پنجشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۹
ضرورت تدوین محتوای علوم انسانی پژوهش محور

معاون پژوهشی وزیر علوم در مراسم «رونمایی از پرتال جامع علوم انسانی» گفت: تدوین محتوای درسی علوم انسانی نیازمند پژوهش، تغییر نگرش و مهارت استادان و صاحب نظران دانشگاه‌هاست، چراکه با کپی برداری از آثار دیگران نمی‌توان به علوم انسانی بومی دست یافت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست رونمایی فاز نخست «پرتال جامع علوم انسانی» عصر دیروز (25 خرداد) با حضور دکتر محمد مهدی‌نژاد نوری، معاون پژوهشی وزیر علوم،تحقيقات و فناوري و دکتر حمیدرضا آیت‌اللهی، رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در سالن همایش‌های شهید مفتح وزارت علوم برگزار شد.

در این مراسم، دکتر محمد مهدی​نژاد نوری، معاون پژوهشی وزیر علوم عنوان کرد: تغییر محتوای علوم انسانی نیازمند تصحیح نگرش محققان، دانشجویان تحصیلات تکمیلی، استادان و علما است. 

وی با ابزار خوشحالي از تقارن افتتاح فاز نخست «پرتال جامع علوم انسانی» با میلاد امام علی (ع) گفت: امیدوارم این همزمانی عامل رشد علوم انسانی بومی در ایران باشد. 

وی تحول در دانشگاه‌ها و محتوای علوم انسانی کشور را مطالبه جدی رهبر معظم انقلاب، علما و دانشگاهیان دانست و گفت: همگان انتظار تدوین محتوای علوم انسانی بومی متناسب با آموزه‌های دینی و اسلامی دارند. تاکنون اقدامات بسیاری برای تدوین آثار و تعیین حد و مرزهای علوم انسانی در حوزه و دانشگاه صورت گرفته اما هنوز فاصله بسیاری با تحقق هدف مورد نظر داریم. 

مهدی‌نژاد، نخستین عنصر تدوین محتوای بومی علوم انسانی را تغییر نگرش و اعتقاد به تحول در این حوزه دانست و گفت: اگر استادان دانشگاه، دانشجویان، مدیران و علما به ضرورت تدوین محتوای علوم انسانی و اسلامی نرسیده باشند، اتفاقی در این حوزه رخ نخواهد داد. محتوای علوم انسانی باید متناسب با نیاز روز جامعه تدوین شود.

وی با اشاره به تفاوت کتاب‌های درسی و غیردرسی دانشگاهی گفت: متن درسی حوزه علوم انسانی باید منطبق با مقاطع تحصیلی برای اقشار مختلف دانشجو و استاد دانشگاه تدوین شود، چراکه استفاده از متون پراکنده و سازماندهی نشده برای مطالعه دانشجویان، کمکي به آن​ها نخواهد کرد.

مهدی‌نژاد با اشاره به اینکه فناوری اطلاعات برای دسته بندی و سازماندهی علم به کمک کتابخانه‌ها آمده، توضیح داد: وجود پایگاه‌های اطلاعات علمی از ضروریات پژوهشی هر دانشگاهی محسوب می‌شود، این پایگاه‌ها همچون کتابخانه​ها، محدودیت زمان و مکانی ندارند.

وی با تاکید بر ضرورت یکپارچه‌سازی موسسات آموزشی و پژوهشی حوزه علوم انسانی در کشور گفت: پژوهشگاه علوم انسانی به دلیل ماموریت خود با حمایت وزارت علوم توانسته اولویت‌های علوم انسانی را در نظر گرفته و براساس آن خلاهای این حوزه را رفع کند. پس از افتتاح فاز نخست طرح جامع علوم انسانی باید میزان آثار را سالیانه افزایش داد و دسترسی بین‌المللی آن​ها را فعال کرد.

در ادامه مراسم، دکتر حمیدرضا آیت‌اللهی، رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به اینکه «پرتال جامع علوم انسانی»، بر اساس نیاز این حوزه در کشور تدوين شده، افزود: با وجود صدها پایگاه اطلاعاتی تخصصی، معضلاتی چون پراکندگی اطلاعات، فقدان وحدت رویه در دسته‌بندی‌، عدم جامعیت، جستجوی علمی در منابع معتبر را برای محققان و دانشجویان دشوار کرده است.

وی یادآور شد: از جمله اهداف راه‌اندازی پروژه «پرتال جامع علوم انسانی» ، ایجاد مرکزی برای دسترسی و هم‌افزایی فعالیت‌های علمی و پژوهشی در حوزه علوم انسانی، ایجاد بانک اطلاعات جامع و روزآمد کتاب، مقاله و فرآورده‌های علمی چند رسانه‌ای، ایجاد جامعه مجازی از فعالان عرصه تحقیق و پژوهش در علوم انسانی برای تعامل با مخاطبان و فراهم کردن بستری برای جریان سازی و مدیریت محتوای علوم انسانی است.

آیت‌اللهی توضیح داد: «پرتال جامع علوم انسانی» پروژه‌ای شامل بیش از 2500 پایگاه تخصصی در رشته‌ها و گرایش‌های مختلف علوم انسانی و اسلامی است. این پایگاه‌ها به صورت درختی به یکدیگر متصل شده و داده‌های علمی را برای نخستین بار براساس چهار معیار مستقل، موضوع، صاحب اثر، زمان و منبع انتشار طبقه​بندی و قابل دسترس کرده است.

وی با تاکید براینکه گروه‌های اصلی مورد توجه در پرتال علوم انسانی ادبیات، اقتصاد، جغرافیا، فلسفه و منطق، علوم اسلامی، تاریخ، حقوق، زبانشناسی،روانشناسی و... است، افزود: هر کدام از اين پایگاه​هاي تخصصی حاوی طبقه‌بندی موضوعی و محتوایی، معرفی استادان و محققان، کتابشناسی، بانک مقالات، پیوندهای تخصصی، تازه‌های نشر و اخبار تحولات علمی است.

رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اظهار کرد: پرتال جامع علوم انسانی در فاز نخست بیش از 110 هزار مقاله تمام متن، 70 هزار رکورد علمی و بیش از 30 هزار نمایه کتاب را در خود جای داده و تلاش می‌شود تا این پرتال در فاز دوم میزان بیشتری اثر را در خود ببيند.

پرتال جامع علوم انسانی به نشاني اينترنتي www.ensani.ir قابل دسترسي است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها