پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۴
دولت از سرمایه‌گذاری در حوزه تولید کاغذ حمایت می‌کند/تاثیر اقتصاد رقابتی بر تعدیل قیمت محصولات صنعت چاپ و نشر

مرتضوی با تاکید بر حمایت دولت از سرمایه‌گذاری در حوزه کاغذ درباره تاثیر اقتصاد رقابتی بر صنعت چاپ و نشر گفت: وقتی قدرت سرمایه‌گذاری و بهره‌وری افزایش پیدا کند، کمیت و کیفیت افزایش و در نهایت قیمت‌ها تعدیل خواهد شد که بر رفع مشکلات صنعت چاپ و نشر اثر‌گذار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، صولت مرتضوی، معاون اجرایی رئیس جمهور  پنج‌شنبه (29 اردیبهشت‌ماه) همزمان با هشتمین روز از سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه کتاب تهران، ضمن بازدید از نمایشگاه در جمع خبرنگاران به پرسش‌ آن‌ها پاسخ داد.

مرتضوی درباره تأکید رهبری درباره اصلاح برخی متون کتاب‌های درسی و پاسخ‌گویی به نیاز‌های آینده دانش‌آموزان گفت:‌ نظر به این‌که اساساً انسان دچار یک نوع نقص نسبی است و به مرور زمان باید دانسته‌های خود را افزایش دهد؛ بنابراین ضرورت دارد کتاب‌های درسی به‌ روز‌رسانی شوند.

وی گفت: لازم است، کتاب‌های درسی از نظر محتوا اصلاح از نظر شکل ظاهری جذاب‌تر شوند، از سوی دیگر متأسفانه بعضی وقت‌ها بعضی مطالب‌ در کتاب‌ها قدری منسوخ شده و بعضی وقت‌ها عامداً یا سهوا مطالبی هستند که بستر انحراف دانش‌آموزان را فراهم می‌کنند؛ بنابراین لازم است کتا‌ب‌ها هرساله از نظر محتوای اعتقادی، علمی و اخلاقی از سوی علما، دانشمندان، صاحب‌نظران بازنگری و بررسی شوند.

مرتضوی در پاسخ به خبرنگاری درباره این‌که آیا برنامه‌ای برای تفاهم‌نامه با آموزش و پرورش درباره اصلاح کتاب‌های درسی دارید یا خیر گفت: در حوزه اجرا، فعالیت می‌کنیم نه برنامه‌ریزی، اما هر کاری که در حوزه اجرا باشد در خدمت آموزش و پرورش خواهیم بود، اما قطعاً دولت برای اصلاح ساختار، به‌‌ویژه ساختار متون درسی، تمام قد با آموزش و پرورش همکاری می‌کند.
 
معاون اجرایی رئیس جمهور در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌‌که مشکلات اقتصادی، خرید کتاب را با مشکل مواجه کرده است و برنامه دولت برای رفع این مشکل چیست؟ افزود: مهم‌ترین خبر خوب این است که دولت بنا دارد اقتصاد، اقتصاد رقابتی باشد، اگر اقتصاد رقابتی شد، قیمت‌ها خودبه‌خود تعدیل خواهند شد. بر این باور هستیم اقتصاد رقابتی یعنی شکستن انحصارها، وقتی انحصارها شکسته شوند، قدرت سرمایه‌گذاری افزایش پیدا خواهد کرد و بهره‌وری در تولید افزایش پیدا می‌کند.

مرتضوی ادامه داد: وقتی قدرت سرمایه‌گذاری و بهره‌وری افزایش پیدا کند کمیت و کیفیت افزایش و در نهایت  قیمت‌ها تعدیل خواهد شد که بر رفع مشکلات صنعت چاپ و نشر اثر‌گذار خواهد شد.  

وی درباره حمایت از مشاغل مهارت‌محور کم‌سرمایه‌بر گفت: امروزه مهارت‌ها و مخصوصاً مهارت‌های دانش‌بنیان و اشتغال‌محور یکی از ضرورت‌های اجتناب‌ناپذی؛ بنابراین دولت با کمک دانشگاه‌ها و مددگیری از نخبگان و صاحبان علم همواره در حوزه‌های مختلف برنامه‌‌ریزی دارد که ان‌شاالله مشاغل اشتغال‌محور و دانش‌پایه را گسترش دهد.

مرتضوی گفت: برنامه‌های دولت این است که تولید کاغذ را در کشور توسعه دهد؛ بنا‌براین تا جایی که اطلاع دارم از هر سرمایه‌گذاری که در این زمینه امکان افزایش تولید داشته باشد حمایت می‌کند و یارانه‌هایی به ابتدا یا انتهای چرخه تولید کتاب تعلق می‌گیرد.  

به گزارش (ایبنا)؛ معاون اجرایی رئیس‌جمهور در ادامه حضور در نمایشگاه کتاب تهران از غرفه عتبات عالیات بازدید کرد. 

سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir  ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها