در كتاب «آنچه والدين و مربيان بايد بدانند»
والدين و مربيان با شيوههاي برخورد با فرزندان آشنا ميشوند
كتاب «آنچه والدين و مربيان بايد بدانند» تمام آنچه را كه اوليا و مربيان مدارس درباره تربيت فرزندان و مراحل رشد آنها بايد بدانند، دربردارد. اين كتاب همچنين راهكارهاي برخورد با انواع رفتار فرزندان در مراحل مختلف رشد را ارايه ميكند.-
وي با بيان اين مطلب كه «از ديدگاه اسلام تربيت به مجموعه روشهايي اطلاق ميشود كه از ابتداي تولد و حتي قبل از تولد بايد به كار برد تا استعدادهاي نهفته در وجود انسان رشد و نمو لازم را پيدا كنند و در مسير تكامل قرار گيرند» افزود: اسلام براي تربيت و ساختن جامعهاي نمونه، اصول و روشهايي را ارايه كرده است. اين اصول و روشها تحت عناوين احكام و دستورات زندگي، قبل از تولد، پيش از مرحله تشكيل خانواده و برخي بعد از ازدواج به كار ميروند. كتاب «آنچه والدين و مربيان بايد بدانند» اين اصول را در اختيار خانوادهها و مدارس قرار ميدهد.
مولف كتاب «آنچه والدين و مربيان بايد بدانند» ادامه داد: در اين اثر با استناد به سخنان ائمه اطهار(ع) مراحل نخستين رشد انسان را به سه بخش مهم «سيادت»، «اطاعت» و «وزارت» تقسيم كردهام. اين سه مرحله منطبق با دوران كودكي، نوجواني و جوانياند.
فرهاديان عنوان كرد: اگر كودكي دوره سيادت و آقايي را به معناي واقعي كلمه و با آزادي و بهرهوري از خواستهايش سپري كند به سادگي به دوره اطاعت خواهد رسيد و همواره مطيع و فرمانبردار مربيان و والدين خواهد شد و نيز اگر دوران اطاعت(هفت سال دوم) را عاقلانه طي كند به وزارت و معاونت پدر و مادر در محيط خانواده ميرسد.
وي يادآور شد: شكوفايي استعدادهاي نهفته در كودك، اعتماد كودك به پدر و مادر، مهيا شدن كودك براي دوران اطاعت، آرامش روحي و رواني كودك در دوران بعدي و ايجاد روحيه اعتماد به نفس و پرورش شخصيتي مستقل، محصول دوره سيادت كودك در هفت سال اول زندگياند.
مولف كتاب «آنچه والدين و مربيان بايد بدانند» با بيان اينكه هفت سال دوم زندگي رشد به دليل رشد و تواناييهاي ذهني و مساعد بودن ذهن و حافظه، مهمترين دوران آموزش و پرورش محسوب ميشود، گفت: آدابي كه در اين دوران بايد توسط مربيان در مدرسه و پدر و مادر در خانه به صورت هماهنگ آموزش داده شود، به تدريج در طول اين هفت سال در وجود و شخصيت نوجوان جايگزين ميشود و در تكوين اساس شخصيت آيندهاش نقش مهمي ايفا ميكند.
فرهاديان بيان كرد: با توجه به اينكه نواجوانان در اين مرحله از دوران زندگي تحت تاثير مربي و معلماناند و از آنها الگو ميگيرند، والدين بايد در حفظ حريم شخصيت و قداست مربيان و معلمان به عنوان يك الگو و نمونه در نزد فرزندان خود بكوشند و هرگز حاضر نشوند كه شخصيت معلم را در مقابل آنها خدشهدار كنند در غير اين صورت لطمه بزرگي به احساس طبيعي همانندسازي نوجوانان با معلمان وارد ميكنند و اثرات جانبي اين مساله سبب دلسردي و عدم رغبت نوجوانان به مسائل تحصيلي و درسي خواهد شد.
وي با اشاره به اينكه هفت سال سوم عمر كه از پانزده سالگي آغاز ميشود، همان دوران بلوغ و جواني است، افزود: در اين مرحله نوجوان به دليل بحران بلوغ، خواهشها و تمايلات متفاوت و متضادي دارد. او بسيار حساس و زود رنج است و در مقابل رفتار ديگران به سرعت واكنش نشان ميدهد. گاهي به فكر فرو ميرود و زماني به سخنان اطرافيان ميانديشد. اين نوشتار شيوههاي برخورد والدين و مربيان با اين گونه رفتارها را ارايه ميكند.
مولف كتاب «آنچه والدين و مربيان بايد بدانند» در پايان گفت: اين اثر همچنين شيوه صحيح آموزش مسايل تربيتي و آموزشي، راههاي شخصيت دادن به كودك، آثار بد تنبيه بدني، نكات مهم درباره تنبيه و تشويق، آگاهيهاي لازم قبل از مدرسه، حقوق فرزندان و وظايف اوليا و مربيان نسبت به آنها و نمونههايي از احاديث و رهنمودهاي حياتبخش درباره تمهيدات مراحل نخستين تربيت كودك را دربردارد.
چاپ هجدهم كتاب «آنچه والدين و مربيان بايد بدانند» اثر رضا فرهاديان با شمارگان 1500 نسخه، 120 صفحه و به بهاي 19 هزار ريال از سوي انتشارات «بوستان كتاب» قم منتشر و راهي بازار نشر شده است.
نظر شما