آیتالله عبدالله جوادی آملی گفت: در روز غدیر روشن شد و باعث تکامل و صیانت دین شد. دینی کامل است که مرگپذیر نباشد؛ گاهی نقصان، مشکل و جهل علمی و یا عملی است یا انقطاع مدت، دین و قرآن و عترت طاهره از همه این گزندها محفوظ است و نه جهل علمی و نه جهالت عملی دارد و نه انقطاع؛ لذا فرمود: این دین که به وسیله پیامبر(ص) جلوه کرده است منقطع نخواهد شد.
او افزود: این الیوم معلوم میشود که حادثه خیلی مهمی است که کمال دین در امروز محقق شده است و آن بیان امامت و خلافت و مظهریت علی(ع) نسبت به ذات اقدس اله است؛ دیگران که میگفتند با رحلت پیامبر(ص) بساط اسلام برچیده خواهد شد، درست است فاطمه زهرا(س)، کوثر است و از این کوثر، ۱۱ حجت الهی جلوه میکند ولی والی همه اینها کسی است که در روز ۱۸ ذیحجه، ولایت او از طرف خداوند، تنصیص شد؛ الیوم اکملت لکم.
آیتالله عبدالله جوادی آملی بیان کرد: الیوم نشان میدهد که خبر خیلی مهمی نازل شده است. فرمود: الیوم یئس الذین کفروا؛ کسانی که فکر میکردند اسلام بعد از پیامبر(ص) نابودشدنی و ابتر است. خداوند، در روز غدیر فرمود که دین کوثر دارد و ابتر نیست و کوثر، در روز غدیر روشن شد و باعث تکامل و صیانت دین شد. دینی کامل است که مرگپذیر نباشد؛ گاهی نقصان، مشکل و جهل علمی و یا عملی است یا انقطاع مدت، دین و قرآن و عترت طاهره از همه این گزندها محفوظ است و نه جهل علمی و نه جهالت عملی دارد و نه انقطاع؛ لذا فرمود: این دین که به وسیله پیامبر(ص) جلوه کرده است منقطع نخواهد شد.
به گفته این مفسر قرآن، در کتاب شریف تمام نهجالبلاغه بیان شده است که همه باید بدانند این ندای قرآن و عترت، ندای جهانی است؛ فرمود: ما مرگپذیر نیستیم. آن مرد نامردی که خود را مجاز دانست به حرم امن قرآن کریم اهانت و تجاوز کند، کاهی نیمخورده است: فَجَعَلَهُمْ كَعَصْفٍ مَأْكُولٍ؛ اگر گاوی مقدار کاهی بخورد و بقیه آن را بگذارد، مانده دهان گاو یا گوسفند چه ارزشی دارد؟
او افزود: آن دولتی که اجازه داد و آن جوان خامی که دست به چنین جسارتی زد اگر توبه کرد و برگشت حساب دیگری دارد و اگر این راه را ادامه داد کاه نیمخورده است. الم تر کیف فعل ربک باصحاب الفیل. خداوند چگونه کسانی که قصد داشتند به کعبه جسارت و تجاوز کنند به کاه نیمخورده تبدیل شدند. یا خدا جنگ داخلی را بر اینها تحمیل خواهد کرد یا قدرتی خارجی را بر آنان سلطه خواهد داد که طولی نمیکشد که بساط آنها برچیده خواهد شد؛ وَضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ وَالْمَسْكَنَةُ وَبَاءُوا بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ. اگر آسایش دنیا و آزادی و رهایی میخواهید، دین آمده است تا انسانها را از جهل علمی و جهالت عملی رها کند.
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: به هر تقدیر خداوند در روز ۱۸ ذیحجه و در آخرین سال عمر با برکت پیامبر(ص)، پیام الیوم یئس الذین کفروا را نازل کرد و بعد از دو ماه هم ایشان به سرای ابدی رحلت فرمودند. فرمود: مردم خوب گوش دهید که این حرف، وحی است که ما مرگپذیر نیستیم و امامت و ولایت و نبوت مرگپذیر نیست چون کلام حی و قیوم است و اینها آب زندگانی را نوشیدهاند و آب زندگی از چاه و از آسمان نمیآید.
آیتالله عبدالله جوادی آملی با بیان اینکه آب زندگانی، معارف قرآن کریم است تاکید کرد: اگر قرآن از خودش با عظمت یاد میکند زیرا برای همیشه زنده است و با دهنکجی دهنکجان و بداندیشی بداندیشان و انحراف منحرفان، آسیب نمیبیند و عترت طاهره هم اینطور است؛ فرمودند: به حسب ظاهر ما میمیریم و ما را در قبر حفر میکنند و جسد ما را در آن میگذارند ولی ما برای همیشه زنده هستیم بنابراین چه دولتها و ملتها باید بدانند اگر نقد و نقصی وجود دارد به خود عاملان برگشت دارد نه به اصل دین و قرآن و عترت.
او گفت: امثال وقایع مانند حسین بن علی در فخ و حسین بن علی(ع) در عاشورا تا برسد به پهلویان و ... ستم به قبر و بدن این بزرگان سابقه داشته است ولی فرمودند: ما مردنی نیستیم و غدیر و عاشورا برای ابد زنده است و ما مرگ را اماته کردهایم؛ او که میگفت: مرگ اگر مرگ است گو نزد من آ؛ شاگرد این مکتب است. ما مرگ را قربانی کرده و از آب زندگانی خوردهایم.
این مرجع تقلید بیان کرد: اگر قرآن کلام خداست که هست و اگر «لَا يَأْتِيهِ الْبَاطِلُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَلَا مِنْ خَلْفِهِ تَنْزِيلٌ مِنْ حَكِيمٍ حَمِيدٍ»، است که هست، علی(ع) هم که یکجا به اندازه سوره بقره سخنرانی میکند مردنی نیست، این قرآن، هتکشدنی نیست و آن دولت باید بفهمد و آدم باشد و بداند با قرآن نمیشود مبارزه کرد وگرنه عصف ماکول خواهید شد.
او ادامه داد: وجود مبارک امیر بیان در ۱۸ ذیحجه یعنی دو ماه و نیم قبل از وجود مبارک پیامبر(ص) از طرف خدا فرمود: بلغ ما انزل الیک؛ نقل شده است که سه بار تکرار شده است؛ گرچه فرصت در منا و عرفات و ... بود ولی پیامبر(ص) محل غدیر را انتخاب کرد تا مجمع عمومی حاجیان شکل بگیرد و در اینجا جریان غدیر تبیین شد. این تبیین مخصوص پیامبر(ص) نیست: فرمود: بِالْبَيِّنَاتِ وَالزُّبُرِ وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ. آنچه پیامبر(ص) و علی(ع) فرمودند ثبت است و شاگردان ایشان موظفند که تبیان و مبین قرآن باشند و خداوند از ملت مسیح و کلیم عهد و پیمان گرفته است تا آیات الهی را برای مردم بخوانند و برای آنها تبیین و تحلیل و تفسیر کنند و این وظیفه همه علمای یهودیت و مسیحیت و مسلمان است.
به گفته آیتالله عبدالله جوادی آملی، اینطور نیست که فقط تبیین تورات و انجیل مخصوص وجود مبارک موسی و عیسی(ع) باشد؛ شاگردان موسای کلیم مبینان تورات و شاگردان عیسای مسیح مبینان انجیل و شاگردان پیامبر و علی(ع) مبین قرآن کریم هستند. حتما علمای مسیح باید انجیل را تبیین و دانشوران کلیمی باید تورات را تبیین کنند و حتما دانشمندان مسلمان باید قرآن را از منظر عترت که عدل قرآن هستند تبیین کنند.
او عنوان کرد: فرمود: ما به پیامبر(ص) گفتیم تمام دشمنان تو وقتی فاتحانه وارد مکه شدی شمشیر را کنار گذاشتند و تسلیم شدند؛ برخی از آنها منافق بودند و بعد از وفات پیامبر(ص) کافر شدند و نفاقشان را رو کردند. عده زیادی هم مسلمان شدند و فرمود: الان توی پیامبر هیچ مخالفی نداری و کسی قدرتی ندارد به تو آسیب برساند و اگر چیزی وجود دارد تبلیغ سوء است و اینکه میگویند پیامبر معاذلله خواست از خانواده خودش کسی را رهبر و خلیفه مردم قرار دهد و این مشکل، سیاسی است و خدا «یعصمک من الناس» خدا تو را از بددهانی و تبلیغ سوء و حرفهای ناروای اینها نجات خواهد داد و دهان آنها را خواهد بست. بنابراین خوف پیامبر(ص) در غدیر، مسائل سیاسی و بداندیشی و تبلیغ بد و سوء بود و خدا حل آن را بر عهده گرفت لذا تاکید فرمود اگر این کار را نکنی دین ابتر است.
آیتالله عبدالله جوادی آملی در پایان بیان کرد: معنای آن این نیست که اگر حرف ما را ابلاغ نکردی، ابلاغ نکردهای بلکه فرمود رسالت تو زیر سؤال است و اموی و عباسی خود را جانشین پیامبر جا خواهند زد کما اینکه ابوسفیان گفت این حکومت، مانند کره و توپ است و بین خودتان پاس دهید و بازی کنید. ولی من اجازه نمیدهم کسانی با دین بازی کنند؛ اگر تو نگویی علی(ع) جای پیامبر(ص) نشسته است امویان و عباسیان در راه هستند.
نظر شما