دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۸
نسل سوم گردشگری با هدف تجربه و درک عمیق از مقصد به سفر می‌روند

نویسنده کتاب «گردشگری خلاق» معتقد است: در نسل سوم گردشگری با گردشگرانی مواجه هستیم که به دیدن جاذبه‌های گردشگری اکتفا نمی‌کنند و با هدف تجربه و درک عمیق از مقصد به سفر می‌روند.

فرید جواهرزاده، نویسنده کتاب «گردشگری خلاق» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان رضوی، درباره این کتاب اظهار کرد: از سال 2000 میلادی مفهوم «گردشگری خلاق» که نوع جدیدی از گردشگری است مطرح شد. می‌توان گفت که گردشگری خلاق نسل سوم گردشگری است.

وی افزود: در کتاب «گردشگری خلاق»، مفهوم گردشگری خلاق برای نزدیکی آن به فرهنگ خلاقیت تعریف و در چارچوب رفتارهای جدید گردشگر تبیین شده است. در این کتاب به این نکته اشاره شده که خلاقیت نتیجه اتفاقی است که درون انسان رخ می‌دهد و سپس نمودی بیرونی پیدا می‌کند.

نویسنده کتاب «گردشگری خلاق» ادامه داد: امروزه گردشگری بخشی جدانشدنی از زندگی انسان است و کمتر کسی در جهان وجود دارد که با آن مواجه نشده باشد. در حقیقت با درک نقش خلاقیت در گردشگری می‌توان به ایجاد تجارب خلاق کمک کرد و نوعی از گردشگری به نام گردشگری خلاق را به وجود آورد. گردشگران امروزی تمایل دارند در اعمال روزمره خود از خلاقیت بهره ببرند که بخشی از این خلاقیت به فعالیت‌های روزانه گردشگر و بخشی نیز به مواجهه او با جامعه مربوط است.

جواهرزاده درباره محتوای کتاب گردشگری خلاق بیان کرد: این اصطلاح در هزاره سوم به وجود آمده است و براساس نیازها و خواسته‌های به‌روز گردشگر مطرح شده است. این نوع از گردشگری، طیف وسیعی از خلاقیت‌ها را شامل می‌شود؛ سعی کردیم بخشی از آن را در زمره گردشگری خلاق در این کتاب تعریف کنیم.

وی ادامه داد: کتاب «گردشگری خلاق» به عواملی که منجر به شناسایی فرد و فرآیندهای خلاقیت‌محور در حوزه گردشگری می‌شود و به تجاربی که در گردشگری خلاق با آن مواجه هستیم و برای رفع نیازهای اساسی اجتماعی و فکری گردشگران ضروری بوده، پرداخته است. در این کتاب، عواملی مانند تعاملات میان میزبان و مهمان، تأثیر فرهنگ مقاصد سفر و مشارکت جامعه محلی در گردشگری خلاق تشریح شده است.

این نویسنده اضافه کرد: عبارت گردشگر- شهروند یکی از عباراتی است که در این کتاب، تبیین شده، چراکه در گردشگری خلاق به گردشگر به‌عنوان یک شهروند نگاه می‌شود.

جواهرزاده ادامه داد: در واقع، در نسل سوم گردشگری با گردشگرانی مواجه هستیم که به دیدن جاذبه‌های گردشگری اکتفا نمی‌کنند و با هدف تجربه و درک عمیق از مقصد به سفر می‌روند. این نسل از گردشگران، اطلاعات زیادی دارند و به دنبال درک عمیقی از معنای زندگی خود هستند. چهارچوب‌ها گفته شده برای نگارش کتاب گردشگری خلاق مد نظر قرار گرفته و سعی شده اصطلاحات مرتبط با گردشگری خلاق، نقش خلاقیت و تجربه براساس یادگیری و خودشکوفایی در مفهوم گردشگری خلاق برای نسل جوان و دانشجویان این رشته به خوبی تبیین شود.

نویسنده کتاب گردشگری خلاق درباره مخاطبان این اثر گفت: در کتاب گردشگری خلاق به‌طور مختصر و عمومی به مفهوم این نوع گردشگری پرداخته شده است، این کتاب برای استفاده دانشجویان، پژوهشگران، علاقه‌مندان و فعالان حوزه گردشگری و عامه مردم مناسب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها