دوشنبه ۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۵
ادبیات کودک و نوجوان در استان ایلام رشد قابل توجهی داشته است

یونس قیطانی معاون فرهنگی و امور رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام در نشست تخصصی با موضوع نقد و بررسی شعر کودک و نوجوان در ایلام، گفت: ادبیات کودک و نوجوان در استان ایلام رشد قابل توجهی داشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام، نشست تخصصی با عنوان نقد و بررسی شعر کودک و نوجوان در ایلام با حضور «حبیب‌الله بخشوده» شاعر و نویسنده، «محمد مرادی‌نصاری» شاعر و ناشر و «زهرا مرادپور» از نویسندگان و مؤلفان ادبیات کودک و نوجوان در سالن جلسات مجتمع فرهنگی هنری ارشاد ایلام برگزار شد.
 
در این برنامه که به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی برگزار شد، «یونس قیطانی» معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ضمن خیرمقدم به حاضران گفت: هفته کتاب،بهانه خوبی برای تشکیل چنین جلساتی است، امیدوارم شعار امسال هفته کتاب که «جای خالی را با کتاب خوب پر کنیم.» سرلوحه لحظات زندگی ما باشد.

وی تاکید کرد: تفاوت جلسات جدید نقد با دوره پیشین این است که ما در گذشته به نقد آثار مؤلفان و نویسندگان بومی می‌پرداختیم، اما بر اساس مطالبه‌ای که از سوی جامعه اهل قلم مطرح شد، جریان‌های ادبی را در دوره جدید مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهیم که بررسی و نقد ادبیات پایداری اولین جلسه در این زمینه بود‌.

وی افزود: کار در حوزه ادبیات کودک، بسیار دشوار است، از سوی دیگر ذهن و زبان کودکان پیچیده و ناشناخته است، بنابراین قلم زدن در این وادی، هنرمندی و تبحر خاصی را می‌طلبد، هرچند در استان ایلام خوشبختانه در چند سال اخیر تولید آثار در حوزه کودک و نوجوان چه در قالب شعر و چه در قالب داستان آن هم به زبان بومی و محلی،حداقل از نظر کمیت رشد قابل توجهی داشته است.
 

حبیب الله بخشوده در این نشست بیان کرد: «تولستوی» در جایی گفته است نوشتن کار شریفی است و نوشتن برای کودکان شریف‌تر.در استان ما ظرفیت و پتانسیل بالایی برای تولید آثار کودک و نوجوان وجود دارد. برای مثال جشنواره شعر کودک «منال» که توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام پایه گذاری شد، زمینه تولید آثار در این زمینه را فراهم کرد.
 
وی تاکید کرد: ادبیات کودک در استان ایلام نوپاست، در بخش داستان تعداد آثار ما اندک است اما در حوزه شعر تولیدات بیشتری داشته ایم، هرچند که کافی نیست، برای مثال مرتضی حاتمی نویسنده‌ای است که در زمینه بازنویسی متون در حوزه کودک به خوبی قلمفرسایی کرده است.
 
شاعر مجموعه ی کردی که‌پوو افزود: شعر کودک به زبان فارسی در ایلام بسیار کم است، اما در زمینه شعر کودک به زبان کُردی آثار متعددی چاپ و منتشرشده، به عقیده من مجموعه کتاب‌های سه جلدی «منال» که گزیده شعرهای جشنواره شعر کودک منال به حساب می‌آید، نمونه ارزشمندی برای تحقیق در حوزه شعر کودک ایلام است.

وی ادامه داد: ساختار برخی از این آثار، توصیفگری است،اما استفاده از ابزار توصیف مثل تشبیه و تشخیص و... کمتر مورد استفاده قرارگرفته،مضمون بیشتر شعرها حیوانات است و به عقیده من باید به سمت زندگی امروزی رفت و از مضامین تکراری و توصیف‌های قدیمی پرهیز شود، از طرفی فقر موضوعات انسانی در این شعرها مشهود است.
 
سراینده مجموعه شعر «مدیترانه» خاطرنشان کرد: تنوع موسیقیایی هم در اغلب این شعرها وجود ندارد، مقصود استفاده از امکانات آوایی است. تنوع قالبی هم متاسفانه کم است و شاعران ما به قالب مثنوی توجه بیشتری دارند.
 
محمد مرادی‌نصاری شاعر و ناشر در این نشست بیان کرد: ادبیات کودک در ایلام بسیار نوپاست، شاید عمر هفت یا هشت ساله ای داشته باشد که این مسئله به خوش فکری و خلاقیت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام در راه اندازی جشنواره شعر کودک منال باز می‌گردد که باعث شد تا تولید شعر کودک در ایلام رونق بگیرد‌.
 
ناشر تخصصی برگزیده در سال‌های 1399 و 1400 افزود: رشد شعر کودک در ایلام وابسته به آموزش است و همت نهادهای دیگری از جمله آموزش و پرورش را می‌طلبد که هم در بخش سیاستگذاری و هم در زمینه هماهنگی با بخش‌های فرهنگی باید ورود کنند.

مدیر نشر «باشور» و سراینده مجموعه شعر کردی «ژژوو خان» برای کودکان ادامه داد: ما در مرحله آزمون و خطا قرارداریم‌، نه تنها در سرودن شعر حتی در زمینه تصویرگری، صفحه آرایی و طرح جلد این مشکل وجود دارد. بنده معتقدم که پرداختن به حیوانات در شعر کودک جنبه روان شناختی دارد و در بلوغ فکری کودک تاثیر بسزایی خواهد داشت.
 
این نشست از سوی موسسه فرهنگی هنری عصر پیام ایلام با مدیریت واحد زهرایی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها