یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
میرافضلی: شاعران پیشکسوت حضور در جشنواره را کسر شأن خود ندانند

سیدعلی میرافضلی، شاعر و منتقد، معتقد است که هنوز چهره‌های شاخص و پیشکسوت شعر برخلاف دیگر جشنواره‌های فجر در این رویداد ادبی حضور نمی‌یابند. افضلی به «ایبنا» گفت: برای آن‌که شاهد حضور گسترده همه چهره‌های شعری باشیم، باید بستر مناسبی برای جشنواره در نظر گرفته شود. شاعران به اصل رقابت و داوری احترام بگذارند و حضور در بخش مسابقه را کسر شان خود ندانند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، میرافضلی در ارزیابی جایگاه هفتمین جشنواره شعر فجر گفت: از نخستین دوره برگزاری این جشنواره کم و بیش در جریان برپایی آن قرار داشته‌ام و آشنایی نزدیکی با آن دارم. به ‌طور کلی جشنواره پله به پله هویت و حضور خود را میان دیگر جشنواره‌های فجر پررنگ‌تر کرد.

وی ادامه داد: اکنون جشنواره به عنوان رویداد شاخصی شناخته می‌شود، اما بزرگترین نقطه ضعف آن مشارکت نکردن چهره‌های شاخص و پیشکسوت در این رویداد هنری است. ظاهرا بیشتر جوانان به حضور در این عرصه میل و رغبت نشان می‌دهند؛ برخلاف دیگر جشنواره‌های فجر که چهره‌های شاخص هر عرصه در کنار جوانان به راحتی حاضر می‌شوند و به رقابت می‌پردازند.

این شاعر توضیح داد: از یک سو به ‌طور معمول طیف شاعر و به‌ویژه پیشکسوتان این عرصه در شان خود نمی‌دانند که در عرصه رقابت حاضر شوند و آثارشان در کنار شاعران تازه‌کار ارزیابی شود. از سوی دیگر هنوز از سوی دست‌اندرکاران جشنواره راهکار مناسبی در نظر گرفته نشده است تا همه سلیقه‌های شعری را بتواند به خود جذب کند.

وی افزود: به عبارت دیگر باید بستری فراهم شود تا جشنواره برای تمامی گروه‌ها و سلقیه‌های شعری جذابیت لازم را داشته باشد.

میرافضلی اظهار کرد: نکته دیگر آن‌که هنوز معیار شرکت در جشنواره شعر فجر، کتاب شاعران نیست و هر شاعر با چند نمونه از سروده‌هایش نیز می‌تواند در جشنواره شرکت کند. این موضوع سبب می‌شود پیشکسوتی که کارنامه شعری پرباری دارد، دیگر رغبتی برای حضور در جشنواره و شرکت در بخش مسابقه‌ای نداشته باشد.

وی در پایان تاکید کرد: برای آن‌که بتوانیم این مشکلات را پشت سر بگذاریم و شاهد حضور تمامی شاعران در جشنواره باشیم، شایسته است که شاعران به اصل رقابت و داوری احترام بگذارند و دست‌اندرکاران جشنواره نیز بستر و شرایط مناسبی را برای حضور چهره‌های مختلف فراهم کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط