پنجشنبه ۱ تیر ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۹
وفامهر: «زندگی و آثار حاج میرزا آقا امامی» به سختی به سرانجام رسید

کتاب «زندگی و آثار حاج میرزا آقا امامی» اثر مهدی وفامهر برنده بیستمین جایزه کتاب فصل در بخش هنرهای تجسمی شد. این کتاب به معرفی یکی از شاخص‌ترین هنرمندان هنرهای سنتی معاصر می‌پردازد. به گفته وفامهر منابع برای پژوهش در زندگی و آثار این هنرمند بسیار کم بوده و بسیاری از آثار او نیز در دسترس عموم قرار ندارد._

مهدی‌وفامهر به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: همانطور که از عنوان مشخص است، این کتاب به زندگی و آثار حاج میرزا آقا امامی،هنرمند اصفهانی اواخر دوران قاجار و اوایل پهلوی است. ما در شروع پژوهش و مطالعات درباره این هنرمند برجسته، صرفا با هشت صفحه مطلب روبه‌رو بودیم و پنج اثر از ایشان که در موزه‌ها بود، که البته آن هم با تعطیل موزه هنرهای ملی و طبعا دسترسی نداشتن به تک اثر ایشان در این موزه، این آثار به چهار عدد رسید. 

وی افزود: کمبود منابع، پژوهش در مورد زندگی این هنرمند را با مشکل بسیاری مواجه کرده بود، اما در این راستا کار میدانی زیادی صورت گرفت و ما توانستیم تصاویر آثاری از این هنرمند را که 70 سال پیش، یعنی در زمان حیات ایشان از کشور خارج شده بود، به دست آورده و آن‌ها را تجزیه و تحلیل کنیم. همچنین منابع مکتوبی هم به دست ما رسید که پس از ترجمه در کار مورد استفاده قرار گرفت.

وفامهر در ادامه با اشاره به این‌که این کتاب از جانب استادان مطرح حال حاضر تایید شده، گفت: با توجه به تمامی مشکلات، کار به خوبی به پایان رسید. استادان ارجمند آقایان آیدین آغداشلو، محمود فرشچیان و کریم‌زاده تبریزی بر این کتاب مقدمه نوشتند و همین مساله نشان می‌دهد که کار مورد تایید این استادان خبره قرار گرفته است. 

وفامهر در ادامه به همکاری مناسب ناشر کتاب اشاره کرد و گفت: همکاری مناسب انتشارات طراحان معاصر باعث شد که کادر فنی کتاب، اعم از طراح ، صفحه‌بند و دیگران همگی از افراد خبره انتخاب شوند و در نتیجه کار در نهایت ظرافت و دقت به سرانجام برسد و هیات محترم داوران کتاب فصل مجاب شوند تا این کتاب را به عنوان برنده جایزه اصلی در بخش هنرهای تجسمی انتخاب کنند. 

وفامهر در پاسخ به این سوال که اکنون مشغول کار روی چه موضوعی است، گفت: اکنون مشغول ادامه دادن همین پروژه هستم، چرا که اسناد جدیدی از این هنرمند از خارج کشور به دست من رسیده و مشغول بررسی آن‌ها هستم. 

این برنده جایزه کتاب فصل در بخش هنرهای تجسمی گفت: جایزه کتاب فصل برای من که نسبت به بقیه برگزیدگان جوانتر هستم، تجربه بسیار خوب و هیجان‌انگیزی بود، البته زمانی‌که متوجه شدم قرار است، مراسم در شهرستان سنندج برگزار شود، یک نگرانی به جهت بعد مسافت پیدا کردم. به نظر من به خاطر همین مساله اگر مراسم در تهران برگزار می‌شد بهتر بود، اما به هر حال مراسم بسیار مناسب برگزار شد و به نظر من برای برگزار کنندگان شهرستانی تجربه برگزاری این مراسم می‌تواند مناسب باشد. 

کتاب «زندگی و آثار حاج میرزا آقا امامی» نوشته مهدی وفامهر، نخستین جلد از سلسله كتاب‌های پژوهشی، زندگی و آثار هنری هنرمندان هنرهای سنتی اصفهان است كه با تمركز بر زندگی و آثار هنرمندان شاخص هنرهای سنتی به تدريج انتشار خواهند يافت. 

ميرزا آقا امامی (1260 تا 1334هجری خورشیدی) هنرمندی است كه در شاخه‌‌های مختلف نگارگری و نیز ساخت جلد و تابلو سوخت فعالیت داشته است. او احياگر هنر سوخت معرق دوره صفوی بوده و در حوزه نگارگری نيز چهره‌ای درخشان، با آثاری ماندگار شناخته می‌‌شود. 

این کتاب با مقدمه‌هایی از محمودفرشچیان، آیدین‌آغداشلو و محمدعلی کریم‌زاده‌تبریزی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها