سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۲
كتاب درسي جديد‌التاليف «علوم تجربي» نتيجه‌ محور شده است

كتاب درسي جديد‌التاليف «علوم تجربي» ويژه مقطع تحصيلي ابتدايي افزون بر اين كه فرآيند آموزشي را دربردارد، نتايجي را به صورت عملياتي ارايه مي‌كند؛ به گونه‌اي كه براي دانش‌آموزان زمينه كسب تجربه دست اول فراهم مي‌شود.-

محمد سميعي، كارشناس مسوول گروه علوم تجربي دفتر برنامه‌ريزي و تاليف كتاب‌هاي درسي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با بيان اين مطلب اظهار كرد: چون در برنامه درسي ملي وزارت آموزش و پرورش رويكرد تفكرمحور و پيامد محور بودن كتاب‌هاي درسي مورد توجه بود، كارشناس‌‌هاي گروه علوم تجربي دفتر برنامه‌ريزي و تاليف كتاب‌هاي درسي با هدف همسوسازي با اين برنامه، كارگروهي را تشكيل دادند.

وي ادامه داد: اين كارگروه از اواخر شهريور 1390 تاكنون حدود 700 ساعت جلسه‌هاي حضوري در اين دفتر و حدود سه برابر اين زمان را در منزل‌ وقت گذاشتند و به تاليف كتاب درسي جديد‌التاليف «علوم تجربي» پرداختند.

كارشناس مسوول گروه علوم تجربي دفتر برنامه‌ريزي و تاليف كتاب‌هاي درسي افزود: كتاب جديد‌التاليف «علوم تجربي» به صورت بسته آموزشي ارايه مي‌شود. اين بسته آموزشي، كتاب درسي «علوم تجربي»، فيلم آموزشي براي دانش‌آموزان، كتاب «كار» براي دانش‌آموزان، كتاب «راهنماي معلم» و فيلم آموزشي براي معلم را دربردارد.

وي بيان كرد: محتواي كتاب درسي جديد‌التاليف «علوم تجربي» به گونه‌اي تنظيم شده است كه دانش‌آموزان همراه با فيلم آموزشي به انجام كار گروهي مي‌پردازند و موفق به كسب تجربه‌هاي دست اول مي‌شوند. همچنين اين كتاب به حس كنجكاوي دانش‌آموزان پاسخ مثبت مي‌دهد و نقش معلم را از روش سخنراني به روش هدايت‌گري و مديريت ارتقا مي‌دهد.

سميعي افزود: به دليل اين كه بخشي از فعاليت‌هاي اين كتاب نيازمند مشاركت اوليا در منزل است، زمينه‌هاي تقويت گفتمان خانواده را از طريق ارتباط با مدرسه فراهم مي‌كند.

كارشناس مسوول گروه علوم تجربي دفتر برنامه‌ريزي و تاليف كتاب‌هاي درسي اظهار كرد: دانش‌آموزان با مطالعه اين اثر با تفكر و شيوه‌هاي تفكر آشنا مي‌شوند. اين كتاب به آن‌ها مي‌آموزد كه در برخورد با مسايل به روش علمي عمل كنند؛ به اين معنا كه از طريق مشاهده، پيش‌بيني و آزمايش به مطالعه، تحقيق و يادگيري بپردازند.

سميعي در پايان سخنانش گفت: كارشناس‌هاي گروه «علوم تجربي» دفتر برنامه‌ريزي و تاليف كتاب‌هاي درسي در نيمه دوم خرداد ماه 1391 از هر منطقه سراسر كشور دو معلم را دعوت مي‌كنند تا با حضور در جلسات توجيهي اين دفتر، با محتوا، اهداف و چگونگي تدريس كتاب درسي جديد‌التاليف «علوم تجربي» آشنا شوند. اين معلمان نيز تابستان 1391 در مناطق آموزش و پرورش استان خود، به برگزاري جلسات آشنايي با محتوا، اهداف و چگونگي تدريس اين كتاب براي تمام معلمان مقطع ابتدايي خود اقدام خواهند كرد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سیدحسام سید حسینی قهه ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
    نقش تئوری نظام هدفمند در تدوین و تألیف کتب درسی با محوریت علوم ریاضی nezamehadafmand.ir

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط