استقبال پرشور مردم در روزهای پایانی/«سامانه خرید از کتابفروشی» و مسائل قیمتگذاری
گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، سیوچهارمین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران که 20 اردیبهشتماه با مشارکت 2 هزار و 700 ناشر داخلی آغاز شده، بنابر اعلام علی رمضانی، قائممقام و سخنگوی تا دهمین روز ۲۸۱ میلیارد تومان فروش داشته است. برخی ناشران حاضر در این رویداد درباره روزهای آخر نمایشگاه، سهیم شدن کتابفروشان در بزرگترین رویداد فرهنگی سال با ایبنا گفتوگو کردند.
کمک به کتابفروشان برای فروش، کمک به ناشران است
مهدی محمدخانی، مدیر انتشارات «روایت فتح» درباره استقبال مردم و میزان فروش دو روز اخیر در نمایشگاه کتاب به خبرنگار ایبنا گفت: در این دوره، استقبال مردم غافلگیرکننده بود. با وجود اینکه این تصور وجود داشت، بهدلیل شرایط اقتصادی، اقبال عمومی به این رویداد فرهنگی کمتر خواهد بود، اما اینگونه نبود و به نظر میرسد که نمایشگاه نسبت به سالهای گذشته بسیار پرشور در حال برگزاری است.
وی معتقد است باید از مردم برای این میزان مشارکت تشکر کرد؛ چراکه این حضور موجب دلگرمی ناشران، نویسندگان، مؤلفان، ویراستاران و همه فعالان نشر شده تا در نمایشگاه سال آینده حضور قویتری داشته باشند.
وی با اشاره به فروش بسیار رضایت بخش انتشارات روایت فتح، در روزهای پایانی نمایشگاه بیان کرد: کتاب «محمد مسیح کردستان» جزو پرفروشترین های ما بوده و چاپ ششم آن در نمایشگاه به پایان رسید و چاپ هفتم آن از روز پنجم در اختیار مخاطبان و علاقمندان در نمایشگاه قرار گرفته است.
این مدیر انتشارات درباره همزمانی نمایشگاه مجازی و حضوری و پیوند آن با «سامانه خرید از کتابفروشی» گفت: بهعنوان یک ناشر با این اقدام موافق. امسال با ایجاد این سامانه جایی برای عرضه همزمان کتاب کتابفروشان در نمایشگاه کتاب ایجاد و موجب شده فروشگاههای کتاب هم از برگزاری این نمایشگاه نفع ببرند. کمک به کتابفروشها به منزله کمک به نشر است؛ این دو حلقههای یک صنعتاند.
وی ضمن مثبت خواندن برگزاری نمایشگاه مجازی و درباره امکان دریافت کتاب از غرفهداران نمایشگاه در مصلا اظهار کرد: خرید از نمایشگاه مجازی و تحویل آن در نمایشگاه حضوری یکی نواقص این طرح است؛ چراکه انبار، موجودی و تیم بخش مجازی بسیاری از انتشارات با انبار، موجودی و تیم نمایشگاه مجازی متفاوت است. این امکان اختلال در موجودیهای کتاب و تحویل آنها به وجود میآورد. بهتر است بین درخواست مشتری و تأیید نهایی، جایگاهی برای نشر هم ایجاد کنند تا این چالش هم رفع شود.
تفاوت قیمت کتابها،
چالش «سامانه خرید از
کتابفروشی»
جواد حیدری، مدیر انتشارات «آرام دل» ناشر تخصصی شعر آیینی و احیای مقاتل درباره میزان استقبال مردم و فروش کتاب در دو روز اخیر نمایشگاه کتاب
۱۴۰۲، با مدیر انتشارات «روایت فتح» همنظر بود و به خبرنگار ایینا گفت: تا به حال 200 جلد از آثار شاعران آیینی و بیش از 50 مقتل معتبر را منتشر و احیا کردهایم و با وجود تخصصی بود انتشارات، روزهای پایانی نمایشگاه، حضور مردم را خیلی خوب دیدیم؛ فروشمان هم خوب بوده است.
این ناشر ساعت بازدید روزانه نمایشگاه را ناکافی دانست و پیشنهاد کرد، ساعت بازدید از نمایشگاه تا 22 ادامه داشته باشد؛ چراکه ترافیک کاهش پیدا کرده و ساعت فراغت از کار مردم آغاز شده است. به اعتقاد این ناشر، با افزایش ساعت بازدید، اقبال مردمی از این هم بیشتر میشود، درضمن نمایشگاه کتاب که سالی یکبار برگزار میشود، اگر دو هفته تا ۲۰ روز باشد، بسیار مناسبتر است؛ چراکه خیلی از افراد تا تصمیم برای حضور بگیرند نمایشگاه کتاب تمام میشود و فرصت از دست میرود.
مدیر انتشارات «آرام دل» درباره همزمانی نمایشگاه مجازی و حضوری و پیوند آن با «سامانه خرید از کتابفروشی» نظری متفاوت داشت و به خبرنگار ایبنا گفت: این کار خوبی است؛ اما به یکسری مقدمات و هماهنگیها نیاز دارد؛ مثلا پیش آمده کتابفروش چاپ نخست کتابی از انتشارات را دارد و نشر چاپ پنجم همان کتاب را. چاپ اول با قیمت قدیم است و چاپ پنجم با قیمت جدید.
جواد حیدری توضیح داد: مردم در نمایشگاه به غرفه مراجعه میکنند؛ وقتی این تفاوت قیمتی را از یک کتاب میخوانند برایشان این تصور پیش میآید که ناشر در قیمت دست بُرده و این خود مشکلی است که کتابفروش و ناشر را دچار چالش میکند. به نظرم، باید نمایشگاه ناشران و نمایشگاه کتاب فروشان را جدا، جدا برگزار کنند و ادامه این همزمانی شدنی نیست.
«سامانه خرید از کتابفروشی» طرح حمایتی خوبی است
فردین احمدی، مدیر انتشارات حوزه مشق، ناشر برگزیده
۱۴۰۱ درباره استقبال و حضور مردم در دو روز اخیر سیوچهارمین نمایشگاه بینالمللی بیانکرد: انتشارات حوزه مشق در نمایشگاه با دو رویکرد شرکت کرده است. در بخش مجازی نگاه فروشگاهی داشتیم و فروشمان هم در این بخش بسیار عالی بود، اما در نمایشگاه حضوری، صرفا به فروش متمرکز نبودیم و رویکردمان معرفی تازههای نشر بود.
این ناشر با توجه به برنامهریزی، تا روز پنجم نمایشگاه به فروش اقدام نکرد و فقط به معرفی نویسندگان و اهالی قلم پرداخت. برای بیش از ۸۰ عنوان کتاب، جشن امضا و معرفی برگزار کردیم و بیش ۳۰۰ نویسنده و شاعر جوان در غرفه حاضر شدند و بازدیدگنندگان با آنها گفتوگو کردند.
هدف حوزه مشق، تقویت ارتباط مردم با کتاب و کتابخوانی است، اما بعد از شروع فروش حضوری، استقبال در این بخش هم بسیار خوب بوده است.
این ناشر درباره همزمانی نمایشگاه مجازی و حضوری و پیوند آن با «سامانه خرید از کتابفروشی» نظری متفاوت از مدیر انتشارات «آرام دل» داشت.
ـ این، کار فوقالعاده عالی است؛ در این ایام، نمایشگاه به کتابفروشی تبدیل میشد و این در شأان نمایشگاه بینالمللی کتاب نبود.
وی ادامه داد: اما با سهیم کردن کتابفروشها در نمایشگاه، یک طرح حمایتی خوب کلید خورده است. معتقدم، ناشر باید انتشارات و نویسندههایش را معرفی کند و کتابفروش، بازوی فروش او باشد. باید کتابفروش سود کنند تا بتوانند به حیات خود ادامه دهد؛ کتابفروشها و ناشران در یک زنجیره قرار دارند و نباید اجازه داد این زنجیره قطع شود.