چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۹
۳۰۰ مقاله به همایش ملی «مسائل اجتماعی ایران» ارسال شد

لرستان - استاندار لرستان با اشاره به استقبال خوب پژوهشگران از همایش ملی «مسائل اجتماعی ایران»، گفت: بالغ بر ۳۰۰ مقاله به دبیرخانه همایش رسیده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خرم‌آباد، فرهاد زیویار شامگاه چهارشنبه در جلسه نهایی هماهنگی ارکان اجرایی همایش ملی «مسائل اجتماعی ایران (چالش‌ها و راهکارها)» ضمن تسلیت ایام سوگواری رحلت حضرت رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله و شهادت امام حسن مجتبی و امام رضا علیهماالسلام گفت: آسیب‌های اجتماعی یکی از موضوعات اساسی جامعه و استان لرستان به شمار می‌روند.
 
استاندار لرستان با اشاره به اینکه موضوع آسیب‌های اجتماعی یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری است، عنوان کرد: ایشان همواره بر تلاش برای رفع آسیب‌های اجتماعی به صورت تحولی، سریع و جهادی تاکید دارند. 
 
زیویار آسیب‌های اجتماعی را دسته‌ای از نابسامانی‌ها و ناهنجاری‌های رفتاری افراد یک جامعه به‌صورت فردی و جمعی دانست که ریشه در بی‌نظمی‌ها، کج کارکردی‌های پدیده‌های اجتماعی و پیامدهای نامطلوب آنها دارند و گفت: این آسیب‌ها غالبا باعث رنجش روانی، جسمی و مادی اقشار خاص و آسیب‌پذیر جامعه می‌شوند.
 
استاندار لرستان با اشاره به اهمیت پرداختن به موضوع آسیب‌های اجتماعی در لرستان، بیان کرد: احصاء و ریشه‌یابی آسیب‌های اجتماعی و ارائه راهکار برای کنترل و رفع آن از ضروریات استان است.
 
وی با بیان اینکه لازم است کنشگران آسیب‌های اجتماعی، پژوهشگران مراکز علمی، رسانه‌ها و نهادهای مردمی به موضوع آسیب‌های اجتماعی که در لرستان بیشتر وجود دارد تمرکز کنند، افزود: جامعه عاری از هر گونه آسیب و بزهکاری، زمانی تحقق پیدا می‌کند که کنش اجتماعی صحیح و قوی برای مقابله با آسیب‌ها صورت بگیرد.
 
نقطه تمرکز همایش«مسائل اجتماعی ایران (چالش‌ها و راهکارها)» آسیب‌های اجتماعی لرستان باشد
 
استاندار لرستان با تاکید بر اینکه نقطه تمرکز این همایش باید آسیب‌های اجتماعی استان باشد عنوان کرد: برگزاری این‌گونه همایش‌ها و استفاده از ظرفیت پژوهشگران می‌تواند به عنوان مرکز تبادل مورد استفاده قرار بگیرد و با مباحث مختلفی که از جانب محققان ارائه می‌شود راهکارهای مناسب برای حل آسیب‌های اجتماعی احصا شود.  
 
زیویار افزود: با توجه به اینکه تاریخ برگزاری همایش با برگزاری کنگره 6552 شهید تداخل پیدا کرده است، بنا بر این است که این همایش پس از کنگره شهدا در استان برگزار شود.
 
استاندار لرستان با اشاره به استقبال خوب پژوهشگران از این همایش گفت: بالغ بر ۳۰۰ مقاله به دبیرخانه همایش رسیده است.
 
به گفته وی؛ مسایل و درخواست‌های مطرح شده در این جلسه به ویژه موضوع‌های اعتباری برای برگزاری همایش پیگیری خواهد شد‌.
مهم‌ترین عنصری که مدیران باید بدانند مسأله‌شناسی است
 
حسین مهرداد، عضو هیات امنای انجمن مفاخر استان لرستان با اشاره به اهمیت برگزاری این‌گونه همایش‌ها در استان گفت: براساس صحبت‌های یکی از صاحب‌نظران علم مدیریت، مساله مدیریت از مهم‌ترین مسائل هر جامعه است چرا که مدیران هستند که می‌دانند با فعالیت‌ خود واقعا آیا خدمت‌رسانی صورت می‌گیرد یا منابع را هدر می‌دهند.
 
وی با بیان اینکه مهمترین عنصری که مدیران باید بدانند مسأله‌شناسی و مشکل‌یابی است، گفت: هر مدیری مسئله جامعه خود را نداند یعنی بر کار خود و جامعه اشراف ندارد، اولین اصول مدیریت این است که بتوانیم زمان و امکانات خود را تقسیم و اولویت‌ها را مشخص کنیم.
 
عضو هیات امنای انجمن مفاخر لرستان لازمه مشکل‌یابی و حل مسأله را قدرت تحلیل، دانایی، فراست، کیاست و تدبیر دانست و تأکید کرد: در لرستان نیازمند تحقیق و مشکل‌یابی هستیم.
 
این جامعه‌شناس لرستانی با بیان اینکه ضرورت مشکل موجب شده مدیریت به وجود آید و اگر مشکل نبود، مدیریتی نیز وجود نداشت، عنوان کرد: مشکل همیشه هست و خواهد بود.
 
مهرداد گفت: اگر از نگاه سیستمی به مدیریت نظر کنیم عوامل و متغیر های زیادی بر مدیریت اثر دارند که برای شناخت این عوامل نیاز به تحقیق داریم و این تحقیق به وسیله هر کسی انجام بگیرد باید دو ویژگیِ ذهن ساختمند و مسلح به تفکر انتقادی را دارا باشد.

ضرورت تقویت تفکر انتقادی
 
وی افزود: اگر می‌خواهیم از استان‌های پیشرو باشیم باید مسلح به تفکر انتقادی ساختارمند باشیم و برای ریشه‌یابی مشکلات کارهای تحقیقی و علمی انجام دهیم. 
 
مهرداد با تاکید بر حمایت از استاندار بومی گفت: حمایت از نیروهای موفق بومی به جای تخریب نیروهای درون استان و مطالبه گری از مسئولان ملی سرلوحه کار نخبگان اجتماعی و سیاسی قرار بگیرد.
 
محمدرضا حسینی، دانشیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه آیت‌الله بروجردی که دبیری علمی این همایش را بر عهده دارد در این جلسه با اشاره به اینکه ۲۰ استاد تمام از دانشگاه‌های معتبر کشور در پنل‌های تخصصی داوری مقالات را انجام خواهند داد، بیان کرد: در روز برگزاری همایش تلاش خواهد شد استادان در پنل‌های تخصصی نیز حضور داشته باشند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها