یکشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۴
ارائه گزارش معاونان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در حضور اصحاب رسانه/ از افزوده شدن اعضای هیات علمی تا برگزاری همایش «اسناد و رسانه»

معاونان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در نشست خبری این سازمان به تشریح مهم‌ترین اقدامات انجام شده و همچنین فعالیت‌های در دست اجرای معاونت متبوع خود پرداختند؛ افزوده شدن تعداد اعضای هیات علمی، افزایش سالن‌های مطالعه و برگزاری همایس اسناد و رسانه از مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در این نشست بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، امروز 18 مرداد، با حضور سید رضا صالحی امیری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی و معاونان این سازمان و جمعی از اصحاب رسانه، در تالار اندیشگاه فرهنگی کتابخانه ملی، برگزار شد.

فریبرز خسروی، معاون پژوهشی، برنامه‌ریزی و فناوری کتابخانه ملی در این مراسم به موضوع نیروی انسانی در این سازمان اشاره کرد و گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، سازمانی علمی و پژوهشی و دارای هیات علمی تابع وزارت علوم است. متأسفانه در 10 سال گذشته تعداد اعضای هیات علمی کتابخانه ملی از 32 نفر به 20 نفر تقلیل پیدا کرده و عملاً سازمان از لحاظ علمی دچار افت شده بود.

خسروی افزود: خوشبختانه در هفته‌های اخیر با همکاری خوب وزارت علوم 12 نفر به عنوان عضو هیات علمی به کارکنان سطح بالای کتابخانه وارد شدند که  تاکنون 6 نفر از این افراد به طور رسمی حکم دریافت کرده‌اند و 6 نفر دیگر هم به زودی به این مجموعه اضافه خواهند شد.

معاون پژوهشی، برنامه‌ریزی و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ادامه به برگزاری دوره‌های آموزشی در این سازمان پرداخت و گفت: برگزاری 16 دوره و کارگاه تخصصی آموزشی در دو سال گذشته که با حضور 675 شرکت‌کننده در این سازمان برگزار شد، ازجمله فعالیت‌های آموزشی سازمان بوده؛ همچنین سازمان اسناد و کتابخانه ملی در این مدت 19 عنوان کتاب منتشر کرده و سه عنوان نشریه را هم منتشر می‌کند.

وی افزود: علاوه بر دانشنامه فرهنگ معاصر که در دست تدوین است، دانشنامه کتابداری و اطلاع‌رسانی نیز از دیگر کارهای در دست تدوین ما است. افزون بر این تدوین دانشنامه فرهنگ استان‌ها هم کلید خورده که امیدواریم سرآغازی بر تدوین دانشنامه ملی باشد.

سالن ادبیات و هنر را به سالن‌های مطالعه کتابخانه ملی اضافه شدند
غلامرضا امیرخانی معاون کتابخانه ملی ایران نیز در این مراسم به مهم‌ترین فعالیت‌های حوزه خود پرداخت و گفت: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های ما در دوره جدید مدیریت کتابخانه ملی که با تأکیدات آقای صالحی امیری به انجام رسید، موضوع برگزاری بزرگداشت پیشکسوتان بوده است. ما در ماه‌های گذشته بزرگداشت‌هایی برای استادانی چون عبدالله انوار، پوری سلطانی، حجت الاسلام دعایی، کامران فانی و سیروس پرهام داشته‌ایم و قصد داریم تا در مهر ماه سال جاری بزرگداشتی باشکوه برای 90 سالگی تولد زنده‌یاد ایرج افشار از روسای سابق کتابخانه ملی ایران برگزار کنیم.

امیرخانی با اشاره به گسترش روابط با سایر نهادها و مؤسسات مرتبط با حوزه کتاب اشاره کرد و گفت: سعی ما بر این بوده در دوره جدید روابط کتابخانه ملی را با سایر نهادهای مرتبط توسعه دهیم؛ به عنوان مثال همکاری خوبی با موسسه خانه کتاب برقرار کردیم و همچنین در سفری که آقای صالحی امیری در واپسین روزهای سال 93 به قم داشتند و با تمام مراجع سرشناس قم دیدار کردند، ارتباط بسیار خوبی با حوزه‌های علمیه و کتابخانه‌های این حوزه‌ها برقرار کردیم.

وی در ادامه توسعه مخازن کتابخانه ملی را از جدیدترین اقدامات صورت گرفته در این سازمان عنوان کرد و گفت: در 8 سال اخیر با وجود افزایش منابع کتابخانه ملی، به فضای مخازن آن اضافه نشده بود اما به تازگی با تغییر کاربری بخشی از طبقه مثبت یک، دو  سالن ادبیات و هنر را به سالن‌های مطالعه کتابخانه ملی اضافه کردیم.

همایش اسناد و رسانه در سال جاری برگزار می‌شود
شهرام یوسفی فر، معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نیز در اولین روز کاری خود در کتابخانه ملی، گفت: بیشترین ادبیات مورد استفاده در جامعه ما ادبیات شفاهی است و متأسفانه در حوزه مباحث جاری در کشور، حتی در سطوح بالای مدیریتی، استناد به منابع در گفته‌ها  نوشته‌هایمان آن‌چنان که باید جایی ندارد. ارتقاء جایگاه مستند نگاری و استفاده از اطلاعات موجود در اسناد، می‌تواند یکی از راهکارهای برون رفت از این مشکل باشد.

وی از برگزاری همایش «استاد و رسانه» در سال جاری خبر داد و گفت: در نظر داریم در سال جاری، در موضوع نحوه بهره‌ور داری از اسناد در مستندسازی، تهیه خبر، گزارش و تفسیر خبر در حوزه رسانه، نشستی را با حضور صاحب‌نظران و متخصصان اسناد و همین طور اصحاب رسانه برگزار کنیم.
 
لزوم حضور پر رنگ رسانه‌ها در اندیشگاه فرهنگی
غلامحسین شعبانی، دبیر اندیشگاه فرهنگی نیز با ارائه آماری از برگزاری مراسم مختلف در اندیشگاه فرهنگی این سازمان گفت: ما در سال گذشته میزبان برگزاری 131 نشست تخصصی و 29 مراسم رونمایی و نقد کتاب در اندیشگاه فرهنگی بوده‌ایم، در حالی که تنها در سه ماهه ابتدایی سال 94، بیش از 120 نشست و رونمایی از کتاب را در این مکان برگزار کرده‌ایم.

وی با انتقاد از حضور کم رنگ رسانه‌ها در اغلب نشست‌ها و مراسم برگزار شده در اندیشگاه، خواستار حضور پر رنگ و مداوم رسانه‌ها، برای پوشش این نشست‌های تخصصی شد.
 
محمد سلطانی‌فر، مشاور رئیس سازمان در امور بین‌الملل نیز از دیگر سخنرانان این مراسم بود که با اشاره به نگاه توسعه‌طلبانه در حوزه امور بین‌الملل،‌ در باره مهم‌ترین فعالیت‌های حوزه متبوع خود گفت: راه اندازی اتاق‌های مشترک بین کتابخانه ملی ایران و سایر کتابخانه‌های ملی در سراسر دنیا از جمله فعالیت‌های ما در امور بین‌الملل بوده که تاکنون راه‌اندازی اتاق کره جنوبی در ایران و اتاق ایران در تاجیکستان، از جمله این اقدامات است.

وی همچنین به همکاری و انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: به موجب این تفاهم‌نامه تمامی رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سراسر دنیا، به عنوان نمایندگان کتابخانه ملی معرفی شدند و حکم گرفتند.

سلطانی‌فر انعقاد و تمدید تفاهم‌نامه‌ها را از دیگر فعالیت‌های انجام شده در ماه‌های اخیر عنوان کرد و گفت: طی تعامل با 53 کشور، حدود 70 تفاهم‌نامه را به امضاء رساندیم و همچنین تفاهم‌نامه‌های پایان یافته را تمدید کردیم. همچنین در حوزه کمیته حافظه جهانی هم فعالیت‌های خوبی داشتیم و استانداران سراسر کشور را به عنوان نمایندگان خود در این حوزه قرار دادیم که استان‌های سمنان و اصفهان از فعال‌ترین استان‌های کشور در این حوزه هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها