سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۷
برگزاری کارگاه «مهربان‌تر از خورشید» و «بخشنده‌تر از باران» در همدان/ تجربه جمع‌خوانی کتاب برای کودکان

همدان - کارگاه کتابخوانی «مهربان‌تر از خورشید» و «بخشنده‌تر از باران» در همدان برگزار شد و کودکان در کنار هم جمع‌خوانی کتاب و لذت مطالعه را تجربه کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، کارگاه کتابخوانی مهربان‌تر از خورشید و بخشنده‌تر از باران در کانون پرورش فکری کودک و نوجوان همدان برگزار شد و مریم زرنشان از نویسندگان نام آشنای حوزه کودک و نوجوان همراه بچه‌ها کتاب‌هایی را جمع‌خوانی کردند.

در ابتدای این کارگاه کتاب داستان‌هایی از زندگی امام جواد (ع) به نویسندگی مجید ملامحمدی به کودکان معرفی شد و نوع خوانش کتاب توسط نویسنده معرفی شد.

در این کارگاه نویسنده متذکر شد که هرگاه کتاب می‌خوانیم باید شخصیت‌های حاضر در کتاب را در ذهن متصور شویم که این امر به فهم بیشتر کتاب کمک می‌کند.

در ادامه برای مشارکت کودکان در کتابخوانی، کتاب داستان‌هایی از زندگی امام علی (ع) نوشته محمود پوروهاب توسط کودکان خوانش شد و هر کدام از کودکان صفحاتی را خواندند.

همچنین در این کارگاه کودکان خوانش جمع‌خوانی کتاب را تجربه کردند و همگی باهم دو کتاب را خواندند و لذت مطالعه برای آنها دوچندان شد.

پشت دریاها کجاست نوشته مریم زرنشان کتاب دیگری بود که معرفی و مورد خوانش قرار گرفت و کودکان از اینکه در کنار هم به جمع‌خوانی کتاب‌ها می‌پرداختند، بسیار رضایت داشتند.

برگزاری کارگاه «مهربان‌تر از خورشید» و «بخشنده‌تر از باران» در همدان/ تجربه جمع‌خوانی کتاب برای کودکان

عمیق و درست خواندن کتاب را به بچه‌ها یاد دهیم

در ادامه کارگاه مریم زرنشان نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان ددر گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان اظهار کرد: برگزاری این کارگاه جرقه‌ای برای سوق دادن کودکان و نوجوانان به سمت کتاب و کتابخوانی است و این جمع‌خوانی‌های کتاب بسیار ارزشمند است.

وی ادامه داد: بچه‌ها در این جمع‌هاست که به کتاب علاقمند می‌شوند و امروز دیدیم که چقدر با شور و اشتیاق از خوانش کتاب استقبال کردند اما باید در خلال این برنامه‌ها خواندن عمیق کتاب و درست کتاب خواندن را نیز به آنها بیاموزیم.

این نویسنده کودک و نوجوان با تاکید بر اینکه اگر بچه‌ها در خواندن کتاب حواس پنجگانه را نیز دخیل کرده و احساسات و عواطف را به کار گیرند، بهتر است افزود: وقتی کودکان کتاب را عمیق بخوانند، لذت شیرین کتاب خواندن همیشه با آنها خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه ما بچه‌ها را تشویق کردیم که عضو کتابخانه باشند زیرا خرید کتاب با قیمت‌های فعلی در اولویت اول سبد خانواده‌ها نیست به همین دلیل تشویق به حضور و عضویت در کتابخانه‌ها با طیف وسیعی از کتاب‌های خوب آشنا می‌شوند.

کتاب‌های خوب را به کودکان معرفی کنیم

زرنشان با تاکید بر اینکه هر کتابی قابل خواندن نیست مخصوصاً برای کودکانی که تازه شروع به خواندن کتاب می‌کنند، گفت: اگر کودکان در دوران کودکی کتاب‌های خوب بخوانند در بزرگسالی به سمت کتاب‌های زرد نمی‌روند، به سمت کتاب‌های استاندارد و فاخر کشیده می‌شوند و تاثیر مطلوب این کتاب‌ها بر ذهن و فکر و کل زندگی کودکان بازتاب دارد.

برگزاری کارگاه «مهربان‌تر از خورشید» و «بخشنده‌تر از باران» در همدان/ تجربه جمع‌خوانی کتاب برای کودکان

وی با اشاره به اینکه زیربنای جامعه ما کودکانند، گفت: پشت شعار آینده‌سازی بچه‌ها دنیای بزرگ و ژرفی است که آثار آن در سال‌های آینده نمایان می‌شود.

لذت مطالعه کتاب کاغذی چندین برابر کتب فضای مجازی است

این نویسنده و شاعر کودک و نوجوان با بیان اینکه بسیاری امروزه برای خواندن کتاب به فضای مجازی و شکل پی دی اف می‌آورند، گفت: بهتر است کودکان کتاب کاغذی دست گرفته و بخوانند زیرا خواندن کتاب کاغذی لذت مطالعه را چندین برابر می‌کند.

وی عنوان کرد: بو کردن کتاب، نفس کشیدن کتاب و تماشای تصاویر کتاب خود لذت دیگری دارد که در فضای مجازی نیست و تنها خستگی چشم و ذهن را به دنبال دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها