چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۲
کتاب «فرایند تکاملی انقلاب؛ تبیین مراحل پنج‌گانه انقلاب اسلامی» در ساری نقد و بررسی شد

مازندران- کتاب «فرایند تکاملی انقلاب؛ تبیین مراحل پنج‌گانه انقلاب اسلامی» با حضور نویسندگان و پژوهشگران مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ساری، رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی مازندران پیش از ظهر چهارشنبه در مراسم نقد و بررسی کتاب «فرایند تکاملی انقلاب؛ تبیین مراحل پنج‌گانه انقلاب اسلامی» اثر «سید محمدجواد قربی» به مناسبت هفته کتاب و گرامیداشت علامه طباطبایی، گفت: نگاه رهبری تشکیل دولت اسلامی با کادرسازی و نیروسازی است که بر مبنای سبک زندگی دینی محقق می‌شود، در گام بعدی به فرمایش رهبری تمدن اسلامی باید در اولویت باشد.

محمد فوقی درباره کتاب «فرایند تکاملی انقلاب؛ تبیین مراحل پنج‌گانه انقلاب اسلامی» اظهار کرد: نویسنده در بخشی از این کتاب به دنبال راهکارها و راهبردهای تشکیل دولت اسلامی بوده تا بتوانیم براساس الگوها و راهکارهای تخصصی، به سوی تشکیل تمدن اسلامی گام برداریم.

چارچوب نظری حلقه مفقوده کتاب

در ادامه این نشست، نویسنده ادبیات پایداری، گفت: داده‌های کتاب فراوان است اما اگر به دنبال بررسی نگاه هستیم باید در کاربرد واژه‌ها دقت کنیم.

سید صمد حسینی با بیان اینکه در ادبیات علمی، میزانی برای سنجش داریم، افزود: نظریه و فلسفه فکری تعریف خود را دارند و آینده‌پژوهی که در این فرایند پنج‌گانه در کتاب «فرایند تکاملی انقلاب؛ تبیین مراحل پنج‌گانه انقلاب اسلامی» مطرح شد باید ملاحظات نظری بیشتری برای افزایش وزن کتاب داشته باشد.

حسینی با بیان اینکه اغلب ارجاعات در این کتاب به شکل پانوشت بود اما بر اساس آخرین تغییرات APA این موضوع باید به شکل درون‌متنی انجام می‌شود، گفت: فاصله زمانی سال ۹۴ تا ۱۴۰۰ محل مراجعه نویسنده بوده که قطعاً در بازگشت دوباره به سال ۹۴ با انسجام بیشتری با داده‌ها برخورد خواهند کرد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در کاربرد واژگان و اصطلاحات ابتدا باید مفهوم دقیق آن را بدانیم و به نظر می‌رسد چارچوب نظری حلقه مفقوده کتاب است.

کتاب ما را جلو می‌برد اما پله نداریم

دیگر پژوهشگر و نویسنده مازندرانی در این نشست با بیان اینکه اگر حرکت اجتماعی بدون پشتوانه تئوریک انجام شود خطا است‌، گفت: دنیای امروز با عقلانیت مواجه است و باید حرفی برای گفتان در این عقلانیت داشته باشیم و اعلام کنیم چه فلسفه فکری داریم و به کجا با کدام پشتوانه سیاست‌گذاری فکری خواهیم رفت.

کتاب «فرایند تکاملی انقلاب؛ تبیین مراحل پنج‌گانه انقلاب اسلامی» در ساری نقد و بررسی شد

صادق رنجبر ادامه داد: تئوری‌پردازی به‌عنوان بستر ایجاد و مدل عملیاتی شناخته می‌شود که به کمک آن سرنوشت مردم در دل جامعه رقم می‌خورد.

رنجبر تصریح کرد: اعتقاد دارم افراد فعال در این حوزه باید نمود خلاقیت خود را بروز می‌دادند اما آنچه که باید را در این کتاب ندیدم، ما در مقام صاحب‌قلم باید گاهی تلنگری به برخی موارد براساس تجربه بزنیم.

وی با اشاره به اینکه کتاب به خوبی پردازش شده اما نویسنده از منابع غیراسلامی کمتر استفاده کرده در حالی که باتوجه به موضوع کتاب بهتر بود بیشتر از منابع اسلامی استفاده شود.

رنجبر با بیان اینکه مخاطب تحت‌تاثیر چینش نویسنده قرار می‌گیرد که این هدایت مخاطب، غیرعلمی است و باید به معیارگویی عادت کنیم ضمن اینکه در این کتاب به مخاطب آزادی عمل داده نشده است، اظهار کرد: در جلسات نقد نگاه مقدس نداریم مگر برای قرآن و احادیث، باید در چنین جلساتی حرف و جرات برای گفتن و بستر برای شنیدن داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه این کتاب ارائه تئوری از جانب خود مولف نیست، بیشتر دپوی خبر است و جای خالی اظهارنظر نویسنده محسوس است، خاطرنشان کرد: نوشتار کتاب بیشتر ارائه اخبار است، کتاب ما را جلو می‌برد اما پله نداریم.

ادبیات مدرن در گفتمان رهبری

نویسنده کتاب «فرایند تکاملی انقلاب؛ تبیین مراحل پنج‌گانه انقلاب اسلامی» در این نشست گفت: به تعداد اندیشمندانی که در حوزه انقلاب فعالیت کردند تعریف از انقلاب داریم.

سید محمد جواد قربی اظهار کرد: در تلفیق تمامی ادبیات دینی و مدرن، کلیدواژه دگرگونی داریم و فرق آنها در نظریه‌های فرآیندی این است که دگرگونی یک ماقبل و مابعد دارد.

کتاب «فرایند تکاملی انقلاب؛ تبیین مراحل پنج‌گانه انقلاب اسلامی» در ساری نقد و بررسی شد

وی با بیان اینکه این حرکت در نظریه اندیشمندانی که در حوزه تاریخ انقلاب فعالیت می‌کنند دسته‌بندی‌های مختلفی دارد، افزود: اندیشه‌های شهید بهشتی و باهنر شباهت زیادی به ادبیات رهبری دارد اما ویژگی که ادبیات و گفتمان مقام معظم رهبری دارند این است که به جای واژگان سنتی دهه ۴۰ و ۵۰ از ادبیات مدرن استفاده می‌کنند.

این نویسنده گفت: وقتی تمدن نوین اسلامی مطرح می‌شود ایشان به جای اینکه با ادبیات دهه ۶۰ واژه «صدور فرهنگی انقلاب» استفاده کنند از واژه‌ای معادل «الهام‌بخشی استفاده می‌کنند» و در بیانیه گام دوم هم الهام‌بخشی استفاده شده که مرحله کمال انقلاب اسلامی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها