یکشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۵
حجم بالای آثار ارسالی جشنواره فجر نویدبخش دامنه پرشمار علاقه‌مندان شعر است/ برگزاری اختتامیه در غروب 14 بهمن در مرکز همایش‌های صداوسیما

علی رمضانی، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در نشست خبری اختتامیه هفدهمین دوره جشنواره شعر فجر با اشاره به ارسال سه هزار و 125 اثر به دبیرخانه جشنواره، حجم بالای آثار این دوره را نویدبخش دامنه وسیع و پرشمار علاقه‌مندان به حوزه شعر عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، علی رمضانی در این نشست که امروز (نهم بهمن‌ماه) با حضور رضا اسماعیلی، دبیرعلمی هفدهمین دوره جشنواره شعر فجر و اصحاب رسانه به میزبانی خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد، در سخنانی ضمن تبریک فرارسیدن چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از شعر به عنوان ثروت ملی ایرانیان که خلق تام و تمام و نیز خلق کننده است یاد کرد و گفت: در سایر گونه‌های ادبی به اندازه شعر الهام‌بخشی و روان شدن بر زبان اقشار مختلف را شاهد نیستیم. می‌توان ادعا کرد که شعر متعلق به زبان فارسی است و در سایر زبان‌ها این گونه ساخت‌یافته، طرح‌پسند، آهنگین و دارای مضامین والا نیست.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران با تأکید بر اینکه شعر فارسی واگویه اخلاص، انسانیت، شرافت و سایر ویژگی‌های انسانی ملت ایران بوده و هست، افزود: حجم بالای آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره نویدبخش دامنه پرشمار علاقه‌مندان به شعر است. همچنین تعداد شاعران نوقلم در این دوره زیاد بود که باید به شاعران جوان نوقلم و نیز ناشران آنها که جسارت به خرج دادند خداقوت گفت. این قله پرجمعیت و پرشمار نشان‌دهنده مطلوبیت شعر در یک قرن گذشته کشورمان است. به گفته محمدمهدی سیار، از شاعران بزرگ معاصر، برای جوانان جذاب است که بدانند در یک قرن گذشته چه اتفاقی در حوزه شعر فارسی رقم خورده و فرازوفرودهای شعر فارسی چه وضعیتی داشته است؟

وی همچنین از برگزاری ششمین محفل ادبی شعر فجر در عصر سه‌شنبه، یازدهم بهمن در ابوموسی خبر داد و گفت: این محفل ادبی با حضور شاعرانی از هند، پاکستان، ازبکستان، لبنان، افغانستان، سوریه و تاجیکستان برگزار می‌شود.

رمضانی همچنین به برگزاری دوره آموزشی «کلک خیال» از دوازدهم بهمن به مدت سه روز با حضور شاعران منتخب جوان اشاره کرد و افزود: در این دوره شاعران جوانی که آثار ارسالی آنها در پایگاه نقد شعر برگزیده شده است از تجربه و دانش 13 استاد تراز اول حوزه شعر استفاده می‌کنند. همچنین در یکی از روزهای برگزاری این دوره شاعران فارسی‌زبان کشورهای دیگر نیز مهمان «کلک خیال» خواهند بود.
 

وی تأکید کرد: دبیرخانه جشنواره تلاش کرده در شرایطی که افرادی تلاش دارند حوزه فرهنگ را ناآرام کنند فضایی آرام و منطقی را برای داوران و اعضای هیئت علمی فراهم کنند تا آثار را به مرحله نهایی داوری برسانند.

رمضانی همچنین به بخش ویژه جشنواره اشاره کرد و گفت: بخش ویژه این دوره جشنواره شعر فجر، تجلیل از قادر طهماسبی (فرید)، از شاعران پیشکسوت و متعهد کشورمان است.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران همچنین اعلام کرد: مراسم اختتامیه هفدهمین دوره جشنواره شعر فجر ساعت 18 جمعه 14 بهمن در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار خواهد شد.

وی مبلغ جایزه این دوره از جشنواره را نیز معادل دوره گذشته یعنی 150 میلیون تومان برای برگزیدگان و 50 میلیون تومان برای شایستگان تقدیر اعلام کرد و گفت: برای ارج‌گذاشتن به مقام اهالی ادبیات از اعضای هیئت علمی و داوران درخواست شده که بدون محدودیت داوری کنند و مشکلی در اعطای جوایز برگزیدگان و شایستگان تقدیر نداریم؛ ضمن اینکه مبلغ جایزه با این شأن و جایگاه چندان بالا نیست و در حال مذاکره با مسئولان برای افزایش مبلغ آن هستیم.

رمضانی همچنین در این نشست بر نقش مهم رسانه‌ها در اثربخشی جشنواره‌های ادبی از جمله جشنواره شعر فجر تأکید کرد و گفت: شعر بر خلاف سینما و تئاتر محصول هنر فردی است و به توجه بیشتر رسانه‌ها نیاز دارد. از این رو باید با کمک گرفتن از رسانه‌ها برای ادبیات بی‌هیاهو و آرام، هیاهو ساخت تا خلوت شاعران به متن جامعه وارد شود.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران همچنین با تأکید بر اینکه از ابتدا یکی از اهداف مهم جشنواره شعر فجر پرداختن به بُعد بین‌المللی در آن بوده است، افزود: البته در سال‌های اخیر به دلیل مسائلی که در افغانستان و تاجیکستان رخ داد تکانه کمرنگ شدن این موضوع به شعر فجر نیز رسیده که البته تلاش‌های بسیاری برای افزایش همکاری‌های فرهنگی میان ایران و کشورهای تاجیکستان و افغانستان برای پاسخ به تهدیدهای فرهنگی انجام می‌شود. در این زمینه تلاش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای گشایش رایزنی فرهنگی ایران در تاجیکستان نیز تاثیر زیادی در بهبود شرایط و افزایش تعامل ادبی و فرهنگی خواهد داشت. از سوی دیگر در حوزه شاعران ایرانی تلاش‌هایی در حال انجام است تا مانع از مصادره شاعرانی چون رودکی، نظامی و مولانا شویم. از جمله ستاد بزرگداشت نظامی سال گذشته با برنامه‌های گسترده راه‌اندازی شده است.

وی ادامه داد: رویکرد ما افزایش دامنه شعر فجر حتی فراتر از شاعران فارسی زبان است و در این راستا می‌توان به دعوت از شاعران سوریه و لبنان برای حضور در محفل ادبی شعر فجر اشاره کرد.

افزایش 20 درصدی ارسال اثر به هفدهمین دوره جشنواره شعر فجر
در این نشست همچنین رضا اسماعیلی، دبیرعلمی هفدهمین دوره جشنواره شعر فجر در سخنانی با اشاره به افزایش استقبال شاعران از این جشنواره عنوان کرد: سال گذشته دو هزار و 700 دفتر شعر به دبیرخانه رسیده بود که در این دوره با افزایش 20 درصدی به سه هزار و 125 اثر رسیده است. آثار در سه بخش کلی بزرگسال با زیرشاخه‌های شعر نو، شعر کلاسیک و محاوره، کودک و نوجوان و درباره شعر از سوی داوران ارزیابی شدند.

وی همچنین به برگزاری محافل ادبی مختلف در راستای برگزاری این دوره از جشنواره اشاره کرد و گفت: برای تمرکززدایی مراسم افتتاحیه محافل ادبی را در شیراز برگزار کرده‌ایم و نشست‌هایی در خرم‌آباد و مشهد نیز داشته‌ایم. نشست شاعران فارسی‌زبان را نیز یازدهم بهمن، ساعت 19 در ابوموسی برگزار خواهیم کرد.


اسماعیلی امتیازهای این دوره را برگزاری نشست‌ ویژه محفل ادبی در حوزه شعر نو، برپایی یک نشست دانشگاهی در دانشگاه فردوسی مشهد و نیز اطلاع‌رسانی گسترده‌تر جشنواره نسبت به دوره‌های قبل عنوان کرد.

باید کودکان و نوجوانان به سرایش شعر تشویق شوند
دبیرعلمی هفدهمین دوره جشنواره شعر فجر همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار ایبنا درباره وضعیت کتاب‌های رسیده به این دوره در حوزه‌های درباره شعر و کودک و نوجوان توضیح داد: امسال حجم آثار حوزه درباره شعر با رشد محسوس به 327 اثر رسیده که وضعیت قابل قبولی است. در عین حال در حوزه کودک و نوجوان هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم و نیازمند حمایت بیشتر از سوی ناشران و رسانه‌ها هستیم.

وی تأکید کرد: یکی از راهکارهای بهبود وضعیت فعلی تشویق و آموزش کودکان و نوجوانان برای ورود به عرصه سرایش شعر است.

اسماعیلی همچنین به وضعیت مطلوب شعر جوان اشاره کرد و گفت: شعر جوان امروز ما از نظر فرم، ساختار و زیبایی‌شناسی وضعیت مطلوبی دارد. در عین حال باید در حوزه مضمون هرچه بیشتر از اندیشه‌های عمیق و حکمی برخوردار شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها