره‌های هر حوزه محسوب می‌شوند. بنابراین اگر جشنواره شعر فجر می‌خواهد چنین هویتی را برای خود فراهم کند باید کارهایی در راستای برگزاری متفاوت جشنواره انجام دهد.

شکارسری به برخی از این اقدامات اشاره و تشریح کرد: برای مثال جشنواره شعر فجر می‌تواند جایزه‌ای قابل‌ توجه‌تر و کلان‌تر نسبت به سایر جشنواره‌ها برای برگزیدگانش در نظر بگیرد. از سوی دیگر از نظر ساختاری نیز می‌تواند به ‌جای انتشار فراخوان ارسال شعر، فراخوان ارسال کتاب را منتشر کند، یا به جای آن‌که به شاعران جوان‌تر بپردازد، که در اغلب جشنواره‌ها مدنظر هستند، بیشتر به شاعران پیشکسوت و با تجربه توجه نشان دهد.

وی ادامه داد: همچنین بهتر است از یک سال پیش دبیر سال آینده جشنواره مشخص باشد تا به جای انتشار فراخوانی یک یا دو ماه پیش از جشنواره، از یک سال پیش در دبیرخانه‌ای دایمی آثار شعری شاعران سراسر کشور رصد شود.  اجرا شدن این قبیل پیشنهادها  سبب متفاوت برگزار شدن شکل جشنواره خواهند شد. 

این منتقد تاکید کرد: از سوی دیگر دست‌اندرکاران جشنواره می‌توانند تدبیری بیندیشند که جناح‌های مختلف شعری که به دلایل گوناگون و بنابر ملاحظات سیاسی یا اجتماعی در این جشنواره‌ها حاضر نمی‌شوند، به سمت جشنواره جلب و جذب شوند.

وی با تاکید بر ضرورت تفاوت‌های محتوایی در چنین جشنواره‌ای اظهار کرد: بهتر است در کنار بحث شعر به بحث نقد شعر و پژوهش‌های این حوزه توجه جدی‌تری نشان داده شود. هرچند در دو یا سه اخیر این مساله در جشنواره مد نظر بوده است، اما هنوز شاخص نقد و پژوهش در جشنواره جایگاه اصلی خود را پیدا نکرده است.

شکارسری افزود: انتظاری که از جشنواره شعر فجر وجود دارد، آن است که این جشنواره میان دیگر جشنواره‌ها و کنگره‌های شعری شاخص باشد.

وی در پایان گفت: البته تحقق این امور درباره جشنواره شعر فجر دشوارتر است؛ چراکه در دیگر جشنواره‌های هنری فجر به اندازه شعر تعدد جشنواره و کنگره وجود ندارد. از سوی دیگر این مساله به سابقه طولانی و نفوذ گسترده شعر در کشورمان، میان لایه‌های مختلف مردم بازمی‌گردد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط