دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۱
نقد و بررسي مجموعه 14جلدي «تاريخ هخامنشيان»

مجموعه كتاب «تاريخ هخامنشيان» ترجمه مرتضي ثاقب‌فر با حضور پژوهشگران تاريخ نقد و بررسي شد. اين مجموعه به كوشش دانشگاه «خرونينگن» هلند به نگارش درآمده و مسايل و ناگشوده‌هاي تاريخ هخامنشيان را بيان مي‌كند.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين نشست تخصصي كه  به كوشش انجمن فرهنگي ايران زمين (افراز) در سراي محله خاقاني تهران برگزار ‌شد، دکتر شروين وکيلي، بهرام ‌روشن‌ضمير،  فرشيد ابراهيمي و مرتضي ثاقب‌فر (مترجم كتاب) حضور داشتند و درباره تاريخ هخامنشيان سخن گفتند.

تاريخ هخامنشيان، مجموعه‌‌اي ١٤ جلدي است كه ٧٠ نويسنده دارد و همگي از استادان دانشگاه و پژوهشگران آلماني،‌ فرانسوي، انگليسي، ايتاليايي و آمريكايي به‌شمار مي‌روند.

ثاقب‌فر پيش‌تر درباره ترجمه اين كتاب‌ها گفته بود كه «هلن سانسيسي وردن بورخ» و «آميلي كورت» از سال ١٩٨٠ ميلادي بنيان يك سري كارگاه‌هاي پژوهشي را گذاشتند. در اين كارگاه‌ها، كارشناسان، استادان و پژوهشگران، درباره موضوع تاريخ هخامنشيان، گفت‌و‌گو و بحث مي‌كردند كه مجموع اين گفت‌و‌گو‌ها در مجلدهايي گرد مي‌آمد.

وي معتقد است كم ‌و ‌بيش همه‌ تاريخ‌‌هايي كه غربي‌ها نگاشته‌اند، مغرضانه و جانبدارانه است و ما را با واژه‌ «بربر» كه به معناي وحشي است، عنوان كرده‌اند در حالي كه در اين كتاب كاري علمي، پژوهشي و بي‌طرف، ارايه شده است. اين مجموعه تحقيق و روش پژوهش را براي استادان و دانشجويان رشته تاريخ آموزش مي‌دهد و از اين نظر بي‌مانند است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها