یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۰
بهرنگ کیاییان: فرهنگ و عادت خرید آنلاین اشاعه پیدا کرده است / برگزاری نمایشگاه مردم را به کتاب معطوف می‌کند

بهرنگ کیاییان معتقد است فرهنگ و عادت خرید آنلاین بین مردم اشاعه پیدا کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، بهرنگ کیاییان مسوول دفتر نشر چشمه، با این توضیح که برگزاری نمایشگاه کتاب هر چند با تاخیر، بسیار اهمیت دارد به هنرآنلاین گفت: بعید می‌دانم تا چند ماه آینده اتفاقی در این زمینه رخ دهد. ولی برپایی این رویداد مهم است چون همه دوباره به کتاب معطوف می‌شوند و حتی برد تبلیغاتی و خبری نمایشگاه کتاب نیز یاری‌رسان صنعت نشر است؛ البته ابعاد اقتصادی آن جای خودش را دارد.
او با بیان این‌که نشر چشمه با فروش آنلاین و تلفنی به فعالیت خود ادامه می‌دهد، تصریح کرد: هم از طریق سایت خودمان و دیگر سایت‌های فروش آنلاین کار می‌کنیم. البته کتاب‌فروشی‌های شهرستان‌ها باز هستند و کتاب را حضوری تهیه می‌کنند. در تهران نیز به غیر شعبه‌هایی که در مراکز خرید قرار گرفتند باقی از شنبه 30 فروردین‌ماه فعالیت خود را آغاز کردند.
کیاییان با این توضیح که فرهنگ و عادت خرید آنلاین اشاعه پیدا کرده است، افزود: باید ببینیم وقتی در شرایط قبل از ویروس کرونا قرار می‌گیریم چقدر احتمال دارد مردم برای خرید، مراجعه حضوری داشته باشند. به نظرم این موضوع زمان می‌برد تا مردم دوباره به امکان عمومی بیایند. الان فقط باز شدن کتاب‌فروشی‌ها کفایت نمی‌کند و مثلا باز بودن سینماها و اجرای تئاتر هم لازم است تا مردم برای خرید کتاب اقدام کنند.
او با بیان این‌که ناشران به لحاظ اقتصادی شرایط خوبی ندارند، ادامه داد: تا مدتی پیش برای کتاب‌ها جلسات رونمایی، نقد و بررسی، نشست و دورهمی برگزار می‌شد؛ ولی الان هیچ فکر و برنامه‌ای وجود ندارد و برنامه‌ریزی کردن در این شرایط سخت شده است. منتظریم ببینیم چه اتفاقی می‌افتد و چه چرخش‌هایی در جامعه و اوضاع  به وجود می‌آید.
کیاییان اضافه‌کرد: به نظرم درست‌ترین حالت این است که در شرایط فعلی حمایت‌های بلاعوضی از افرادی که کار می‌کردند و فعالیت آن‌ها کمتر شده و یا بیکار شدند، صورت بگیرد. تنها راه‌حل می‌تواند همین باشد و تمام دنیا این مسیر را پیش گرفتند. ما سعی کردیم راه‌حل‌هایی مقطعی به وجود بیاوریم مانند فروش تلفنی و یک‌سری تحرکات آنلاین و اینترنتی بین کتاب‌خوان‌ها راه انداختیم، ولی تاثیر آن خیلی پررنگ نیست. راهکار باید کلان باشد که شرایط را بسامان کند و حمایت‌ها معنادار و پررنگ باشند تا تمام آدم‌ها سریع‌تر از بحران عبور کنند و به کار عادی برسند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها