یکشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۴
حسن ذوالفقاري: شبكه كتاب در رسانه ملی راه‌اندازی شود

حسن ذوالفقاري، محقق و مدرس دانشگاه، با اشاره به دغدغه‌های اخیر مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری درباره کتاب‌خوانی، يكي از راهكارهاي موثر بالا بردن سطح مطالعه و در پي آن افزايش شمارگان كتاب‌ها را راه‌اندازي شبكه‌ای مربوط به كتاب در راديو و رسانه ملي ذكر كرد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، ذوالفقاري، با اشاره به اينكه فقط مطالعه آثار جدي بايد جزو سرانه مطالعه به شمار ‌آيد، توضيح داد: در مرحله اول بايد آمار درستي از سرانه مطالعه در كشور ارايه دهيم و اين را در نظر داشته باشيم كه خوانش آثار جدي علمي، ادبي و هنري، تعيين كننده آمار اصلي مطالعه در كشورند.
 
به گفته وي، تصميمات مديران فرهنگي نقش موثري در تقويت بنيه كتابخواني خواهد داشت.

وي افزود: شايد نخستين چيزي كه  در نسبت با ضعف كتابخواني و شمارگان كتاب‌ها، به ذهن برخي برسد، قيمت كتاب‌ها باشد كه در اين باره بايد گفت قيمت كتاب در مقابل ديگر كالاها تقریبا ارزان است و از سوي ديگر وقتي فرد علاقه‌مند باشد، بهاي كتاب در مطالعه او تاثيري نمي‌گذارد. اين در حالي است كه خانواده‌ها اين روزها براي كالاهاي غير ضروري هزينه بيشتري را متحمل مي‌شوند.
 
اين مدرس دانشگاه در ادامه صحبت‌هايش با بيان اينكه انتشار به موقع كتاب و امنيت ناشر و مولف در روند چاپ كتاب، مي‌تواند به تقويت آثار بهتر منجر شود، گفت: با آسان‌تر شدن شرايط چاپ و نشر مي‌توان به انتشار آثار شاخص كمک كرد و اين مساله را بايد مديران فرهنگي بيش از گروه‌هاي ديگر مد نظر داشته باشند. 

مولف «فرهنگ بزرگ ضرب‌المثل‌هاي فارسي» همچنين با اشاره به نقش كتاب الكترونيكي در ايجاد هيجان براي كتابخواني گفت: يكي از ابزارهاي كمكي كنار كتابخواني، كتاب‌هاي الكترونيكي اند كه در حال حاضر در فروشگاه‌هاي الكترونيكي به فراواني وجود دارند. اين عامل مثبت مي‌تواند در قشر وسيعي شوق خواندن را افزايش دهد. 

ذوالفقاري همچنين تصريح كرد: رسانه‌ها و از همه مهم‌تر رسانه ملي مي‌توانند به راحتي مردم را كتابخوان كنند. در حال حاضر برنامه‌هاي تلويزيوني از موضوع كتاب بسيار دورند و اين كالاي مهم فرهنگي در اين رسانه مورد اقبال نيست. در راديو نيز مي‌توان شبكه‌هايي مانند كتاب راه‌اندازي كرد يا در برنامه‌هايي، خود مولف به خوانش كتابش براي مخاطب بپردازد.
 
سخنگوي انجمن نقد ادبي با اشاره به تقويت زيرساخت‌ها، مانند هدايت آموزش و پرورش به سمت ايجاد فرهنگ كتابخواني در ميان دانش‌آموزان گفت: در مدارس مي‌توان دو ساعتي به كتاب اختصاص يابد. اين ساعت ضمن معرفي تازه‌هاي كتاب، مي‌تواند با خوانش كتاب نيز همراه باشد.

اين استاد دانشگاه همچنين يادآور شد: تجهيز كتابخانه‌ها با آثار به‌روز و شاخص، همراه با آموزشي كه منجر به آشنا شدن با كتاب‌هاي جديد باشد، مي‌تواند علاقه‌مندي را از كودكي در اقشار جامعه نهادينه كند تا در دراز مدت، كمتر با چالشي مانند ضعف فرهنگ كتابخواني و پايين بودن سرانه مطالعه در كشور مواجه باشيم. 

مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، صبح چهارشنبه هفته گذشته (۲۹ تیر) در دیدار جمع کثیری از کتاب‌داران، جایگاه مطالعه و شمارگان کتاب‌ها را برای کشوری چون ایران ناکافی دانسته و خواستار همت بیشتر همه مسوولان برای نهادینه کردن فرهنگ کتاب‌خوانی در کشور شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها