انتشارات طلیعهپویش در آستانه روز بيست و پنجم آبان ماه روز «وقف»، كتاب «رسانه و فرهنگ وقف در ایران» نوشته سید عبدالامیر زکیپور را وارد بازار نشر ميكند.
زكيپور در ابتدای اين کتاب با اشاره به رواج داشتن سنت وقف در دوران پيش از اسلام آورده است: «پس از گسترش اسلام در ایران به ویژه در قرون اخیر، امر ارزشمند وقف گسترش یافته و برخی از علل فراگیری آن، عملکرد رسانههای دیداری و شنیداری بوده که در ترویج این امر مهم، گامهای قابلتوجهی برداشتهاند.»
اين محقق در این کتاب با استفاده از نظريه «هژموني» آنتونيو گرامشی سعی کرده با بررسی جنبههای مختلف نقش رسانهها در توسعه وقف به راهکارهایی مؤثر و قابل اعتنا، جهت بهبود شرایط موجود دست پیدا کند.
کلیات و مفاهیم، اصول و مبانی وقف در جامعه، جامعه مورد مطالعه، سابقه وقف در آستان قدس رضوی، کارکرد رسانه در توسعه وقف، بررسی ارتباط رسانه و فرهنگ؛ فصلهاي 6 گانه كتاب
«رسانه و فرهنگ وقف در ایران» را تشكيل ميدهند.
تاریخ وقف در دورههای مختلف، چرایی وقف در جامعه، مفهوم وقف، ارکان وقف، تاثیر اجتماعی وقف، وقف در ایران باستان، وقف در زمان صفویه، وقف تا حکومت مشروطه، وقف در میان رومیان، انواع نمونههای وقف در روزنامه، آسیبهای موجود وقف در ایران، قدیمیترین وقف نامهها در ایران و ... نيز از جمله عناوینی هستند که در فصول کتاب به آنها پرداخته شده است.
این کتاب كه حاصل 18 ماه پژوهش علمي در حوزه وقف و تأثير رسانه بر آن است، به زودي و همزمان با روز وقف در 153 صفحه توسط انتشارات طليعهپويش منتشر ميشود.
سید عبدالامیر زکیپور به عنوان پژوهشگر حوزه رسانه با استفاده از تجربيات پيشين خود در حوزه سينما، تئاتر، حضور در صدا و سيما، نهاد كتابخانههاي عمومي كشور و رسانههاي مكتوب، نتايج و دستاوردهاي تحقيقاتي خود در خصوص موضوع «وقف» را در كتاب «رسانه و فرهنگ وقف در ایران» در اختيار علاقهمندان قرار داده است.
نظر شما