دوشنبه ۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۷
مارگارت آتوود و جان گریشام در میان نویسندگان رمانی درباره کووید-۱۹

داستان این رمان بر پشت‌بامی در منهتن، در سال ۲۰۲۰ اتفاق می‌افتد؛ زمانی که ویروس در سرتاسر جهان منتشر شده و ثروتمندان در حال فرار از شهر هستند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از ایندین‌اکسپرس - یکی از اولین رمان‌های مربوط به همه‌گیری ویروس کووید-۱۹ همکاری مشترکی میان مارگارت آتوود، جان گریشام، سلست اِنگ و نویسندگان دیگر است.
 
انجمن صنفی نویسندگان روز پنج‌شنبه اعلام کرد برای انتشار «چهارده روز: تجمع غیرقانونی» با انتشارات هاوتن مفلین هارکورت به توافق رسیده است. داستان این رمان بر پشت‌بامی در منهتن، در سال ۲۰۲۰ اتفاق می‌افتد؛ زمانی که ویروس در سرتاسر جهان منتشر شده و ثروتمندان در حال فرار از شهر هستند. داگلاس پرستون، نویسنده و رئیس انجمن صنفی نویسندگان از این ایده به عنوان راهی برای جمع‌آوری پول برای این بنیاد استفاده کرده که گفته می‌شود به‌طور متوسط ۴۹٪ درآمد خود را به خاطر شرایط همه‌گیری از دست داده است.
 
 پرستون گفت: «در انجمن صنفی متوجه شدیم که در این زمانه تاریک فرصت داریم با خلق این اثر ادبی غیرمعمول کاری مثبت و حتا تحول‌آفرین انجام دهیم. بشر همواره با روایت داستان‌ها سعی در مواجهه با فجایع داشته است و این کتاب می‌تواند پاسخ ما به کووید-۱۹ باشد.»
 
سوزان کالینز، نویسنده «بازی‌های گرسنگی» برای حمایت از این پروژه کمک بزرگی به انجمن صنفی کرد. مارگارت آتوود در حال ویرایش «چهارده روز» است و به جذب طیف وسیعی از نویسندگان این پروژه ازجمله دِیو ایگرز، اشمایل رید، مونیک تروونگ، همپتون سایدز، مری پاپ آزبورن و اما دوناگو کمک کرد.
 
پرستون گفت: «از اینکه دیدم این‌همه نویسنده از این ایده خوششان آمده و می‌خواهند در آن شرکت کنند متعجب شدم. آنها تنها داستان نمی‌نوشتند، بلکه شخصیت‌هایی را بر پشت‌بام خلق می‌کردند تا داستان‌شان را تعریف کنند. به این ترتیب «چهارده روز» به نوعی اعتراض در برابر تجزیه شدن فرهنگ ادبی معاصر تبدیل شد. نتیجه داستانی سرگرم‌کننده و پرشور خواهد بود. فکر نمی‌کنم پیش از این هرگز چنین جمعی از نویسندگان برای نوشتن یک اثر گرد هم آمده باشند.»
 
آتوود در بیانیه‌ای گفت: «شخصیت‌های داستانی خلق‌شده توسط نویسندگان بر پشت‌بامی در منهتن در «چهارده روز» حرف‌های زیادی برای گفتن به یکدیگر دارند، درباره زندگی در طول همه‌گیری و حتا به‌طور کل زندگی، گاهی وارد بحث، بگومگو یا مشاجرات آشکار می‌شوند و گاهی در لحظات غیرمنتظره همدلی و ارتباط راه‌حل‌هایی می‌یابند.»
 
داستان‌نویسان معمولا برای جذب وقایع تاریخی بیش از شاعران و نویسندگان آثار غیرداستانی به زمان نیاز دارند و در این یک سال رمان‌ها و داستان‌های کوتاه کمی درباره ویروس کرونا نوشته شده است. تنها چند کتاب مصور منتشر شده‌اند، ازجمله «قهرمان‌ها ماسک می‌زنند» و «زمانی که نمی‌توانم همدیگر را در آغوش بگیریم» و اثر غیرداستانی مایکل لوئیس، «پیش‌آگاهی: داستان یک همه‌گیری» که قرار است ماه می منتشر شود.
 
اما داستان‌نویسان تاکنون تمایل داشته‌اند از این موضوع به عنوان یک داستان فرعی استفاده کنند، مثل مایکل کانلی در اثر پلیسی‌اش «قانون بی‌گناهی» و یا به‌کل از آن دوری کنند مثل استفن کینگ که تاریخ داستان رمان بعدی‌اش «بیلی سامرز» را از ۲۰۲۰ به ۲۰۱۹ تغییر داد. پرستون روز پنج‌شنبه به اسوشیتدپرس گفت آمادگی نوشتن یک اثر کامل درباره همه‌گیری را ندارد. او گفت: «این خیلی خام و تازه است و به عنوان یک داستان‌نویس باید آن را تجربه کنی. من در آن هفته ۹ مارس در نیویورک بودم وقتی که شهر تعطیل و وضعیت اضطراری ملی اعلام شد. این یکی از هفته‌های باورنکردنی زندگی‌ام بود.»
 
انتشار «چهارده روز» موقتا برای بهار ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی شده است.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها