جمعه ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰
احیای پُست «کتابدار» در مدارس نیازمند بازنگری ساختار آموزش و پرورش است/فعالیت 226 هزار کتابخانه کلاسی

سرپرست معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌ و‌ پرورش، احیای «پُست کتابدار» در مدارس را یکی از مباحث مطرح در آموزش و پرورش اعلام کرد که در جریان بازنگری ساختار این دستگاه مطرح است.

اصغر باقرزاده، سرپرست معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌ و‌ پرورش در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره احیای «پست کتابدار» و سلیقه‌ای عمل کردن مدیران در بحث همکاری با کتابداران در مدارس گفت: نکته اول این است که با توجه به شرایط موجود کدام راهکار مناسب و بهتر است. برخی آموزگاران دوره ابتدایی که به ترویج کتابخوانی علاقه‌مند هستند، کتابخانه‌ کلاسی را با همکاری معاونت ابتدایی و آموزش و پرورش ایجاد داده‌اند. اکنون 226 هزار کتابخانه کلاسی در مدارس وجود دارد که به کمک همین معلمان و دانش‌آموزان شکل گرفته است.

 ایجاد 4 هزار کتابخانه کلاسی در مدارس کشور
باقرزاده با بیان اینکه با افزایش انگیزه معلمان علاقه‌مند، کتابخانه‌های کلاسی افزایش پیدا می‌کند، گفت: اگر همتی در ایجاد کتابخانه‌‌‌های کلاسی باشد، از سوی آموزش و پرورش تجهیز می‌شوند؛ همچنین امسال بر‌اساس برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش قرار است برای 2 هزار مدرسه عشایری و 2 هزار مدرسه دیگر، کتابخانه کلاسی دایر کنیم.
 
وی با اشاره به همکاری وزارت آموزش و پرورش با نهاد کتابخانه‌های عمومی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه کتابخوانی گفت: این دو نهاد اعلام کردند هرکدام از کادر آموزشی مدارس (اعم از معلم مدیر و مربی پرورشی) که علاقه‌مند به آموزش در زمینه کتابداری هستند، دوره آموزشی کتابداری گذاشته می‌شود.

فراخوان آموزش و پرورش برای آموزش دوره کتابداری
سرپرست معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌و‌پرورش با اشاره به تفاهم‌نامه‌ای که وزارت آموزش و پرورش امسال با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور منعقد کرده است، عنوان کرد: براساس این تفاهم‌نامه که قرار است مفاد آن به زودی اجرایی شود، آموزش و پرورش قرار است فراخوانی برای برگزاری دوره‌‌های کتابداری برای کادر آموزشی مدارس اعم از مدیر، معلم و مربیان پرورشی برگزار کند و در ازای این دوره قرار است نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور کتاب‌هایی را اهدا کند تا در اختیار دانش‌آموزان قرار بگیرد.
 
سرپرست معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌و‌پرورش درباره ارتباط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با آموزش و پرورش گفت: براساس طرح ارتباط کانون و مدرسه قرار است، مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجونان هفته‌‌ای یکبار به مدارس بیایند و دانش‌آموزان را به عضویت در کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سوق بدهند؛ همچنین قرار است برخی از مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هفته‌‌ای یکبار به مدارس بیایند و کتاب‌هایی را به دانش‌آموزان امانت بدهند و این کتاب‌ها بعد از مطالعه پس گرفته شود.
 
سرپرست معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌ و‌ پرورش در واکنش به این پرسش که براساس شرایط موجود به نظر می‌رسد، امکان احیای پست کتابدار در مدارس وجود ندارد، عنوان کرد: برای ایجاد شرایط جدید، نیاز است ساختار آموزش و پرورش، بازنگری شود که در حال انجام است.
 
وی درپاسخ به این پرسش که یک کتابدار متخصص قطعا نقش موثر‌تری برای هدایت دانش‌آموزان به کتاب‌خوانی دارد و مربیان پرورشی و معلمان با مشغله‌ای که دارند، امکان فعالیت چندانی برای ترویج کتابخوانی ندارند، اظهار کرد: این مساله پیچیدگی‌‌هایی دارد؛ نخست اینکه وزارت آموزش و پرورش یک برنامه درس ملی دارد که پایه فعالیت‌های آموزشی و تربتیی در مدارس است. در حال حاضر با توجه به زیست‌بوم جدید مدارس و حضوری و غیرحضوری شدن مدارس برنامه درس ملی در حال بازنگری است؛ بنابراین یک پایه این فعالیت که ساختار آموزش و پرورش را متاثر کرده، برنامه درس ملی است. این برنامه را سازمان ملی پژوهش تدوین می‌کند.
 
سرپرست معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌ و‌ پرورش افزود: مساله دوم آموزش و پرورش، احیای موثر معاونت پرورشی است که در دستور کار قرار دارد. آموزش و پرورش در این زمینه پیشنهاد‌هایی را در بحث‌های مختلف ازجمله کتاب و کتابخوانی مطرح کرده است و ترکیب این پیشنهادات به معاونت توسعه برنامه آموزش و پرورش براساس ترکیب و ساختار جدید ارائه می‌شود. این طرح پیشنهادی یک دوره بررسی دارد و بعد به دولت و در نهایت برای بررسی به مجلس ارائه می‌شود.
 
وی در پاسخ به این پرسش که آیا در این پیشنهادات، احیای «پست کتابدار» نیز دیده شده است، گفت: در این پیشنهادات مباحث مربوط به کتاب و کتابخوانی، احیای پست کتابدار و تسهیل حضور کتابداران در مدارس دیده شده است.

 وزارت آموزش و پرورش بودجه مشخصی برای خرید کتاب ندارد
باقرزاده درپاسخ به این پرسش که خرید منابع برای کتابخانه‌های مدارس با توجه به اینکه آموزش و پرورش بودجه‌ای در این زمینه ندارد، اکنون ‌تبدیل به یک مشکل شده است و از طرف دیگر مدیران مدارس گویا نسبت به خرید کتاب‌‌های کمک درسی از سوی بازاریابان منابع کمک درسی در مدارس استقبال بیشتری می‌کنند و در مقابل نسبت به خرید کتاب‌های عمومی و غیردرسی مقاومت دارند، اظهار کرد: واقعیت این است که وزارت آموزش و پرورش بودجه مشخصی برای خرید کتاب ندارد. اما به صورت مشارکتی با نهادهای مختلف، ناشران گوناگون و انتشارات آموزش و پرورش با نام «منادی تربیت» برنامه‌هایی را در زمینه خرید کتاب و به‌روز رسانی منابع کتابخانه‌های مدارس انجام می‌دهد. 

وی ادامه داد: ازجمله این طرح‌ها خرید کتاب، خرید کتاب با 35 درصد تخفیف از صندوق پس‌انداز کتاب از سوی دانش‌آموزان است. در این طرح دانش‌آموزان می‌توانند از انتشارات «منادی تربیت» معاونت پرورش و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش کتاب‌هایی را با تخفیف خریداری کنند.

سرپرست معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌ و‌ پرورش گفت: تلاش می‌کنیم با این تسهیلات خود دانش‌آموزان کتاب بخرند؛ البته مدارس نیز با همکاری معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کتاب‌هایی را تهیه می‌کنند. در این طرح مشارکتی که با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شود، بخشی از هزینه خرید کتاب را آموزش و پرورش تقبل می‌کند.
 
به گزارش ایبنا؛ باقرزاده در نشست «مکتب» مجمع کتابخانه‌های بزرگ کشور در کتابخانه ملی گفته بود: «36 هزار مدرسه از 100 هزار مدرسه کشور، دارای کتابخانه کلاسی هستند و از 880 هزار کلاس مدارس، 226 هزار باب آن‌ها کتابخانه دارند. در حال حاضر  116 میلیون جلد کتاب در کتابخانه‎‌های مدرسه‌ای وجود دارد و سرانه کتاب‎‌های مدارس نیز 9 جلد کتاب است.»

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کتابدار IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    سلام خوب چرا از فارغ التحصیلان رشته کتابداری جذب نمیکنید هزاران فارغ التحصیل این رشته بیکار هستن اون وقت شما میگین معلم ها را برای دوره کتابداری میفرستیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها