شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۲
ماجرای «خان‌کشی» نقد شد

چهارمحال و بختیاری - آئین نقد و بررسی کتاب «خان‌کشی» با حضور اهالی کتاب و فرهنگ در شهرکرد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شهرکرد، آیین نقد و بررسی کتاب «خان‌کشی» با حضور احمد فرهادی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری، مهرپویا صفار مدرس و صاحب نظر در حوزه ادبیات داستانی و حماسی؛ حسن رضایی خیرآبادی، صاحب نظر در حوزه ادبیات؛ بابک زمانی پور، تاریخ‌دان و رئیس گنجینه آموزش و پرورش؛ احسان قائدی، رییس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری و نویسنده این کتاب و همچنین جمعی از صاحب‌نظران حوزه نویسندگی و تالیف کتاب در کتابخانه مولوی شهرکرد برگزار شد.

کتاب «خان‌کشی» اثری رئال از احسان قائدی است که درباره برخی رخدادها و مسائل اجتماعی در برهه‌ای از تاریخ در مارکده، یکی از روستاهای چهارمحال و بختیاری رخ می‌دهد و هر کدام به نوبه خود جریاناتی را رقم می‌زند.

حسن رضایی‌خیرآبادی منتقد این کتاب در نقد این اثر اظهار داشت: کشش، جذابیت و جریان‌سازی داستان برای یک کتاب ۱۰۰ صفحه‌ای مناسب است و شخصیت‌پردازی خوب بوده و شخصیت‌ها زنده مجسم می‌شوند اما در این مورد می‌توانست اثر موفق‌تری نیز باشد.

ماجرای «خان‌کشی» نقد شد

وی با اشاره به لغات و اصطلاحات بومی منطقه، ادامه داد: برخی کلمات استفاده شده در کتاب «خان‌کشی» متعلق به مردم این استان نیست، و بهتر بود از واژه‌ها یا اصطلاحات مناسب آن موقعیت و این استان استفاده می‌شد.

در ادامه این نشست مهرپویا صفار، دیگر منتقد کتاب «خان‌کشی»، بر عدم مطابقت عنوان و طرح روی جلد با محتوای کتاب اشاره کرد و بیان داشت: نام کتاب، مطابقت خاصی با ماجرای کتاب نداشته و اساساً در داستان هیچ خانی کشته نمی‌شود و موضوع صرفاً حمله یک یاغی به روستا است که مردم با همکاری هم، به او مقابله با او می‌پردازند.

روایت موقعیت‌های ناب در کتاب

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لحن و بیان داستان، عنوان کرد: گفتگوهای شخصیت‌ها می‌توانست حس و حال بیشتری را القا کند و مقدار آن کمتر باشد تا مخاطب را بیشتر به سوی داستان جذب کند.

ماجرای «خان‌کشی» نقد شد

این منتقد تشریح کرد: در خان‌کشی موقعیت‌های متفاوت و نابی مطرح شده که هر کدام می‌توانست یک جریان طولانی در داستان ایجاد کند که در ارتباط با دیگر موقعیته‌ا جذابیت داستان را چند برابر کند، اما پرداخت به آن‌ها کم بود و اگر نویسنده بیشتر به هر موقعیتی می‌پرداخت، اثر کشش بسیار بیشتری داشت.

بابک زمانی‌پور کارشناس مجری نشست نقد کتاب خان‌کشی با معرفی نویسنده اثر، منتقدان و برخی از ویژگی‌های کتاب عنوان کرد: این کتاب در رابطه با موضوعی تاریخی و حماسی است که در روستای مارکده از توابع شهرستان سامان در حاشیه رودخانه زاینده‌رود اتفاق افتاده است.

عدم هم‌خوانی توصیف پوشش‌ها و منش‌ها، با زمان وقوع ماجرا

وی افزود: توصیف‌های خوبی در این کتاب بکار برده شده که متاسفانه برخی از این توصیف‌ها درخصوص پوشش افراد و منش شخصیت‌ها متعلق به زمان وقوع آن اتفاق نیست.

ماجرای «خان‌کشی» نقد شد

زمانی پور در خصوص محل وقوع این داستان گفت: روستای مارکده از توابع شهرستان سامان بوده و طبیعت خیره‌کننده آن سبب شده یکی از نقاط گردشگری مهم منطقه محسوب شود. جمعیت آن براساس سرشماری سال ۱۳۹۷، ۲هزار و ۵۰۰ خانوار است که ۱۵۰۰ نفر ساکن هستند و مابقی افرادی هستند که به روستاهای اطراف تردد می‌کنند و شغل بیشتر مردم آن نیز باغداری بوده و دارای باغ‌های میوه و باغ‌های تفریحی است.

مولف: مهم‌ترین دغدغه من برای نگاشتن این اثر پرداختن به هویت اجتماعی منطقه بود

در ادامه احسان قائدی، نویسنده کتاب «خان‌کشی» با اشاره به اهمیت پرداختن به حماسه‌های هر منطقه، عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های من برای نگاشتن این اثر پرداختن به هویت اجتماعی هر منطقه است چراکه مسئله هویت برای هر جامعه‌ای یک موضوع حیاتی است و اگر جامعه‌ای از آن بی‌بهره باشد به راحتی به اضمحلال می‌رسد.

وی افزود: از جمله نمادهای هویتی، قهرمانان، حماسه‌ها، شخصیت‌ها و نقش‌آفرینی‌هایی است که مردم هر قوم و منطقه‌ای در برهه‌ای از زمان دارند و در تاریخ استان چهارمحال و بختیاری نیز کم نیستند مواردی از این دست که باید به آن‌ها بیش از پیش توجه شود.

ماجرای «خان‌کشی» نقد شد

نویسنده کتاب تصریح کرد: مردم این استان برهه‌های مختلف تاریخ از جمله مشروطه، مقابله با مغول‌ها و دفاع مقدس نقش‌آفرینی کرده و افتخاراتی را داشته‌اند که بسیار قابل توجه است و باید این رویدادها از لابلای ورق‌های تاریخ بیرون کشیده و برای نسل جدید تبیین شود.

قائدی اضافه کرد: اگر بخواهیم موانع توسعه استان چهارمحال و بختیاری را بیابیم باید آن‌ها را در زمان قاجاریه جستجو کنیم چراکه در این زمان خان‌ها بیشترین تسلط را بر مردم داشته‌اند و اموال و دارایی مردم در اختیار آنان بود و پس از آن دوران، مردم دارایی خاصی نداشتند که تبدیل به ثروت کنند.

وی با اشاره به اثر در دست نگارش خود خاطرنشان کرد: «دلارام» نام کتابی است که به روایت دفاع مردم شهر بن و حماسه‌آفرینی آنان در جلوگیری از پیشروی حمله افاغنه می‌پردازد. این کتاب باید به رشته تحریر درآید تا مردم استان با هویت حماسی گذشتگان خود بیش از پیش آشنا شوند.

در ادامه، این مراسم با پرسش و پاسخ ادامه پیدا کرد و تجلیل از نویسنده و منتقدین این اثر پایان بخش این مراسم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط