چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۶
سیده نفیسه خاتون شخصیت نخست این کتاب در ایران ناشناخته است

سیده نفیسه خاتون که به خاطر دشمنی‌های بنی‌عباس با خاندان اهل بیت مجبور شد از مدینه به قاهره سفر اجباری داشته باشد یا به نوعی تبعید شود، در کشور ما کاملا ناشناخته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «زلزله در نیل»، رمانی است که فضای آن در مصر صورت گرفته و درباره پیرمرد بت پرست قبطی است که در روستایی نزدیک قاهره زندگی می‌کند و برای فروش نخ‌هایی که همسرش می‌ریسد، به قاهره رفت و آمد می‌کند. در این رفت و آمدها با سیده نفیسه خاتون عروس امام صادق علیه السلام آشنا می‌شود.

این کتاب یکی از نامزدهای چهلمین جایزه کتاب سال در حوزه دین و کودک شده که سید سعید هاشمی نویسنده آن درباره ویژگی‌ متمایز این اثر به خبرنگار ایبنا گفت: فکر می‌کنم خلق شخصیت‌های جدید و توصیف داستانی فضاهای جدید در جذب داوران خیلی تاثیر داشته است.

او انگیزه خود از تالیف کتاب را معرفی سیده نفیسه خاتون عروس امام صادق و نواده امام حسن مجتبی به مخاطب دانست و بیان کرد: من بارها زندگی این بانوی بزرگوار را مطالعه کرده بودم و می‌دانستم که فضای زندگی او بسیار دراماتیک و داستانی است.

او افزود: متاسفانه در حوزه‌ای که کتاب نوشتم به اندازه کافی منبع موجود نیست. سیده نفیسه خاتون که به خاطر دشمنی‌های بنی‌عباس با خاندان اهل بیت مجبور شد از مدینه به قاهره سفر اجباری داشته باشد یا به نوعی تبعید شود، در کشور ما کاملا ناشناخته است. کتاب‌های خیلی کمی در این باره نوشته شده و کتاب مستقلی در این زمینه وجود نداشت، به همین دلیل من مجبور بودم از منابع غیر ایرانی بهره بگیرم.

او درباره چگونگی خلق شخصیت‌ها اظهار کرد: به هرحال کار یک رمان نویس این است که بتواند از خیال بهره بگیرد. من نمی‌خواستم تاریخ را برای مخاطب بیان کنم چراکه بیان تاریخ، کار تاریخ‌نگار است. من می‌خواستم یک رمان حادثه محور و جذاب برای مخاطب خلق کنم تا ضمن لذت بردن از داستان، با این بانو هم آشنا شود. داستان حول نارمر که یک شخصیت قبطی و بت پرست است می‌چرخد و نفیسه خاتون شخصیت فرعی رمان است.

او ادامه داد: این اولین کار تاریخی من نیست و قبلا هم کار تاریخی داشتم. در سال 1382 رمان پیرمرد و صندلی را درباره زندگی سیاسی شهید مدرس نوشتم. اما این اولین کار من در زمینه تاریخ صدر اسلام است. همین کار، باعث شد که من با حوادث دوره‌های اولیه اسلام بیشتر آشنا شوم و بتوانم کارهای بعدی را بنویسم. مثلا در زمینه مطالعه زندگی سیده نفیسه خاتون که در زمان امام موسی کاظم(ع) زندگی می‌کرد، با زندگی این امام همام بیشتر آشنا شدم و رمان بعدی من با نام «زندانبان یهودی» درباره این امام است.

او در انتها درباره کار جدیدی که در دست تالیف دارد بیان کرد: اکنون مشغول نوشتن رمانی درباره شهادت حضرت فاطمه زهرا  سلام الله علیها هستم با نام «گزارش یک حادثه» که در حال حاضر مشغول فیش برداری و مطالعه هستم و تا چندماه آینده این رمان را به ناشر می‌سپارم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها