چهارشنبه ۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۰
همه ما در شرایط سخت به مهربانی و همدلی نیاز داریم

کتاب «چگونه می‌توان بال شکسته‌ای را درمان کرد؟» به ما یاد می‌دهد که فرقی ندارد انسان یا حیوان، همه ما در شرایط سخت به مهربانی و همراهی که ما را امیدوار نگه دارد، نیاز داریم؛ اگرچه نشود همه‌چیز را به آنچه که مثل اول بود برگرداند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، خیلی از اتفاقات در زندگی سبب دل‌شکستگی و ناراحتی ما می‌شود. فکر می‌کنیم راهی برای درمان آن وجود ندارد؛ اما همراهی کسی که کنارمان باشد، نشان می‌دهد می‌توان باز هم امیدوار بود.

کتاب «چگونه می‌توان بال شکسته‌ای را درمان کرد؟» به نویسندگی و تصویرگری باب گراهام با ترجمه بهمن رستم‌آبادی که از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده، داستانی کوتاه و آموزنده از تأثیر مهربانی است. این داستان به سادگی و با کمترین جزئیات به مفاهیم مهمی مثل مهربانی، امید، همراهی و همدلی، صبر و توجه به اتفاقات اطراف اشاره می‌کند.

هر جمله متن و هر تصویر حساب‌شده و با هدف مشخصی کار شده و همه این موارد در پی رساندن مفهوم نویسنده به مخاطب به کار رفته است. در این داستان پرنده‌ای در برخورد به ساختمانی بلند زخمی می‌شود و روی زمین می افتد. کسی به این پرنده توجه نمی‌کند جز پسربچه کوچکی که او را با خود به خانه می‌برد و از او مراقبت می‌کند.

در متن داستان از جملات کوتاه استفاده شده است و در تصاویر داستان نیز تا قبل از ورود پسربچه از رنگ‌های سرد استفاده شده؛ اما وقتی او پرنده را در دست می‌گیرد تصاویر به رنگ‌های گرم و رنگارنگ تبدیل می‌شود. یک روشنایی استعاری در پس‌زمینه به وجود می‌آید که هم نشان از عشق و محبت پسربچه است و هم امیدی برای خود پرنده زخمی است که می‌تواند زنده بماند. تصاویر مانند یک انیمیشن اما ساکن، ما را لحظه به لحظه در روند داستانی نگه می‌دارد و بدون آنکه متنی در کار باشد داستان را راحت می‌فهمیم.

توصیفات فضای داستان و جزئیات از طریق تصویر ارائه می‌شود. در تصاویر ما بی‌توجهی بزرگسالان را می‌بینیم؛ بزرگسالانی که ممکن است به دلایل مختلفی اعتنایی به پرنده زخمی ندارند؛ اما پسربچه با همان معصومیت و مهربانی مخصوص کودکانه که جدا از دنیای بزرگسالان است، تنها کسی است که به پرنده توجه می‌کند.

کتاب به ما یاد می‌دهد که فرقی ندارد انسان یا حیوان، همه ما در شرایط سخت به مهربانی و همراهی که ما را امیدوار نگه دارد، نیاز داریم؛ اگرچه نشود همه‌چیز را به آنچه که مثل اول بود برگرداند.

مهم‌ترین جمله کتاب این است: «یک پر کنده شده را نمی‌توان سر جایش گذاشت. اما گاهی می‌‌شود بال شکسته‌ای را درمان کرد. با استراحت، گذشت زمان و کمی امید. شاید دوباره پرنده پرواز کرد.» که آن را می‌توان به بسیاری از موارد تعمیم داد و از آن الگو گرفت.

کتاب «چگونه می‌توان بال شکسته‌ای را درمان کرد؟» جوایز متعددی دریافت کرده است که تعدادی از آنها عبارت‌اند از: برنده جایزه‌ کتاب سال کودکان استرالیا، برنده جایزه بوستون گلوب هورن، برنده جایزه شارلوت زولوتو ۲۰۰۹ و برنده جایزه ادبی سال ۲۰۱۰.

از دیگر آثار باب گراهام نیز می‌توان به کتاب‌های «اتوبوسی به نام بهشت»، «دکمه‌های نقره‌ای»، «رز به دیدن آقای وینتر گاردن می‌رود»، «تا خانه در باران»، «خورشید چطور به خانه‌ی کوکو رسید»، «درخت کوچک آلیس» و «سرنوشت بلوط پیر» اشاره کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها