چهارشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۶
اکثر کتاب‌فروشی‌های ما کوچک و کم‌جاذبه اند

علي اكبر اشعري، مدير پروژه باغ كتاب تهران، در نشست «نقد و بررسی وضعیت نشر کتاب پس از انقلاب اسلامی: در جست‌وجوی چشم‌انداز برتر» گفت: فروشگاه‌های مناسبی برای عرضه کتاب در ایران وجود ندارند به‌جز چند مورد محدود که آن هم در تهران متمرکزند و اکثر کتاب‌فروشی‌های ما کوچک و کم‌جاذبه اند./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) این نشست با حضور علی‌اکبر اشعری، مدير پروژه باغ كتاب تهران، علی شجاعی‌صایین، مدیرعامل موسسه خانه کتاب، سید لطف‌الله ساغروانی، از مدیران شهر کتاب و نماینده نشر هرمس و علی فروز‌فر مجری برنامه، عصر سه شنبه 2 اسفند در سالن اجتماعات انتشارات سروش برگزار شد و در آن کارشناسان به پیشرفت‌ها و کاستی‌های مختلف در حوزه نشر پرداختند.

اشعری در ابتدای نشست، جریان نشر را از چند جنبه مورد بررسی قرار داد و گفت: یک بحث به شمارگان و تعداد عناوین برمی‌گردد که جنبه کمی موضوع است و دیگری استفاده از جلوه‌‌های هنری و کتاب‌آرایی و همچنین محتوای کتاب‌هاست که جنبه کیفی موضوع را شامل می‌شود.

وی توضیح داد: خیلی روشن است که اعداد و ارقام از نظر مقایسه‌ای، پس از انقلاب بسیار پیشرفت کرده و سیر صعودی بسیاری خوبی داشته است؛ اما عوامل بازدارنده‌ای وجود دارند که از مشکلات نشر به شمار می‌روند، مانند دو عنصر تبلیغ و در دسترس بودن. 

ساغروانی، در ادامه بحث، نبود ابتکار در صنعت نشر را عاملی برای کندی پیشرفت دانست و گفت: البته استثناهایی وجود داشته اند اما این نوآوری‌هانداشتن به کم‌جاذبه بودن کتاب افزوده است، مثلا قطع کتاب‌ها تا سال‌ها وزیری و رقعی بود، هرچند واردات کاغذ به ایران هم محدود بوده است.

سومین سخنران این نشست، شجاعی‌صایین، آمار رشد کتاب را غیرقابل انکار خواند و البته برخی نقصان‌ها را در نشر و سایر حوزه‌های کتاب برشمرد و گفت: برطرف کردن این کمبود‌ها به سیاست‌گذاری‌های به‌جا و اصلاح نظام ارزشی برمی‌گردد. 

وی اضافه کرد: حدود نیمی از آمار کتاب‌های ما تجدید چاپي اند كه این نشان می‌دهد بسیاری از کتاب‌ها، با اقبال مناسبی روبه‌رويند و به صورت نسبی موفق به جذب مخاطب شده اند. ضمن آن‌که شهرستان‌ها هم در سال‌های اخیر پرکارتر شده‌اند، هرچند ظرفيت شهرستان‌ها بیش از این‌هاست.

علی فروزفر مجری این برنامه هم در خلال سخنان کارشناسان این برنامه، به ذکر نکاتی درباره وضعیت نشر در ایران پس از انقلاب اسلامي پرداخت و هفت مولفه مهم در نشر را برشمرد که از لوازم ضروری در پیشرفت این عرصه به شمار می‌روند.

فروزفر این مولفه‌ها را این‌چنین عنوان کرد: دسترسی به تجهیزات و ملزومات مصرفی؛ جایگاه مطالعه و خرید کتاب در میان مردم؛ تولید محتوای مناسب؛ اقتصاد در نشر؛ توزیع و فروش مناسب کتاب در میان جامعه؛ معرفی و ترویج کتاب؛ و از همه مهم‌تر برنامه‌ریزی نشر.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها