در این مراسم، دکتر محمد مهدینژاد نوری، معاون پژوهشی وزیر علوم عنوان کرد: تغییر محتوای علوم انسانی نیازمند تصحیح نگرش محققان، دانشجویان تحصیلات تکمیلی، استادان و علما است.
وی با ابزار خوشحالي از تقارن افتتاح فاز نخست «پرتال جامع علوم انسانی» با میلاد امام علی (ع) گفت: امیدوارم این همزمانی عامل رشد علوم انسانی بومی در ایران باشد.
وی تحول در دانشگاهها و محتوای علوم انسانی کشور را مطالبه جدی رهبر معظم انقلاب، علما و دانشگاهیان دانست و گفت: همگان انتظار تدوین محتوای علوم انسانی بومی متناسب با آموزههای دینی و اسلامی دارند. تاکنون اقدامات بسیاری برای تدوین آثار و تعیین حد و مرزهای علوم انسانی در حوزه و دانشگاه صورت گرفته اما هنوز فاصله بسیاری با تحقق هدف مورد نظر داریم.
مهدینژاد، نخستین عنصر تدوین محتوای بومی علوم انسانی را تغییر نگرش و اعتقاد به تحول در این حوزه دانست و گفت: اگر استادان دانشگاه، دانشجویان، مدیران و علما به ضرورت تدوین محتوای علوم انسانی و اسلامی نرسیده باشند، اتفاقی در این حوزه رخ نخواهد داد. محتوای علوم انسانی باید متناسب با نیاز روز جامعه تدوین شود.
وی با اشاره به تفاوت کتابهای درسی و غیردرسی دانشگاهی گفت: متن درسی حوزه علوم انسانی باید منطبق با مقاطع تحصیلی برای اقشار مختلف دانشجو و استاد دانشگاه تدوین شود، چراکه استفاده از متون پراکنده و سازماندهی نشده برای مطالعه دانشجویان، کمکي به آنها نخواهد کرد.
مهدینژاد با اشاره به اینکه فناوری اطلاعات برای دسته بندی و سازماندهی علم به کمک کتابخانهها آمده، توضیح داد: وجود پایگاههای اطلاعات علمی از ضروریات پژوهشی هر دانشگاهی محسوب میشود، این پایگاهها همچون کتابخانهها، محدودیت زمان و مکانی ندارند.
وی با تاکید بر ضرورت یکپارچهسازی موسسات آموزشی و پژوهشی حوزه علوم انسانی در کشور گفت: پژوهشگاه علوم انسانی به دلیل ماموریت خود با حمایت وزارت علوم توانسته اولویتهای علوم انسانی را در نظر گرفته و براساس آن خلاهای این حوزه را رفع کند. پس از افتتاح فاز نخست طرح جامع علوم انسانی باید میزان آثار را سالیانه افزایش داد و دسترسی بینالمللی آنها را فعال کرد.
در ادامه مراسم، دکتر حمیدرضا آیتاللهی، رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به اینکه «پرتال جامع علوم انسانی»، بر اساس نیاز این حوزه در کشور تدوين شده، افزود: با وجود صدها پایگاه اطلاعاتی تخصصی، معضلاتی چون پراکندگی اطلاعات، فقدان وحدت رویه در دستهبندی، عدم جامعیت، جستجوی علمی در منابع معتبر را برای محققان و دانشجویان دشوار کرده است.
وی یادآور شد: از جمله اهداف راهاندازی پروژه «پرتال جامع علوم انسانی» ، ایجاد مرکزی برای دسترسی و همافزایی فعالیتهای علمی و پژوهشی در حوزه علوم انسانی، ایجاد بانک اطلاعات جامع و روزآمد کتاب، مقاله و فرآوردههای علمی چند رسانهای، ایجاد جامعه مجازی از فعالان عرصه تحقیق و پژوهش در علوم انسانی برای تعامل با مخاطبان و فراهم کردن بستری برای جریان سازی و مدیریت محتوای علوم انسانی است.
آیتاللهی توضیح داد: «پرتال جامع علوم انسانی» پروژهای شامل بیش از 2500 پایگاه تخصصی در رشتهها و گرایشهای مختلف علوم انسانی و اسلامی است. این پایگاهها به صورت درختی به یکدیگر متصل شده و دادههای علمی را برای نخستین بار براساس چهار معیار مستقل، موضوع، صاحب اثر، زمان و منبع انتشار طبقهبندی و قابل دسترس کرده است.
وی با تاکید براینکه گروههای اصلی مورد توجه در پرتال علوم انسانی ادبیات، اقتصاد، جغرافیا، فلسفه و منطق، علوم اسلامی، تاریخ، حقوق، زبانشناسی،روانشناسی و... است، افزود: هر کدام از اين پایگاههاي تخصصی حاوی طبقهبندی موضوعی و محتوایی، معرفی استادان و محققان، کتابشناسی، بانک مقالات، پیوندهای تخصصی، تازههای نشر و اخبار تحولات علمی است.
رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اظهار کرد: پرتال جامع علوم انسانی در فاز نخست بیش از 110 هزار مقاله تمام متن، 70 هزار رکورد علمی و بیش از 30 هزار نمایه کتاب را در خود جای داده و تلاش میشود تا این پرتال در فاز دوم میزان بیشتری اثر را در خود ببيند.
پرتال جامع علوم انسانی به نشاني اينترنتي www.ensani.ir قابل دسترسي است.
نظر شما