دوشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۶
«سالاری» به پرسش‌های بچه‌ها درباره‌ دانشمندان پاسخ‌ می‌هد

حسن سالاري، مجموعه كتاب‌هاي «101پرسش‌ و پاسخ‌» براي كودكان و نوجوانان را در دست نگارش دارد كه قرار است از سوي انتشارات محراب قلم منتنشر شود. اين كتاب‌ها بر مبناي پژوهش‌هاي چند ساله وي درباره تاريخ علم به رشته تحرير در مي‌آيند و در آن به زندگي دانشمندان هم اشاره كوتاهي شده است._

حسن سالاري، نويسنده و مترجم كتاب‌هاي علمي براي كودكان و نوجوانان در گفت‌‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) درباره كتاب‌هاي جديدش گفت: در اين مجموعه‌كتاب‌ مي‌خواهم از طريق پرسش و پاسخ، نگاهي به علم داشته باشم. اين كتاب‌‌ها با عنوان كلي 101 پرسش و پاسخ نوشته مي‌شوند كه پنج موضوع گوناگون را در بر مي‌گيرند. 

اين پژوهش‌گر حوزه كودك و نوجوان افزود: اين كتاب‌ها با عنوان‌هاي 
«101 پرسش و پاسخ درباره‌ پزشکان و داروشناسان بزرگ»، «101 پرسش و پاسخ درباره تاریخ‌نگاران و باستان‌شناسان بزرگ»، «101 پرسش و پاسخ درباره ریاضی‌دانان و مهندسان بزرگ»، «101 پرسش و پاسخ درباره جهانگردان و جغرافی‌دانان بزرگ» و «101 پرسش و پاسخ درباره فیلسوفان و دانشمندان بزرگ» تأليف و منتشر مي‌شوند و در نهايت همه اين كتاب‌ها در يك مجلد به عنوان «505 پرسش و پاسخ درباره تاریخ علم» در مي‌آيد.

نويسنده برگزيده جوايز مختلف ادبي و علمي با بيان اين‌كه كتاب‌هاي اين مجموعه به معرفي دستاوردهاي علمي و فناورانه انسان از گذشته‌های دور تا به امروز مي‌پردازند گفت: مهم‌ترین دستاودرهای انسان در هر یک از موضوع‌های کلی پزشکی، ریاضیات، مهندسی، علوم، تاریخ و جغرافیا مورد توجه قرار گرفته‌اند. همه اين‌ها در كنار هم یک دوره‌ تاریخ علم را برای کودکان و نوجوانان روايت مي‌كنند.

وي براي نمونه، تعدادي از سوال‌هاي مطرح شده در كتاب «101 پرسش و پاسخ درباره‌ پزشکان و داروشناسان بزرگ» ـ كه مباحث كتاب بر اساس آن‌ها شكل مي‌گيرد ـ را اين‌گونه برشمرد:  «انسان‌های نخستین چگونه درمان می‌‌کردند؟»، «چرا جمجمه‌ها را سوراخ می‌کردند؟»، «گیاهان دارویی چگونه شناخته شدند؟»، «سومری‌های چه دستاوردهایی در پزشکی داشتند؟»، «بزرگ‌ترین جراح جهان باستان که بود؟»، «کدام پزشک چینی در هند آموزش دید؟»، «آیا مصریان باستان پزشک زن داشتند؟»، «برنامه بهداشتی ایرانیان باستان چگونه بود؟»، «چرا یک مار نماد پزشکی شده است؟» و «آیا از بقراط کتاب پزشکی به جا مانده است؟»
 وي افزود: در اين كتاب، پزشکان بزرگ تمدن‌هاي کهن، پزشکان ایران مانند رازی و ابن سینا، پزشکان غرب و برخی از پزشکان ایران معاصر معرفی خواهند شد. کتاب‌هاي دیگر نیز به همین شیوه تاليف و تنظيم مي‌شوند.

مترجم مجموعه‌ كتاب «از پرنده‌ي دانا بپرس» با بيان اين‌كه در مجموعه «101 پرسش و پاسخ» در برخي موارد به بخش‌هايي از زندگي دانشمندان و بزرگان هم اشاره شده است، گفت: مثلاً در پاسخ به سوال «پزشک گلادیاتورها که بود؟» نوشته شده است: جالینوس (129-199 م) در شهر پرگاموم (اکنون در ترکیه) چشم به جهان گشود و در جوانی برای فراگیری پزشکی به شهرهای گوناگون سفر کرد. او در شهر اسکندریه در مصر به فراگیری کالبدشناسی پرداخت و سرانجام به زادگاه خود بازگشت. در پرگامون به عنوان پزشک گلادیاتورها به کار پرداخت و چون بسیاری از گلادیاتورهای زخمی را درمان کرد، به عنوان پزشکی کاردان شناخته شد... اما در این کتاب‌ها به معرفي دستاوردها بيشتر از زندگی دانشمندان توجه شده است.

سالاري با تاكيد بر اين كه زندگي عالمان و دانشمندان را در كتابي مجزا و با شيوه‌اي جديد خواهد نوشت عنوان كرد: من دوست دارم به شيوه‌هاي جديد كار كنم و طرحي كه براي نوشتن زندگاني دانشمندان در ذهن دارم به صورت فتورمان یا همان کمیک استریپ خواهد بود.

وي درباره پژوهش‌هاي انجام شده براي نگارش اين مجموعه گفت: اين کتاب‌ها برپایه پژوهش‌های چند ساله من درباره تاریخ علم نوشته می‌شوند. همچنين یونس کرامتی و عسگر بهرامی ويراستاري علمي اين كتاب‌ها را برعهده دارند تا اطلاعات ارايه شده به لحاظ علمي كاملاً درست باشند.

اين مترجم و نويسنده كتاب‌هاي علمي براي كودكان و نوجوانان معتقد است: نويسنده كودك و نوجوان واسطه‌اي ميان پژوهشگران بزرگ و خوانندگان كوچك است. بنابراين نوشتن برای کودکان را باید جدی گرفت و از استادان برای راهنمایی و نظارت بر محتوا باید کمک گرفت. نويسنده‌اي كه بر پايه‌ پژوهش براي كودكان مي‌نويسد در این راه به استاد راهنما نیاز دارد. اگر مطلبی را برای کودک به نادرست شرح دهیم شاید فرصت دیگری برای جبران نباشد. كودكان از كتاب‌هايشان انتظار درستي دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها