دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۱:۳۷
نقش کتابخانه ملی ایران در  استانداردسازی کتابخانه های دیگر

کارشناس کتابداری کتابخانه ملی ایران در نشست «نقش کتابخانه ملی در قبال دیگر کتابخانه ها» عصر دیروز( 20 اردیبهشت) در سراي کارنامه نشر ، گفت: یکی از وظایف کتابخانه ملی استانداردسازی کتابداری و کتابخانه های دیگر است./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از ستاد خبري سراي اهل قلم، در این نشست كه با حضور دکتر حبیب الله عظیمی، دکتر عباس حری، کامران خانی و ابراهیم عمرانی برگزار شد؛  نخست، کامران خانی عنوان کرد: تمام فعالیت ها و برنامه ریزی های کتابخانه ها در کشور و نيز مجموعه سازی ها و برگزاری دوره های آموزشی باید با مشورت و کمک کتابخانه ملی ایران صورت پذیرد.

خانی با اشاره به وضعیت نامشخص کتابخانه ملی قبل از انقلاب، توضیح داد: زمانی که کتابخانه ملی به روش سنتی اداره می شد، کادر کتابخانه، بسیار ضعیف و وظایف کتابخانه ملی در حد کتابخانه معمولی بود و فعالیت های مربوط به کتابداری در مرکز خدمات کتابداری انجام می شد.

وی با بیان این که «با تشکیل انجمن کتابداری و الحاق آن به کتابخانه ملی وضعت کتابخانه ملی ایران بهبود پیدا کرد»، گفت: بنابراین کتابخانه ملی در زمینه خدمات فنی کتابداری، نقش بسیار موثری درکشور ایفا می کرد و مشخصات کتاب ها از لحاظ نویسنده کتاب، موضوع و شماره بازیابی، خوب انجام می شد.

خانی ادامه داد: کتابخانه ملی ایران از حیث فهرست نویسی، پیش از انتشار کتاب، بعد از کتابخانه کنگره آمریکا در دنیا حایز اهمیت  است و کتاب های لاتین را هم به زبان فارسی، فهرست نویسی می کند.

وی در پایان با اشاره به نیاز کتابخانه ملی ایران به تدوین سیستم نرم افزاری جامع، بیان داشت: در این رابطه، کتابداران و مهندسان نرم افزار، فعالیت هایی را انجام داده و نرم افزار رسا را طراحی کرده اند ولی هنوز هم نیاز به سیستم های پیشرفته بیشتر، احساس می شود.

در ادامه این نشست دکتر حبيب‌الله عظيمي، معاون سازمان اسناد و كتابخانه ملي ایران با اشاره به این که کتابخانه ملی دارای استاندارد ویژه ایست، عنوان کرد: کتابخانه ملی برای سایر کتابخانه ها استاندارد تعیین و به امور آنها نظارت می کند و در دو مرحله ساخت، مجموعه سازی و تجهیزات اطلاع رسانی به کتابخانه های دیگر کمک می رساند.

وی یکی دیگر از وظایف کتابخانه ملی را تهیه بودجه کافی برای خرید کتاب های خارجی دانست و خاطر نشان کرد: این مشکل براساس قانون واسپاری در داخل کشور وجود ندارد ولی متاسفانه  گاهي بودجه، اجازه خرید کتاب از کشورهای دیگر را نمی دهد.


عظیمی با بیان این که «تا مدت ها خرید کتاب ها از طریق ديدارها و مراودات با خارجیان انجام می شد»، یادآور شد: اکنون قرار براین است که کشورها  از نمایشگاه های یکدیگر بازدید و کتاب های مورد نظر خود را تهیه کنند . این امر به همه کشورها کمک خواهد کرد.

وی درباره سامان دهی کتابخانه ملی تصریح کرد: طی دو سال گذشته با کارشناسی های فراوان، کتابخانه ملی موفق شده تا منابع خود را به یک میلیون کتاب برساند و آنها را سامان دهی و فهرست نویسی کند.

معاون کتابخانه ملی ایران با اشاره به این که كتابخانه كنگره آمريكا در ظرف 15 روز فهرست‌نويسي کتاب را انجام می دهد، افزود: در كتابخانه ملي ایران به دلیل تعجیل ناشران، این زمان به شش روز نیز می رسد و حتی گاهی کتاب های موسسات، همایش ها و سمینار ها طی یک شب فهرست نویسی می شوند.

وی در پایان یادآور شد: این فهرست نویسی پر سرعت، گاهی برای کتابخانه ملی دردسر ایجاد می کند و ناشران در صفحات و یا مطالب کتاب دست می برند و دوباره کتابخانه ملی مجبور می شود تا آن کتاب را فهرست نویسی کند.

در ادامه این نشست دكتر عباس حري معاون سابق پژوهشي كتابخانه‌ ملي، با اشاره به این که در  يكي از شماره‌هاي گذشته كليات ماه، مطالبی درباره وظايف كتابخانه ملي منتشر شد، اظهار داشت: كتابخانه ملي دو وظيفه دروني و بيروني دارد، که البته بیشتر وظیفه اش درون سازمانی است و اگر بتواند این وظیفه را به خوبي انجام دهد، مطمئنا برای دیگر کتابخانه ها هم  ثمر خواهد داشت.

وی با بیان این که «طبق قانونی واسپاری در دنیا بیش از دو کتاب به کتابخانه ملی کشورها تعلق می گیرد»، تاکید کرد: در ایران نیز جلسات مختلفی برای تحقق این امر تشکیل شده، ولی به دلیل این که ناشران،کتاب منتشر شده خود را به غير از كتابخانه ملي، به موسسات و كتابخانه هاي ديگر می دهند، این امر تحقق پیدا نکرد.

دکتر حری در ادامه افزود: فهرست نویسی قبل از انتشار کتاب(فیپا) باید به سرعت ولی در کمال دقت از طرف کتابخانه ملی انجام شود و این امر نیازمند نیروی انسانی کارآزموده است. بنابراین بايد از دقت، سرعت و رعایت زمان از مصدرهای فعالیت کتابخانه ملی نام برد.

در پایان نشست، ابراهیم عمرانی، کارشناس سیستم نرم افزار رسا درباره طریقه فعالیت این سیستم صحبت کرد.

نشست «وظیفه کتابخانه ملی ایران در قبال کتابخانه های دیگر» باحضور کارشناسان کتابخانه ملی ایران، عصر دیروز(یک شنبه)، 20 اردیبهشت در کارنامه نشر نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

بيست و دومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران، تا 26 ارديبهشت ماه در مصلي بزرگ امام‌خميني (ره) تهران برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط