یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۴
پناه بردن به شعر راهی برای تبدیل تهدید به یک فرصت زیبا

ایلام-حسین سقایی شاعر جوانی ایلامی با اشاره به اثر اخیرش به نام «مردمک‌ها» و فرصتی که این کتاب برایش فراهم کرده است، گفت: پناه بردن به شعر، راهی برای تبدیل تهدید به یک فرصت زیبا است.

حسین سقایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام گفت: به گمان من پناه بردن به شعر و خلق فضایی مختص به خود شاعر، راهی است برای پشت سر گذاشتن مشکلات شخصی و خلق اثری برای استفاده عموم و تبدیل تهدید به یک فرصت زیبا و مجموعه شعر «مردمک‌ها» برای من این فرصت زیبا را فراهم ساخت.
 
وی با اشاره به کتاب تازه منتشر شده‌اش (مردمک‌ها) گفت: بهتر است از اسم کتاب شروع کنم، (مردمک‌ها) ایهامی در دل خود دارد. یک معنای آن به مردمک‌های چشم ربط پیدا می‌کند و معنای دیگر آن به مردم کوچک معطوف است. این مجموعه را در بیست‌وچهار سالگی سرودم. می‌توان گفت در یک بازه زمانی که هم مردمک‌های چشم و هم مردم کوچک در زندگی‌ام اثراتی گذاشتند.
 
وی با اشاره به تفاوت‌های محتوایی و ساختاری این کتاب با مجموعه شعر قبلی‌اش (شبیه نخستین انسان)گفت: طبیعتاً با گذشت زمان و افزایش و کسب تجربه، هر انسانی رو به جلو خواهد رفت و نتیجه این جلو رفتن در کارهای او ملموس می‌شود. برای من مفاهیم اصیل و احساسات حقیقی همچون انسان، زندگی، مرگ، تنهایی، عشق و... همواره مورد توجه بوده‌اند.
 
وی تصریح کرد: در کتاب اولم (شبیه نخستین انسان) با یک زاویه دید به مقولات گفته شده پرداختم و در انتشار دومین کتاب، سعی کردم به همان مقولات با نگاهی عمیق‌تر نگاه کنم.
 
این شاعر جوان ادامه داد: ویژگی پرداختن به مفاهیم بنیادین این است که شاعر می‌تواند تا بی نهایت به آنها بیاندیشد و از آنها بسراید و با آنها‌ همراه شود و مخاطب را به دنیای یافته‌هایش بکشاند و فرصت و لذت کشف آن یافته ها را به مخاطب نیز بدهد.
 
وی گفت: بعد از یک دوران کم فروغ از لحاظ شعری، 46 عنوان شعر را در این مدت زمان تکمیل کردم. شاید خودم نیز تا اتمام این کتاب نمی‌دانستم که تا چه اندازه با شعر و ادبیات برخوردی واقعی و جدی دارم و حد اثرگذاری شعر در من چگونه است.
 
وی ادامه داد: هنگامی که دیگر هیچ دستاویزی برای ادامه خودم نداشتم، این شعر بود که همراه من شد و راه را برای تاب آوردن و ادامه دادن هموارکرد. تمام شعرهای این کتاب از اتفاق‌های واقعی در زندگی‌ام الهام گرفته،مکان‌ها،زمان‌ها،حرف‌ها و احساسات همگی واقعی‌اند و این یک وجه تمایز خوب است.
 
وی ادامه داد: تجربه ناب خواندن کتاب‌های بسیار، خلوت‌های طولانی مدت و تمرکز عمیق در هنگام خلق یک شعر برای من زیباترین و مقدس‌ترین تجربه زیسته‌ام بوده و هست. تجربه‌ای که در آن می‌توان تجربیات زیسته شخصی را برای عموم به اشتراک گذاشت و اطمینان داشت که پس از گذراندن دشواری‌های روحی، می‌توان با شعر چیز زیبایی به این جهان اضافه کرد.
 
وی در پایان گفت: می‌خواهم از دو دوست نزدیکم نام ببرم که حضورشان بسیار کمک کننده و هموارکننده بود. چه برای گذراندن آن دوره زمانی و چه برای سرودن کتاب. قاسم ساجدی، که خود شاعر و مترجم و دکتر سجاد طاهرزاده که روان‌شناس است و تا همیشه وامدار این دو هستم، چرا که قطعاً هر شخصی که اتفاقی را رقم می‌زند دوستان و همراهان خوبی داشته که به او برای این کار کمک کرده‌اند.

به گزارش ایبنا «حسین سقایی» متولد سال1377در شهر ایلام کارشناس ارشد رشته اقتصاد نظری دانشگاه ايلام است. از سن14 ‌سالگی وارد فضای شعر و ادبیات و چندین بار در جشنواره‌های مختلف استانی و کشوری آثارش برگزیده شده. به تازگی نشر ایهام؛ مجموعه شعر سپید «مردمک‌ها»یش را در 70صفحه و به قیمت 64 هزارتومان در سال 1402 منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها