یکشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۷
پلتفرم‌های فروش کتاب باید از اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تبعیت کنند

اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران آمادگی پذیرش و عضویت همه پلتفرم‌ها و سایت‌های فروش کتاب را دارد تا با ساماندهی فعالان این حوزه جلوی سوءاستفاده افراد ناشرنما گرفته شود.

هومان حسن‌پور رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به طومار اعتراضی ۷۰۰ کتاب‌فروش و ناشر فعال درباره تخفیف‌‌های غیرقانونی کتاب در فضای مجازی و سطح شهرها، گفت: این نامه به معاونت فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شده است تا در مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال راهکاری برای برخورد با این موضوع اندیشیده شود.
 
وی افزود: در حوزه دیجیتال و فضای مجازی یک‌سری از پلتفرم‌ها به ارائه تخفیف‌های غیرمتعارف اقدام کرده‌اند که شرایط کار را برای همکاران ما در بخش‌های مختلف سخت و طاقت‌فرسا کرده است.
 
حسن‌پور با بیان اینکه با شورای عالی فضای مجازی نیز در این زمینه مکاتبه کرده‌ایم و از آن‌ها خواسته‌ایم پلتفرم‌های فروش کتاب ملزم به تبعیت از اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان شوند، عنوان کرد: در گام نخست درخواست ما این است که مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه کارها را دنبال کند و سپس از شورای عالی فضای مجازی نیز برای بررسی این موضوع درخواست پیگیری کرده‌ایم.
 
وی با طرح این موضوع که ما با فروش كتاب در فضای مجازی و در قالب پلتفرم‌ها مشكلي نداريم، گفت: هر فردی که علاقه‌مند است می‌تواند پس از دریافت مجوز از اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، در فضای مجازی کتاب‌ بفروشد اما اینکه هر فردی در هر پلتفرم و سایتی بخواهد بدون ضابطه کتاب عرضه کند، قابل قبول نیست و این وضعیت باید ساماندهی شود.
 
حسن‌پور تاکید کرد: اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران آمادگی و ظرفیت پذیرش و عضویت پلتفرم‌ها و سایت‌های فروش کتاب را دارد تا همه فعالان این حوزه با شناسنامه و به شکل روشن فعالیت داشته باشند و جلوی سواستفاده ناشرنماها گرفته شود.
 
وی درباره مزایای دریافت مجوز از اتحادیه برای مخاطبان و مشتریان توضیح داد:‌ زمانی که فردی جواز کسب از اتحادیه صنفی داشته باشد، در صورت تخلف امکان برخورد با او وجود دارد؛ به عنوان مثال دیگر نمی‌تواند بدون مجوز از اتحادیه کتاب بفروشد و حتما باید با تشکل صنفی هماهنگ باشد.
 
حسن‌پور با بیان اینکه برخی از سایت‌ها زمینه فروش کتاب‌های قاچاق و آثار کتابسازی شده را فراهم کرده‌اند، ادامه داد: باید زمینه‌ای فراهم شود که افراد سودجویی که از این وضعیت سواستفاده می‌کنند، کنار بروند و ناشران و کتابفروشان واقعی فعالیت کنند؛ نه اینکه یک‌سری ناشر بی‌نام و نشان به عرضه کتاب مشغول باشند.
 
وی تاکید کرد: اکنون این ظرفیت در اتحادیه وجود دارد که هر فردی که بخواهد کتاب چاپ کند می‌تواند مجوز نشر مکتوب یا نشر الکترونیک را دریافت کند و مانعی بر سر راه آن‌ها نیست.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط