دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۴
گروه‌های قومی و طبقات اجتماعی اموثرترین نقش‌ها را در ایران معاصر و مدرن بازی می‌کنند

خوزستان- منتقد کتاب «ایران بین دو انقلاب » گفت: هدف اصلی کتاب ایران بین دو انقلاب تحلیل ساختار اجتماعی و سیاست ایران در صدسال اخیر است و گروه‌های قومی و طبقات اجتماعی مختلف موثرترین نقش را در ایران معاصر و مدرن بازی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اهواز، محمد ابوعلی ظهر دوشنبه در نشست معرفی، نقد و بررسی کتاب «ایران بین دو انقلاب» در کتابخانه عمومی حضرت رسول اکرم (ص) در شهرک طالقانی شهرستان بندر ماهشهر، بیان کرد: این کتاب اثر یرواند آبراهامیان، تاریخ نگار ارمنی _آمریکایی، زاده ایران است که با ترجمه محمد ابراهیم فتاحی و احمد گل محمدی توسط نشر نی به چاپ رسیده است.

ابوعلی افزود: این کتاب در سال ۱۳۶۱ شمسی (۱۹۸۲ میلادی) با عنوان Iran Between Two Revolutions برای اولین‌بار توسط انتشارات دانشگاه پرینستون واقع در نیوجرسی آمریکا منتشر شد و تا به امروز بارها در ایران تجدید چاپ شده است.

وی عنوان کرد: آبراهامیان در این کتاب تاریخ سیاسی و جامعه‌شناسی ایران را از انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی بررسی و ایران بین دو انقلاب را به سه بخش اصلی و ۱۱ فصل تقسیم می‌کند.

ابوعلی ادامه داد: بخش اول به بررسی زمینه‌های تاریخی ایران رو به توسعه، بخش دوم به بررسی‌های سیاست برخوردهای اجتماعی و تحولات و حوادث بین‌المللی در سقوط رضاشاه و پایه‌ریزی حکومت پهلوی دوم و بخش سوم به بررسی نامتوازن اجتماعی و اقتصادی پهلوی دوم و عوامل ظهور انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ می‌پردازد.

وی با بیان اینکه کتاب ایران بین دو انقلاب پژوهشی جامع و کامل در تاریخ معاصر ایران است، بیان کرد: آبراهامیان در این راه از منابع گسترده‌ای بهره برده است که پیش از آن، بررسی نشده بود؛ از جمله این منابع می‌توان به گنجینه اطلاعات دفتر هند و دفتر امور خارجه بریتانیا، مذاکرات مجلس شورای ملی و روزنامه‌ها و نشریات دوره‌های مختلف، اشاره کرد.

عضو کتابخانه عمومی حضرت رسول اکرم (ص) با اشاره به هدف این کتاب، گفت: هدف اصلی کتاب تحلیل ساختار اجتماعی و سیاست ایران در صدسال اخیر است و نویسنده باور دارد که گروه‌های قومی و طبقات اجتماعی مختلف یکی از موثرترین نقش‌ها را در ایران معاصر و مدرن بازی می‌کنند.

وی یادآور شد: آبراهامیان طبقه‌های اجتماعی ایران را در این ۱۰۰ سال شرح می‌دهد و نشان می‌دهد که طبقات نوین مانند طبقه روشنفکر که در این یک قرن به وجود آمده‌اند، چه تاثیری در شکل‌گیری ایران معاصر گذاشته‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها