یکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۴
شاه‌آبادی: ادبیات کودک و نوجوان جایگاهش را حفظ کرده است/ افزایش تعداد خوانندگان کتاب‌های کودک و نوجوانان

حمیدرضا شاه‌آبادی معتقد است علی‌رغم شرایط سخت حاکم بر صنعت نشر، ادبیات کودک و نوجوان توانسته موقعیت و جایگاه خودش را در سال 99 حفظ کند.

حمیدرضا شاه‌آبادی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره وضعیت ادبیات کودک و نوجوان در سال 99 گفت: اگر چه شرایط تحریم و مشکلات اقتصادی ناشی از آن و شیوع کرونا روزگار سختی را برای صنعت نشر ایجاد کرده است، تصور می‌کنم ادبیات کودک و نوجوان توانسته موقعیت و جایگاه خودش را در سال 99 حفظ کند.
 
این نویسنده و منتقد ادبی با بیان اینکه شاهد انتشار کارهای خوبی بودیم، افزود: گرچه متاسفانه امسال هم مثل گذشته ترجمه بر تالیف پیشی‌گرفته و تعداد کارهای قابل اعتنا در این بخش بیشتر از بخش تالیف است شاهد انتشار کارهای تالیفی خوبی بودیم که می‌توان روی آن‌ها حساب کرد و به آن‌ها اتکا کرد.
 
وی ادامه داد: من اصلا مخالف انتشار کتاب‌های ترجمه نیستم و گمان می‌کنم آثار ترجمه پلی هستند برای استفاده از تجربه‌های ملت‌های دیگر در حوزه ادبیات و هیچ ملتی نباید خودش را بی‌نیاز از تجربه ملت‌های دیگر بداند. درعین حال معتقدم راحت بودن چاپ کارهای ترجمه سبب شده توجه به کارهای تالیف کمتر شود و به نظر می‌رسد تلاشی که باید برای ارتقای سطح کارهای تالیفی از سوی پدیدآورندگان صورت گیرد هم انجام نمی‌شود و همچنان یک فاصله کیفی بین آثار تالیفی و ترجمه وجود دارد که طبیعتا سبب می‌شود خوانندگان بیشتر سراغ آثار ترجمه بروند تا تالیفی.
 
افزایش تعداد خوانندگان کتاب‌های کودک و نوجوانان
این نویسنده بیان کرد: از طرف دیگر حضور ناشران جدیدی که پا به میدان گذاشته‌اند سبب شده سلیقه‌های تازه‌ای ایجاد شود و احساس می‌کنم عملا به تعداد خوانندگان کتاب‌های کودک و نوجوانان افزوده شده که جای امیدواری دارد.
 
شاه‌آبادی همچنین به اهمیت پردازش موضوعات از سوی نویسندگان اشاره کرد و گفت: مهم نحوه پرداختن و نحوه نگاه کردن است و اینکه ما چگونه می‌توانیم یک موضوع را تبدیل به داستان کنیم. به نظر می‌رسد در حوزه تالیف بیشتر از اینکه در انتخاب موضوع ضعف داشته باشیم در تبدیل موضوعات به داستان‌های جذاب ضعف داریم.
 
حمیدرضا شاه‌آبادی، نویسنده و پژوهشگر در خردادماه سال ۱۳۴۶ در تهران به دنیا آمد. «قبل از باران»، نخستین داستان اوست که در سال ۱۳۶۸ در یک مجله هفتگی چاپ شد. شاه‌آبادی فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد تاریخ است. «دایره زنگی»، «دیلماج»، «لالایی برای دختر مرده»، «اعترافات غلامان»، «وقتی مژی گم شد»، «هیچ‌کس جرئتش را ندارد »، «تاریخ آغازین فراماسونری در ایران»، «مقدمه بر ادبیات کودک»، «نهضت مشروطه»، «از آرمان تا واقعیت» و «در فقدان کودکی» از جمله آثار اوست.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها