چهارشنبه ۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۳
درباره جایگاه کتابخانه‌های عمومی به‌عنوان «سازمان‌های میانجی»

نصرت‌اله امیری‌خواه، کتابدار کتابخانه‌های عمومی لرستان معتقد است: «یکی از مفاهیم جدیدی که با بیان کارویژه‌های کتابخانه‌های عمومی، از زوایای نو به نقش کتابخانه به‌عنوان واسطه‌های اجتماعی می‌پردازد، مفهوم کتابخانه‌های عمومی سازمان‌های میانجی است.»

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در لرستان، نصرت‌اله امیری‌خواه: «تعابیر مختلفی درباره کتابخانه‌های عمومی به‌کار گرفته شده است که هرکدام از منظری متفاوت به آن می‌پردازند. یکی از مفاهیم جدیدی که با بیان کارویژه‌های کتابخانه‌های عمومی، از زوایای نو به نقش کتابخانه به‌عنوان واسطه‌های اجتماعی می‌پردازد، مفهوم «کتابخانه‌های عمومی سازمان‌های میانجی» است.

این مفهوم به دنبال تفسیر و تبیین این مهم است که کتابخانه‌های عمومی از یک سو مراکزی برای اعمال سیاست‌های فرهنگی نظام‌های سیاسی و فرهنگی هستند از سوی دیگر عامه مردم هم با توجه به علایق و نیازهای خاص خودشان که تابع شرایط آموزشی، اقتصادی، فرهنگی و... هستند از این ظرفیت فرهنگی بهره می‌جویند.

در این بین کتابخانه‌ها فضاهای فرهنگی هستند که محصولات فرهنگی را به علاقه‌مندان معرفی می‌کنند تا مصرف کنند. کتابخانه‌های عمومی با تعدیل کردن مطالبات حاکمیت و عامه مردم فرصت، گفت‌وگو و مفاهمه را به‌وجود می‌آورند تا جامعه، چالش‌ها، بحران‌ها و موقعیت‌هایی که به نحوی از انحاء، تضاد اجتماعی را گسترش می‌دهد در در درون خود حل کند.

شرایط اجتماعی در دو ساله اخیر که به‌شدت تحت تأثیر کرونا و اقدامات مراقبتی برای جلوگیری از آلوده شدن به این ویروس بود، سازمان‌های فرهنگی و اجتماعی را در یک موقعیت جدید قرار داد. موقعیتی که در آن با حفظ فاصله اجتماعی، برنامه‌های فرهنگی متناسب با شرایط متغییر اجتماعی طرح‌ریزی و اجرا کند.

کتابداران کتابخانه‌های عمومی لرستان در طول سال ۱۴۰۰ با اجرای برنامه‌های متنوع و متعدد در فضای مجازی و فضای فیزیکی کتابخانه‌ها، تلاش کردند تا چراغ عادت به مطالعه و کتاب‌خوانی را با برنامه‌های فرهنگی همچنان روشن نگه دارند.


کتابخانه‌های عمومی لرستان، با دارا بودن حدود ۶۵۸ هزار نسخه کتاب و حدود ۲۴ هزار نفر عضو، در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۳۸ هزار نسخه کتاب امانت داده‌اند.

 برنامه‌های شاخص کتابخانه‌های لرستان در سال 1400
- در یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی ۱۳۰۷۷ نفر در بخش مکتوب و بخش پویش‌های تصویری در گروه‌های سنی کودک، نوجوان و جوان و بزرگسال شرکت کردند.
- ۲۵ جلسه نقد و رونمایی از کتاب
- ۱۰۶ مسابقه کتابخوانی (شهرستانی، استانی، کشوری)
- ۹۰ نشست کتاب‌خوان
 
برنامه‌های غیر شاخص و هفتگی
- ۷۸۳۰ معرفی کتاب (متنی و تصویری).
- ۷۳۰۰ نمایشگاه کتاب از منابع کتابخانه‌ای
- ۹۸۳۶ فعالیت در بخش کودک



از فعالیت‌های مهم و تاثیرگذار دیگری که سال ۱۴۰۰ در استان لرستان اجرا شد و تأثیر بسزایی در افزایش سرانه زیربنایی کتابخانه‌های عمومی لرستان داشت و باید به آن توجه ویژه شود.



افزایش ۱۵ درصدی سرانه زیر بنا یا به تعبیر دیگر، افزایش ۲۰۵۵ متری فضاهای کتابخانه‌ای در استان است، که امید می‌رود درسال ۱۴۰۱ با گسترش هر چه بیشتر خدمات و توسعه زیر ساخت‌ها،  شاهد توسعه کمی و کیفی فعالیت‌های کتابخانه‌ای باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها