جمعه ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۶
به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گزیده اخبار حوزه کتاب و ادبیات کودک و نوجوان کشور در هفته آخر شهریورماه به شرح زیر است:

«آقاشیره کجا رفت؟» منتشر شد؛ اثر جدید جعفر توزنده‌جانی با موضوع کنترل عصبانیت کودکان در کتابفروشی‌ها
دبیر اجرایی جشنواره قصه‌گویی گفت؛ جشنواره بیست‌وپنجم قصه‌گویی رویکرد ویژه‌ای به امیدواری دارد
به مناسبت روز شعر و ادب پارسی؛ ویژه‌برنامه «شهریار شعر و شهریور» برگزار می‌شود
با حکم فرهاد فلاح؛ رؤسای جشنواره‌های استانی قصه‌گویی کانون معرفی شدند
به مناسبت هفته دفاع مقدس؛ «عقاب‌های تپه ۶۰» و «دشت‌بان» را نوجوانان بخوانند
بر اساس اعلام دبیرخانه جایزه مرغک کانون؛ نامزدهای دریافت جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان معرفی شدند
از سوی دبیرخانه جشنواره؛ فراخوان بخش علمی بیست‌وپنجمین جشنواره قصه‌گویی کانون منتشر شد
در نشست انجمن ناشران کودک و نوجوان با معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد عنوان شد؛ توان فنی ایران در حوزه تولید کتاب کودک و نوجوان زیاد است


در این هفته گفت‌وگوهایی با یک کارگردان انیمیشن و چند نویسنده کودک و نوجوان درباره وضعیت انیمیشن ایران، قصه‌گویی و تألیف آثار بومی‌اقلیمی انجام و منتشر شد که بخشی از آنها را در ادامه می‌بینید:

در گفت‌وگو با کارگردان انیمیشن «سمپاش» مطرح شد؛ ادبیات داستانی ایران برای اقتباس، جنبه تصویری و دراماتیک کمتری دارد
فرنوش عابدی، کارگردان انیمیشن «سمپاش» گفت: اقتباس یک تیغ دو لبه است که هم کار فیلم‌ساز را راحت می‌کند و هم سخت. ادبیات داستانی غرب معمولا تصویری‌تر است و اقتباس از آن شدنی‌تر؛ اما ادبیات ایران و مشرق‌زمین کمی از این قضیه دور است و کمتر تصویری و دراماتیک است، هر چند که می‌شود ادبیات مشرق‌زمین را هم به قصه‌های جذاب امروزی تبدیل کرد.

نویسنده رمان نوجوان «خانه بلور» در گفت‌وگو با ایبنا عنوان کرد؛ خواننده نوجوان امروزی از حضور در روستا و مطالعه زندگی روستاییان لذت می‌برد
سیدمحمد میرموسوی، نویسنده کتاب نوجوان «خانه بلور» گفت: مدتی است که حجم تولید داستان‌های بومی‌اقلیمی و حول محور روستا اندک شده و کم‌کم به داستان‌های شهرنشینی و آپارتمان‌نشینی نزدیک می‌شویم که فرازونشیب کمتری دارند. بهتر است نوجوانان را با روستا و فرهنگ آن آشنا کنیم. بسیاری از داستان‌های موفقی که منتشرشده حال‌وهوای بومی‌محلی داشته‌اند.

نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در گفت‌وگو با ایبنا بیان کرد؛ مهمانی‌ها و دورهمی‌های قصه‌گویی راه بیاندازیم
فرزانه رحمانی، نویسنده ادبیات کودک و نوجوان گفت: شنیدن قصه از اهالی خانه باعث ارتباط مؤثر و محکم بین اعضای خانواده می‌شود. ساعاتی است برای با هم بودن. شاید بد نباشد که مهمانی‌ها و دورهمی‌های قصه‌گویی راه بیاندازیم.

معلم بازنشسته آموزش کودکان استثنایی در گفت‌وگو با ایبنا عنوان کرد؛ کار برای بچه‌های استثنایی به یک گروه متشکل از روان‌شناس، معلم و متخصص هنری نیاز دارد
مهدیه مهدویان، بازنشسته سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره ضرورت فعالیت گروهی چند متخصص در تولید کتاب ویژه کودکان استثنایی گفت: یکی از چالش‌های مهم این است که فرد نویسنده یا شاعر برای محتوای کتاب ادبی فقط در زمینه ادبیات تبحر خاص دارد و در زمینه آموزش و بُعد روان‌شناسی کودکان استثنایی اطلاعاتی ندارد.

در گفت‌وگو با نویسندگان کتاب «بازی شادی خلاقیت» مطرح شد؛ بازی‌کردن یادگیری را در کودکان تقویت می‌کند/ انجام بازی‌های این کتاب به وسیله خاصی نیاز ندارد
سیدمیثم هاشم‌زاده، یکی از نویسندگان کتاب «بازی شادی خلاقیت» گفت: نبود آگاهی در والدین یا حتی مربیان درباره بازی، باعث شد این کتاب را بنویسیم؛ چرا که آنها نمی‌دانند با انواع بازی‌ها چقدر می‌توانند مطالب مفیدی را در حوزه ریاضی، فارسی، اجتماعی و... به بچه‌ها آموزش دهند.

کتاب‌هایی نیز که در این هفته معرفی شدند مانند دیگر اخبار متنوع بودند: هم مبتنی بر مناسبت‌های جهانی و هم غیرمناسبتی که چند مطلب را در ادامه می‌خوانید:
به مناسبت روز جهانی حفاظت از لایه اوزون؛ رمز حفاظت از لایه اوزون آشنایی کامل با مسئله آلودگی هواست
تقدیم به تمام کودکانی که پرسش‌های بی‌پایانی دارند؛ باز هم سؤالی دارید؟
ادبیات کودک و نوجوان جهان-۷/ داستان‌ها و افسانه‌های مردم مالزی برای نوجوانان
به مناسبت روز جهانی صلح؛ دست برای زدن نیست!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها