سه‌شنبه ۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۹
سینمارمانی کودکانه با جزئیاتی شگفت‌انگیز

برایان سلزنیک، سینمارمان «اختراع هوگوکابره» را نوشت و مارتین اسکورسیزی آن را ساخت؛ درنهایت فیلم برنده جایزه اسکار شد. سلزنیک نشان داد که چقدر در نگارش یک داستان سینمایی خلاق و ماهر است و حالا ما سینمارمان کودک دیگری از او در دست داریم: «میمون‌کوچولو کارآگاه خصوصی». در این مطلب می‌توانید مروری را که بر این کتاب نوشته شده است بخوانید.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنافاطمه نعمتی: درباره سینمارمان چه می‌دانید؟ به نظر شما قالبی است که سینمایی‌بودنش پررنگ‌تر است یا رمان‌بودنش؟ اگر در چنین فرمی هر دو وجه متناسب با هم پیش رفته باشند آیا آن اثر می‌تواند به یک اثر خواندنی و دیدنی تبدیل شود؟ بله، درست خواندید! سینمارمان اثری است که هم خواندنی است و هم دیدنی. شما کلماتی را می‌خوانید که تصویر دارند و تصاویری را می‌بینید که اگر کلمات نباشند لذت مطالعه تکمیل نمی‌شود. همچنین با اطلاعات بیشتری از دنیای هنر مثل سینما آشنا می‌شوید. به نظر می‌رسد سینمارمان تألیفی در بازار کتاب‌مان موجود نیست؛ اما در این مطلب می‌خواهیم یک سینمارمان ترجمه معرفی کنیم که قلم نویسنده‌اش و ایده‌پردازی سینمایی‌اش پیش از این تحسین شده است. برایان سلزنیک که دو کتاب دیگرش با عناوین «اختراع هوگوکابره» و «شگفت‌زده» نیز سینمارمان محسوب می‌شدند، باز هم سوژه‌ای دیگر را به یک کتاب عجیب‌وغریب ولی بامزه و جالب‌توجه تبدیل کرده است. «میمون‌کوچولو؛ کارآگاه خصوصی» عنوان سینمارمان بعدی سلزنیک است که توانسته طرفداران بسیاری پیدا کند. این اثر، پرفروش‌ترین کتاب نیویورک‌تایمز، بهترین کتاب سال سایت آمازون، بهترین کتاب سال کِرکِس ریویو، بهترین کتاب سال مجله‌ی والدین و بهترین کتاب سال کودکان نوسواد شده است. در پاراگراف‌های بعدی بیشتر با این میمون باهوش و بامزه آشنا می‌شوید.
 
میمون‌کوچولو، کوچک است و باهوش، بامزه است و کنجکاو و دوست دارد به آدم‌ها کمک کند. او گم‌شده‌های خانم‌ها و آقایان بسیاری را به آنها برگردانده است؛ از دماغ یک دلقک گرفته تا جواهر و فضاپیما. او با کارهای خارق‌العاده‌ای این مشکلات را حل نمی‌کند؛ بلکه خیلی ساده ابتدا یادداشت برمی‌دارد و بعد به دنبال سرنخ‌ها می‌رود. احتمالا می‌گویید اینکه خیلی ساده است؛ اما نه، باید بگویم که عملیات‌های پلیسی و کارآگاهی میمون‌کوچولو ساده به نظر می‌رسند ولی نیستند؛ از طرفی هم فکر می‌کنیم پیچیده و غیرملموس‌اند ولی باز هم انگار ساده‌تر از این حرف‌ها هستند. سلزنیک با همراهی استاد دانشگاهی به نام دیوید سِرلین همین‌طور معمایی، ما را به درون سینمارمان خود می‌کشاند.

کتاب چند فصل دارد که هر کدام به ماجرای یک سرقت می‌پردازند. عناوین فصل‌ها عبارت‌اند از: «پرونده‌ی جواهرات گم‌شده!»، «پرونده‌ی پیتزای گم‌شده!»، «پرونده‌ی دماغ گم‌شده!»، «پرونده‌ی فضاپیمای گم‌شده!» و «آخرین پرونده‌ی میمون‌کوچولو!». این آخرین پرونده حال‌وهوای قشنگی دارد که پیشنهاد می‌کنیم کتاب را حتما تا انتها ببینید و بخوانید. در ادامه باید بگوییم که در هر صفحه کتاب، کلمات یا سوالاتی قرار گرفته است که فضایی خبری دارند و ما در صفحات بعدی آن، پاسخش را دریافت می‌کنیم. بزرگترها می‌توانند همراه کودکان‌شان فصل به فصل و صفحه به صفحه این سینمارمان را بخوانند و درباره جزئیات کتاب با هم صحبت کنند. تصاویر سیاه‌وسفید پویا و زنده این اثر جزئیات فراوانی دارد. میمون‌کوچولوی این کتاب نیز به دلیل داشتن این ویژگی مهم و خنده‌دار که نمی‌تواند شلوارش را درست بپوشد همیشه حین حل معماها ما را به خنده می‌اندازد که البته نمی‌توانیم تأثیر تصاویر کتاب در بیشتر شدن این خنده را انکار کنیم. این تکنیک نویسنده‌های کتاب است که می‌خواهند سینمارمانی مفرح در دست‌های کودکان بگذارند.

همچنین کتابنامه‌ای نیز در پایان کتاب آمده است که نشان می‌دهد بعضی از مطالب این داستان از چه کتاب‌های دیگری الهام گرفته شده‌اند. راهنمای دفتر کار میمون‌کوچولو هم درج شده است که شما را با یک عالمه دانستنی در زمینه هنر آشنا می‌کند؛ زیرا دفتر کار این میمون بامزه پر از جزئیات بوده و در پایان کتاب، ما با ارجاعاتی که نویسنده در این‌باره نوشته است مواجه می‌شویم. برای مثال در بخش راهنمای تصویر فصل «پرونده‌ی فضاپیمای گم‌شده» نوشته شده است:
«تصویر سفر به ماه، فیلمی از ژرژ مِلِیس (۱۹۰۲)
پرتاب آپولوی ۱۳ (۱۹۷۰)
کیوان، سیاره‌ی حلقه‌دار
پرچم آمریکا که در سال ۱۹۶۹ به دست فضانوردانِ آپولوی ۱۱ روی ماه نصب شد. (۱۹۶۹)
گالیلئو گالیله، ستاره‌شناس
پیکره‌ی بالاتنه جان. اف. کندی، رئیس‌جمهور آمریکا که مسابقه‌ی فضایی را راه انداخت.»
علاوه‌بر این‌ها، نمایه‌ای از کلمات کتاب در آخرین صفحات ثبت شده است.

سینمارمان «میمون‌کوچولو» یک رمان کودک است که بچه‌ها را تشویق می‌کند رمان‌خوانی را شروع کنند. ممکن است مطالعه کتاب‌های با تعداد صفحه بالا برای کودکان مشکل باشد؛ ولی برایان سلزنیک و دیوید سرلین رمانی تألیف کرده‌اند که هر کودکی می‌تواند با خیال راحت و بدون خستگی آن را بخواند؛ زیرا متن کم و تصاویر دیدنی‌ای دارد. این شگرد سلزنیک است که دوست دارد مخاطبش به‌خصوص کودکان و نوجوانان را غافلگیر کند. او را شعبده‌باز کلمات در دنیای نویسندگی می‌دانند؛ چون در هر کتابش چیزهای شگفت‌انگیزی اختراع می‌کند. در این اثر نیز ما با یک سینمارمان بامزه روبه‌رو می‌شویم که بی‌شک تجربه مطالعه‌اش، در ذهن‌مان ثبت خواهد شد.

این اثر را رضی هیرمندی ترجمه کرده که مترجم نام‌آشنای دنیای کتاب کودک و نوجوان است. او تاکنون ده‌ها اثر ترجمه‌شده به بازار کتاب ایران عرضه کرده که باعث شده است کودکان و نوجوانان با قلم، خلاقیت و دغدغه نویسندگان کشورها و ملل دیگر آشنا شوند. او همچنین برای ترجمه یکی از آثار برایان سلزنیک با عنوان «اختراع هوگوکابره»، در سال ۲۰۱۴ لوح افتخار IBBY (دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان) را دریافت کرده است.

کتاب «میمون‌کوچولو کارآگاه خصوصی» را نشر افق در ۲۰۰ صفحه مصور با شمارگان هزار نسخه و به‌بهای ۱۶۰هزار تومان منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها