جمعه ۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۳
مروری اجمالی بر وضعیت کتاب کودک و نوجوان در هفته‌ای که گذشت

منتخب اخبار این هفته از سرویس کودک و نوجوان ایبنا را در این مطلب می‌توانید بخوانید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، منتخب اخبار و گزارش‌های هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان؛ قصه‌گویان راه‌یافته به مرحله پایانی جشنواره قصه‌گویی معرفی شدند

برندگان و برگزیدگان جایزه ادبی شهید غنی‌پور -۲؛ ادبیات به هدف ساختن جامعه‌ای بهتر

از سوی کانون؛ داوران مرحله پایانی بیست‌وپنجمین جشنواره قصه‌گویی کانون معرفی شدند

شورای کتاب کودک برگزار می‌کند؛ چهارمین همایش دوسالانه ادبیات کودک و مطالعات کودکی

در نشست «آسیب‌شناسی ترجمه کتاب کودک و نوجوان» مطرح شد؛ نهاد کتابخانه‌های عمومی باید به صورت تخصصی به ترجمه توجه کند

در این هفته، گفت‌وگوهای متنوعی نیز منتشر شد که گزیده‌ای از آن‌ها را در ادامه می‌خوانید:

فائضه غفارحدادی؛ دوست دارم بچه‌ها اسامی خداوند را با قصه به یاد بیاورند

فائضه غفارحدادی، نویسنده کتاب «اسم‌های شکلاتی» گفت: دوست دارم بچه‌ها از حالت بی‌تفاوتی که درباره اسامی خداوند دارند به این دلیل که معنی آن‌ها را نمی‌دانند خارج شوند و با شنیدن اسامی خداوند یاد یک قصه شیرین بیافتند.

قصه‌گویان ایرانی -۴؛ دوست دارم تا زمانی که نفس می‌کشم، با عشق قصه بگویم

آتوسا معصوم‌زاده، قصه‌گو از احساس خود به قصه‌گویی گفت: دوست دارم تا زمانی که هستم و نفس می‌کشم مانند هم‌اکنون با عشق قصه بگویم. قصه‌گویی رویای بلندی است و من به این رویا دست یافتم.

یک پژوهشگر فرهنگ و ادبیات عامه در گفت‌وگو با ایبنا: شب چلّه در فرهنگ اساطیری ما مروج فرهنگ نشاط و دورهمی‌های مفید است / هندوانه نماد یلدا نبوده است

علی‌مراد خرمی، قصه‌شناس و پژوهشگر فرهنگ و ادبیات عامه گفت: یلدا یا شب چلّه علاوه بر پشتوانه‌های اساطیری که دارد، مروج فرهنگ نشاط، دورهمی‌های مفید، توجه به بزرگترها و سالمندان و کمتر کردن شکاف بین نسلی است.

علی خانجانی: قصه‌گویی فتح بابی برای نکات ارزشمند شب یلداست / ۵ نکته یلدایی که نباید از یاد برد!

علی خانجانی، قصه‌پژوه و گردآورنده مجموعه «فرهنگ قصه‌شناسی یلدا» گفت: قصه‌گویی به جهت لذت‌بخشی ذاتی خود می‌تواند فتح بابی باشد برای ورود به پرداختن به نکات ارزشمند یلدایی و این را به جد بپذیریم که یلدا و مناسبت‌های ملی دیگری از این دست، حکم مفصل‌هایی را دارند که اجزاء پیکرۀ هویتی ما را به هم متصل می‌کنند و از ازهم‌پاشیدگی و فروپاشی هویت و تاریخ ما جلوگیری می‌کنند.

یادداشت‌ها و معرفی‌هایی نیز درباره کتاب‌ها و نویسنده‌ها در این هفته نوشته و منتشر شدند که تعدادی از آن‌ها در ادامه آمده است:

معرفی کتاب؛ کودکیِ جلال: با کتاب «من سیدجلال آل احمد هستم: خانه‌ی پدری» می‌توان به گذشته‌های دور رفت و چند صفحه‌ای با جلال آل احمد کودکی کرد.

معرفی کتاب؛ من حضرت زهرا (س) را دوست دارم: نویسنده در کتاب «من حضرت زهرا (س) را دوست دارم»، با بیانی ساده و به کمک تصاویر کتاب، سعی در معرفی شخصیت حضرت فاطمه (س) به کودکان دارد.

یادداشت؛ دادخواهی یک خانواده برای رسیدن به باغ موروثی: رمان نوجوان «روز اول، روز آخر» نوشته معصومه میرابوطالبی است که به سرگذشت خانواده‌ای ایرانی با محوریت زندگی یک پسر نوجوان پرداخته است. در این مطلب، یادداشت علی‌الله سلیمی بر این کتاب را می‌خوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط