سه‌شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۳
نمایشگاه کتاب تهران تالار هم‌اندیشی ملی و تأمل درباره کتاب است /روشنایی این محفل علمی همه ساله میلیون‌ها نفر را به خود جذب می‌کند

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین افتتاحیه بیست‌ و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: نمایشگاه کتاب تهران تالار هم‌اندیشی ملی و تأمل در این باره است که در آن، دولت و ملت با یکدیگر راه‌های همدلی و همزبانی را می‌جویند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین افتتاحیه بیست‌ و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اظهار کرد: خدا را شاکریم که امروز بیش از هر زمان دیگری، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در عرصه‌های ملی و بین‌المللی می‌درخشد. نمایشگاه کتاب تهران تجلی‌گاه باشکوهی از تجربیات و آموزه‌های نویسندگان، مترجمان و فعالان صنعت نشر است. روشنایی این محفل علمی همه ساله میلیون‌ها نفر را به خود جذب می‌کند. در این نمایشگاه همه اهالی فرهنگ و صاحبان اندیشه به صورت مستقیم و بدون واسطه گرد هم می‌آیند و از تجربیات یکدیگر بهره‌مند می‌شوند.
 
وی با بیان این‌که نمایشگاه کتاب تهران هم به سلامت فرهنگ کمک می‌کند هم در ارتقای سطح فرهنگ عمومی کشور نقش مؤثری دارد، گفت: خوشبختانه نمایشگاه کتاب تهران به یک رویداد عظیم فرهنگی تبدیل شده است و دولت با همه امکانات خود برای پربارتر شدن این رویداد فرهنگی تلاش می‌کند.
 
جنتی افزود: در برگزای این نمایشگاه بیش از 70 نهاد، سازمان و اُرگان مانند شهرداری، وزارت علوم، وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش، وزارت امور خارجه و وزارت نیرو همکاری کرده‌اند. همچنین هزاران ناشر داخلی و صدها ناشر خارجی در این رویداد فرهنگی شرکت دارند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که تعداد کتاب‌های خارجی بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 20 درصد افزایش داشته است، اظهار کرد: امسال در نمایشگاه کتاب تهران بیش از 300 هزار عنوان کتاب داخلی و بیش از 160 هزار عنوان کتاب خارجی عرضه شده‌‌اند.
 
وی با بیان این‌که نمایشگاه کتاب تهران فرصت مناسبی برای بازبینی کتاب است، افزود: اگر قبول کنیم کتاب یکی از ابزارهای ارتقای علمی جامعه است، باید در راستای ترویج کتابخوانی گام برداریم.
 
جنتی عنوان کرد: نمایشگاه کتاب تهران یک تالار هم‌اندیشی ملی و تأمل درباره کتاب است که در آن دولت و ملت با یکدیگر راه‌های همدلی و همزبانی را می‌جویند.
 
این مقام مسئول بیان کرد: در سال‌های اخیر دولت بیش از حد وارد تصدی گری‌ها شده بود؛ در همین راستا بخشی از امور مربوط به نمایشگاه کتاب تهران به بخش خصوصی و تشکل‌های نشر واگذار شد.
 
وی در ادامه سخنانش، گفت: نمایشگاه کتاب تهران بیش از این‌که نمایشگاه باشد، تبدیل به فروشگاه بزرگ شده است و به‌تدریج از هدف اصلی خود که معرفی کتاب‌های جدید است، فاصله می‌گیرد؛ وزارت ارشاد بر این باور است که کتاب باید در درجه نخست در کتابفروشی‌ها عرضه شود و نمایشگاه کتاب تهران باید جای عرضه کتاب‌های چاپ نخست و محلی برای تعامل کشورها در عرصه‌های فرهنگی باشد.
 
جنتی با تأکید بر این نکته که نمایشگاه کتاب تهران فقط مکان عرضه کتاب نیست بلکه زمینه گردهمایی دانشمندان جهان را فراهم می‌آورد، گفت: در این راستا کشور عمان را به عنوان مهمان ویژه این دوره از نمایشگاه کتاب تهران انتخاب کردیم. همچنین امسال هر روز از نمایشگاه کتاب تهران به نام یک استان از استان‌های کشورمان نامگذاری شده‌اند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: درست است که مکان فعلی نمایشگاه کتاب تهران افتخار بزرگی برای اهالی فرهنگ است تا در محل عبادتگاه به عرضه آثار خود بپردازند اما شایسته‌تر آن است که به کمک مسئولان دولت مکانی متناسب با ظرفیت‌های فرهنگی کشور برای برپایی این رویداد فرهنگی در نظر گرفته شود.
 
جنتی با بیان این‌که وزارت ارشاد از هم اکنون کار ارزیابی و بازاندیشی نمایشگاه کتاب تهران را آغاز کرده است، گفت: امیدواریم واگذاری بخشی از امور نمایشگاه به تشکل‌های نشر تمرینی باشد برای ناشران تا بتوان نسبت به واگذاری کامل این رویداد فرهنگی به صنف نشر تدابیر جدی اندیشید.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنانش، گفت: امسال رویکرد عدالت فرهنگی در نمایشگاه کتاب تهران نمایان‌تر شده است؛ در این راستا گفت‌وگوهای متعدد علمی ـ فرهنگی در بیش از 600 نشست تخصصی انجام می‌شود. این نشست‌ها به‌گونه‌ای هستند که نمایشگاه کتاب تهران را به مکانی پویا برای تبادل اندیشه‌ها و بررسی مسائل نشر تبدیل می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها