یکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳
کتابی مرجع درباره شهر جهانی ملیله 21 بهمن‌ماه در زنجان رونمایی می‌شود

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی صنایع دستی زنجان، گفت: با توجه به اینکه زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله انتخاب شده است، کتابی مرجع درباره ملیله به صورت دوزبانه (انگلیسی و فارسی) چاپ و 21 بهمن ماه رونمایی خواهد شد.

الناز خدایی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان با اشاره به فعالیت 200 هنرمند زنجانی در رشته ملیله گفت: تعداد کارگاه‌های فعال ملیله در زنجان بیش از 50 مورد است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه ملیله‌کاری یکی از اصیل‌ترین صنایع دستی زنجان است، از همین رو سال گذشته شورای جهانی صنایع‌دستی، زنجان را به عنوان شهر جهانی ملیله ثبت کرد.

خدایی‌فرد ادامه داد: به منظور ثبت هنر دست ملیله‌کاران زنجانی، میراث فرهنگی استان با همکاری جهاد دانشگاهی قزوین در قالب یک کار پژوهشی کتاب ملیله را گردآوری کرده است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی زنجان با اشاره به اینکه کتاب جامع ملیله زنجان در بردارنده اطلاعات توصیفی پیرامون ساخت ملیله در زنجان و همچنین معرفی آثار برتر در این رشته است، اضافه کرد: برای تدوین کتاب مرجع ملیله  عکاسی میدانی و آتلیه‌ای از کارگاه‌ها انجام شده و مستند مربوط به ملیله تهیه و ضمیمه کتاب خواهد شد.

وی با بیان اینکه به لحاظ مستند شدن مطالب درج شده از قدیمی‌ترین هنرمندان ملیله‌کار زنجانی نیز مصاحبه شده است، اضافه کرد: این کتاب پیوست معرفی هنرمندان شاخص در هنر ملیله را نیز داراست.

خدایی‎فرد با بیان اینکه کتاب مرجع ملیله استان زنجان در 4 فصل تدوین و تألیف شده است، اضافه کرد: این کتاب در 500 جلد چاپ می‌شود، اما به خاطر پژوهشی بودن این کتاب بها نداشته و در دانشگاه‌ها برای تدریس و در کتابخانه‌ها برای مطالعه علاقه‌مندان توزیع می‌شود.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی زنجان ادامه داد: با توجه به اینکه زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله انتخاب شده از همین رو کتاب به دو زبان انگلیسی و فارسی چاپ و طبق برنامه‌ریزی 21 بهمن ماه رونمایی خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها