شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۲
اجرای ۱۰۱۴ برنامه فرهنگی در کتابخانه‌های همدان

همدان - مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان از اجرای هزار و ۱۴ برنامه فرهنگی در کتابخانه‌های همدان خبر داد گفت: عصر شعر، مسابقه کتابخوانی و نمایشگاه کتاب از جمله برنامه‌های دهه فجر در همدان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، عاطفه زارعی ظهر شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در راستای ترویج و تفهیم ابعاد انقلاب اسلامی و زدودن غبار تحلیل‌های نادرست و مغرضانه از رویدادها، ویژه‌برنامه‌های فرهنگی و ترویجی در کتابخانه‌های عمومی سراسر استان همدان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه یک‌هزار و ۱۴ برنامه فرهنگی در ۱۱۸ کتابخانه عمومی سراسر استان پیش بینی شده که در حال اجرا است، افزود: در شهرستان همدان ۱۸۱ برنامه، شهرستان ملایر ۱۸۰ برنامه، شهرستان نهاوند ۱۰۰ برنامه، شهرستان درگزین ۴۰ برنامه، شهرستان کبودرآهنگ ۱۲۰ برنامه، شهرستان تویسرکان ۹۰ برنامه، شهرستان رزن ۵۷ برنامه، شهرستان اسدآباد ۷۲ برنامه، شهرستان فامنین ۶۷ برنامه و در کتابخانه مرکزی ۱۷ برنامه تدارک دیده شده که در حال اجرا است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان تصریح کرد: برخی از شاخص‌ترین این برنامه‌ها می‌توان به عصر شعر فجرآفرینان پایتخت تاریخ و تمدن، گفتمان انقلاب اسلامی با عنوان (جشن ملی، مشارکت پرشور، آینده روشن)، غرفه فرهنگی در پیاده‌راه بوعلی در روز راهپیمایی ۲۲ بهمن، عضویت رایگان و بخشودگی جرائم دیرکرد از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ماه، مسابقه بزرگ کتابخوانی فصل انتخاب، پرداختن به مسئله جهاد تبیین و روشنگری برای حضور پرشور در انتخابات برای دخیل شدن در سرنوشت کشور، برگزاری ایستگاه نقاشی متری در کتابخانه‌ها، برگزاری نمایشگاه‌های کتاب با موضوع انقلاب اسلامی و انتخابات و همچنین دعوت از شخصیت‌های فرهیخته و معتمد شهرستان به عنوان سخنران برای تبیین گفتمان انقلاب اسلامی با محوریت انتخابات اشاره کرد.

وی همچنین به دیدار و تکریم خانواده‌های معزز شهدا و حضور در مزار شهدا، تدارک ویژه برنامه‌های محافل ادبی و قرآنی در جهت اهمیت مقاومت و ظلم ستیزی در مکتب اسلام و سیره حضرت رسول اکرم (ص) همزمان با روز مبعث، برپایی مراسم جشن انقلاب همراه با ندای الله اکبر و نورافشانی در کتابخانه‌های مرکزی استان و شهرستان‎ها اشاره کرد.

زارعی درباره عضویت رایگان و بخشودگی جرائم تصریح کرد: علاقه‌مندان از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ماه فرصت دارند با مراجعه به سامانه سامان و پرتال‌های کتابخانه‌ای و دریافت کد تخفیف عضویت رایگان، به عضویت کتابخانه مورد نظر خود درآیند.

وی تأکید کرد: همچنین اعضایی که منابع امانی‌شان شامل جرائم دیرکرد می‌شود، در صورتی که در بازه زمانی ۱۲ تا ۲۲ بهمن‌ماه به کتابخانه عودت دهند، مشمول تخفیف ۱۰۰ درصدی جرائم دیرکرد خواهند شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان همچنین درباره رشد کتابخانه‌ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تنها ۹ کتابخانه عمومی شهری در استان همدان وجود داشت که امروز به برکت این نظام مقدس ۱۱۸ کتابخانه در سراسر استان در شهرها و روستاها برپا شده است.

وی همچنین اظهار کرد: تعداد منابع موجود در کتابخانه‌های عمومی نیز از حدود ۴۰ هزار نسخه به یک میلیون و ۵۰۰ هزار نسخه رسیده و سرانه کتاب به ازای هر ۱۰۰ نفر از ۳.۶۷ به ۸۷ ارتقا یافته است.

زارعی همچنین اظهار کرد: درصد عضویت مردم در کتابخانه‌های عمومی نیز از چهار دهم جمعیت استان در سال ۵۷ به ۴.۶۵ درصد در سال ۱۴۰۲ رسیده است.

وی تأکید کرد: زیربنای کتابخانه‌های عمومی از ۳ هزار و ۶۲۷ متر مربع به ۴۸ هزار و ۱۷ متر مربع ارتقا یافته به طوری که سرانه زیربنا از ۳۳ صدم به ۲.۷۶ درصد رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها